אני סטודנט לעיצוב פנים, ובמשך כל תקופת לימודיי עבדתי כברמן בכדי לכלכל את עצמי. בגלל נגיף קורונה הוציאו אותי לחל”ת, ומאז אני תוהה איך אוכל למצוא תחום אחר לעבוד בו ולממן את המשך הלימודים שלי. רבים המליצו להתחיל לחשוב על דרכים אחרות להתפרנס, אבל חוץ מלברמן, לצלם ולערוך סרטוני וידיאו קצרים לחברים שלי אין לי ממש כיוון רציני, ואני מרגיש תקוע. מה אתה ממליץ לי לעשות?
נגיף קורונה הצליח להציג באור מאוד לא מחמיא את השיטה שלפיה אנחנו חיים את חיינו. אנשים מסיימים את הצבא, נוסעים לטיול, חוזרים הביתה, וישר רצים ללימודים. בתום הלימודים הם מתחילים לחפש עבודה, ואז כששואלים אותם אם יש להם ניסיון הם נשארים ללא מילים. הרי מה יגידו? שהיו בגולני או בגבעתי? שטסו לטיול? שעבדו בתור ברמנים או מלצרים? בשביל להבין ממה כדאי לך להתפרנס כרגע אתה צריך לשאול את עצמך במה אתה הכי טוב, מה אתה עושה מאז שאתה זוכר את עצמך בקלות ובפשטות, במה יש לך יתרון על אחרים? ברגע שתדע לענות על כל השאלות הללו תוכל למצוא את הכיוון שלך, ולהתחיל להרוויח כסף. אם התחום שאתה הכי אוהב הוא צילום ועריכה, אין סיבה שתעשה דברים אחרים בכדי להתפרנס. אל תתרחק מעצמך ותוביל את עצמך בדרך לא לך".

"מעבר לזה חשוב שתדע שתחום זה הוא אחד התחומים הכי מבוקשים היום, ועל כן אין טעם להמשיך להתלבט ולחכות. אני ממליץ שתמתג את עצמך, תכין כמה סרטונים נחמדים, תבקש המלצות מחברים ומבני משפחה, ותתרכז בדבר הזה. לתפיסתי, ככל שבן אדם מתעסק יותר בתחומים שהוא אוהב וקרובים ללבו, דברים שיש לו תשוקה אליהם, ככה הוא יכול לחוות הצלחה ושגשוג. לצערי, רוב בני האדם מוסללים לעשות דברים שהם לא אוהבים רק כדי להתפרנס. תחשוב איזה חוסר היגיון יש בדבר הזה, ואיך עבודה ללא תשוקה לא תוביל אותך באמת לפרנסה כפי שאתה ראוי לה. אז למה אנשים פונים דווקא למסלול הזה? למה הם מחליטים לחפש את הנתיב שלהם מבלי לחשוב על מה שהם באמת אוהבים?"

"בהתחלה זה עניין חברתי, שכן כולם תמיד שואלים אותך אם יש לך תואר או אין לך תואר, ובהמשך מדובר על עניין משפחתי – ההורים שלך, האנשים הכי קרובים אליך, דוחפים אותך להצלחה, מבלי לבדוק מה אתה באמת רוצה. בשורה התחתונה, אם אתה כבר יודע מה אתה אוהב לעשות, ויש לך את כל הכישורים הדרושים, אתה יכול להתחיל להרוויח מזה כסף”.

בעלי ואני חסכנו 100 אלף שקלים, וההורים שלנו רוצים להעניק לנו עוד 300 אלף שקלים, אבל רק בכדי לקנות בית. העניין הוא שהנכס שאנחנו רוצים עולה למעלה ממיליון וחצי שקלים, ואנחנו לא יודעים איך נצליח לקחת משכנתה. מה דעתך?
“מדברייך עושה רושם שאתם תיאלצו לקחת משכנתה מאוד גדולה, והסיכוי שיאשרו לכם לקחת אותה הוא לא גבוה בכלל. אני ממליץ לכם לחפש דירה נהדרת בפריפריה, לשפץ אותה, ואז למכור במחיר גבוה יותר. לצורך העניין, אם הדירה עלתה 500 אלף שקלים, והשקעתם עוד כ־50 אלף בשיפוץ, תוכלו למכור אותה בסכום של 800 אלף, ואז יש לכם סיכוי לא להשתעבד למשכנתה גדולה, וליהנות מבית החלומות שלכם”.

הצלחתי לחסוך סכום כסף מכובד, וחשבתי להשקיע אותו בפתיחת חנות וירטואלית ברשת. מה התהליך שעליי לעשות? והאם אני חייב לעבוד מול חברה או שאני יכול לפתוח חנות כזו בכוחות עצמי?
"ענף הרכישות אונליין ברשת תפס תאוצה בתקופה האחרונה, בעיקר בגלל נגיף קורונה. מאות אלפי בתי עסק הבינו את הפוטנציאל הכלכלי של העניין, שכן מאוד קשה להחזיק כל כך הרבה שטחי מסחר בקניונים ברחבי הארץ, והקמת אתר לצורכי מסחר יכולה להיות נוחה יותר, גם ליצרן וגם לצרכן. מבחינתי, הקמת חנויות למסחר דיגיטלי ברשת היא אחד הענפים המעניינים בתחום ההשקעות, אבל חשוב לי להדגיש שלא כדאי להשקיע בהקמת חנות כזו את כל הכסף שיש לך. הדרך הכי מומלצת היא לפנות לחברה שעוסקת בתחום, ועוזרת לך לבצע את כל התהליך, ככה כולם זוכים לראות תשואות יפות. יש כמה וכמה חברות כאלה בישראל, וכדאי שתעשה שיעורי בית, ותבדוק איזו חברה הכי מתאימה לך". 

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM