אני בת 68 ולפני כשנה בעלי נפטר. מאז, נכנסתי לתקופה מאוד לא פשוטה: הייתי מתוחה, עצבנית, והשינה שלי נפגעה בצורה משמעותית. בהמלצת הרופא שלי התחלתי ליטול כדור שינה, אבל באחרונה אני מרגישה שהוא בכלל לא משפיע עליי. אני מתעוררת אחרי שלוש שעות, ולא מצליחה לישון. מה דעתך?
“אני תמיד מציע למטופלים להתחיל עם חצי כדור שינה, וכל חודשיים להחליף את סוג הכדור. ככה לא מסתגלים לכדור אחד וזקוקים ליותר ממנו. אם לצורך העניין נטלת כדור בשם אמביאן, תוכלי בהמלצת הרופא להתחיל ליטול כדור שינה בשם בונדורמין, ובהמשך לשוב לסוג הקודם שנטלת, או לעבור לסוג אחר. מעבר לזה, אם הגוף דורש יותר שינה אנחנו ישנים יותר. מה גם שיכול מאוד להיות שאת שוכבת במיטה וכלל לא מודעת לעובדה שאת ישנה. הרבה פעמים אנחנו שוכבים במיטה ומרגישים כאילו כל דקה אנחנו מתעוררים, אבל אם אנחנו מסתכלים בשעון אנחנו מבינים שבין דקה לדקה עברה חצי שעה.

"דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא שיש לך היגיינת שינה טובה. זאת אומרת שהחדר מאוורר, שאין בו יותר מדי אורות, ושהוא שקט. לסיום, חשוב לי להזכיר שעברת טראומה, וייתכן ובעיית השינה מרמזת על דיכאון, ואז גם אם תיטלי כדור שינה זה לא יפתור לך את הבעיה. לפעמים דיכאון משפיע גם על השינה, וגורם לאנשים לעודף שינה או לחוסר שינה. ההמלצה היא לפנות לרופא שוב, ולשתף אותו בעניין”.
 
אני אם לילדה בת 16 וחצי שמגיל שבע החלה לסבול מהזעת יתר בכפות הידיים והרגליים. היינו אצל כמה וכמה רופאים, וחלק אמרו שאחרי שהילדה תקבל מחזור זה יעבור לה, אבל לצערי זה לא קרה. היא מתעוררת רטובה מזיעה, מתקשה לנעול נעליים סגורות, ומאוד מתביישת במצב הזה. כיצד לדעתך אפשר לעזור לה?
“הבעיה שאת מתארת נקראת היפרהידרוזיס (הזעת עודף) והיא מתבטאת בהזעה שאינה קשורה בהכרח לחום הגוף או לפעילות גופנית. הסיכוי שתופעה זו תיעלם בגיל ההתבגרות הוא נמוך ביותר. אם הבעיה היא רק בכפות הידיים והרגליים דעי שיש טיפול שיכול מעט לסייע לה במצבה. מדובר בשימוש במכשירים חשמליים מיוחדים בעלי מתח נמוך שמסייעים במניעת הזעת היתר. מתחילים את הטיפול בתדירות של פעמיים ביום, אחר כך פעם ביום, אחר כך שלוש פעמים בשבוע, וכך הלאה. עד שמגיעים למצב המבוקש. במידה שזה לא יצליח לעזור לה, האפשרות הנוספת היא להזריק בוטוקס לכפות הידיים והרגליים. הבעיה, שזריקה כזו היא קצת כואבת, ועולה הרבה כסף. מעבר לזה, חשוב לי להדגיש שההשפעה של זריקות הבוטוקס מחזיקה מעמד כשלושה חודשים, ולא יותר. פעמים רבות יש לחזור על הפרוצדורה שוב בכדי לראות תוצאות”.

אני בת 64 וסובלת מפטריות בציפורניים ברגליים. ניסיתי כבר הכל, אבל דבר לא הצליח להעלים את הבעיה המביכה, וזה נראה ממש נורא. מה עליי לעשות בכדי להרגיש טוב יותר?
“כשיש פטרת בציפורניים כמו שאת מתארת הטיפול היחיד שיכול לעזור באופן משמעותי הוא כדורים. היום יש מגוון של כדורים לטיפול בבעיה, ובהם גם ספורנוקס. מדובר בכדור שאפשר ליטול אותו במחזורים, זאת אומרת, לקחת אותו ואז להפסיק אותו. חשוב לבצע בדיקות דם תקופתיות כשנוטלים את הכדורים הללו, למרות שהסיכוי שלהם לעשות נזק לכבד הוא קטן. מעבר לזה, אם את מצליחה לנקות את הציפורניים מהפטרת, ואז מתחילה לראות שהיא חוזרת בהדרגה, תוכלי לעבור לטיפול של לק מיוחד, שיכול לסייע לך בהתמודד עם המצב ולמנוע את התפשטותו”.

אני בן 30 ובזמן האחרון יש לי דופק מהיר, כאבים בחזה ונמלולים שאני לא יכול להסביר. עברתי את כל הבדיקות, ולמרות שהן יצאו תקינות – המצב לא משתפר. הרופאים סברו שמדובר בחרדה, כך שנטלתי קלונקס ובהמשך אסיוול, אבל הפסקתי כי פחדתי להתמכר. ממה נובע המצב?
“ברגע שכל הבדיקות יצאו תקינות, זה תומך באבחנה שמדובר בחרדה. החרדה יכולה לנבוע מלחץ – בין אם מודע ובין אם לאו – והמצב יכול להיות מצב של חרדה גופנית או חרדה נפשית. כנראה שאתה בתקופה לחוצה כרגע. גש לרופא ובקש ממנו תרופה שתעלה לך את הסרוטונין, אפילו תרופה טבעית מצמחים נוגדת חרדה, לתקופה קצרה של כמה חודשים”. 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM