עם התפרצות נגיף הקורונה, עולם התעסוקה עבר טלטלה לא פשוטה. רבים הוצאו לחופשות ארוכות ללא תשלום והחלו להרהר על יציאה לעצמאות תעסוקתית כדי שלא לחוות קשיים כאלו פעם נוספת. אלון גל מייעץ למאזינים בתכניתו ב-103FM כיצד לייעל את המעבר ולייצר אפיקי פרנסה נוספים תוך כדי צמצום סיכונים עד כמה שניתן.

אני מעצבת גרפית במקצועי ונמצאת כרגע בחל”ת. באחרונה מצאתי את עצמי מהרהרת על עצמאות תעסוקתית. אני מאמינה שאצליח להגיע להישגים יפים, אבל בגלל עניין הקורונה אני חוששת מאוד לעשות את הצעד. מה דעתך?
“מאז שהחל נגיף קורונה להתפשט בישראל ובעולם כולו שוק העבודה החל לעבור שינויים בקצב מסחרר. היום, את כבר לא יכולה להיות בטוחה בכלום. חברות משנות את תהליכי העבודה שלהן, אנשים רבים מתבקשים לעבוד מהבית, ומקומות עבודה רבים מדווחים על קיצוצים. הקורונה לימדה אותנו שכל אדם חייב להיות גם עצמאי. זאת אומרת שאם את מעצבת גרפית עם יכולות, גם אם מחר יחזירו אותך מחל”ת, את צריכה לטפח לאט את העסק שלך מהבית. 

לקחת לקוח אחד או שניים, להכניס הביתה עוד 2,000 שקלים בחודש, ולשמור לעצמך עוד אפיקי פרנסה. מעבר לזה, אם את אוהבת את מה שאת עושה וזה מעניק לך כלי נוסף לביטוי עצמי זה לא פחות חשוב. את מייצרת לעצמך אלטרנטיבה, ועל כן אני לא רואה שום בעיה לפתוח עוסק זעיר, ובהדרגה להתחיל לבנות את השם שלך. אני מבין שאת מתקשה לצאת מהגבולות של עצמך, אבל חשוב לי להדגיש שדווקא בגלל כל השינויים בעולם העבודה את חייבת לקפוץ למים ולהתחיל בדרך שלך. זכרי, הערך המוביל בעידן החדש הוא גמישות ולא שליטה. ככל שאדם יהיה יותר גמיש הוא יותר יסתדר בשוק העבודה”.

אמא שלי נפטרה לפני שנה, אני מתגוררת בבית שלה ומעוניינת לרכוש אותו מכל האחים שלי. ביקשתי מהבנק משכנתה על סכום של 650 אלף שקלים, אבל נתקלתי בסירוב. כיצד אוכל להתמודד עם הבעיה?
“בתור התחלה, את חייבת להבין למה הם מסרבים לתת לך משכנתה, יכול להיות שההכנסה החודשית שלך נמוכה, שאת צריכה להביא איתך עוד ערב, או שאולי יש כאן עניין אחר שחשוב שתביני אותו בכדי שתוכלי להתקדם. לאחר מכן, ההמלצה היא לפנות ליועץ משכנתאות טוב, שאינו דרך הבנק. בעל מקצוע שיצליח לקרוא את התמונה כמו שצריך, ולסייע לך בתהליך. הוא יסתכל על התיק, ואת רוב שכרו יגזור רק אחרי שתבצעו את העסקה. היתרון של יועץ משכנתה פרטי הוא שביכולתו להכיר את כל התנאים בבנקים בישראל, ולספק לך את ההצעה הטובה ביותר בשוק”. 

אני בן 28, נשוי, אב טרי, ומרגיש שאני סובל מחוסר מיקוד. עבדתי כמנהל במסעדה מאוד מצליחה שעלתה על הציפיות שלי. הרגשתי שאני מגשים את עצמי וגם מבחינה כלכלית היה לי טוב. עם הזמן חליתי במחלה אוטואימונית, מה שאילץ אותי לשנות מסלול ולרכוש מקצוע. למדתי הרבה דברים, וכיום אני מתלבט אם להיות יועץ מס או ללמוד הנהלת חשבונות מסוג שלוש. איך אוכל לדעת מה הכי מתאים לי?
“חשוב לי להבהיר שמדובר בשני מסלולים מאוד שונים. ייעוץ מס הוא מקצוע עצמאי שאינו מתאים לכל אחד. אני דווקא חושב שלפנות ללימודים ולעבור קורס של הנהלת חשבונות מסוג שלוש יהיה יותר נכון עבורך. תסיים את הלימודים, תיכנס לחברה גדולה, תתפתח בה ולאט לאט תוכל להיות מנהל כספים. נראה לי שזה מאוד יתאים לך”. 

אני נשוי ואב לשלושה ילדים מקסימים. אנחנו מתגוררים בדירת שלושה חדרים ובאחרונה אשתי טוענת שהבית צפוף לה מאוד. מעבר לזה, כל אחד מהילדים רוצה חדר משלו, מה שלא מותיר לנו ברירה אלא לחפש דירה גדולה יותר. אנחנו עדיין משלמים את המשכנתה, והבניין שלנו ממש ישן, כך שהוא מיועד לפינוי־בינוי, אבל אני יודע שהפינוי יכול לקרות עוד הרבה מאוד שנים. מה עליי לעשות?

“לדעתי מוטב לכם דווקא להשכיר את הדירה ולשכור דירה גדולה יותר, ולאו דווקא למהר לרכוש אחת. נניח שתשכיר את הדירה שבה אתה גר היום ב־3,700 שקלים, ותעבור לגור בדירה שכורה וגדולה יותר שתעלה כ־4,700 שקלים בחודש. תוכל לעמוד בהוצאה של עוד 1,000 שקלים בחודש? במידה שכן, חשוב שתזכור שאם אתה רוצה לגדול ולהתפתח זה לא אומר שאתה תהיה חייב להגדיל את המשכנתה בשביל זה. מה גם, אולי לא שווה בכלל למכור את הדירה שלך כי אולי עוד מעט יתחיל השלב של פינוי־בינוי. לכן, כדאי שתשכיר אותה ותשכור אחרת. כך גם הדירה תישאר ברשותך, ובמקרה של פינוי־בינוי היא תכפיל את שווייה”.