מאזינים עלו לתכניתו של פרופ' רפי קרסו ב-103FM והתייעצו עמו כיצד להתמודד עם שיעול בלתי פוסק ובעיות שינה, שייתכן כי נגרמות ממתח וחרדה, וכיצד ניתן לטפל בהן. לסיום, קרסו שיתף עצה יעילה במיוחד להקלה על כאבים בכתפיים.

בני בן 17.5 ועומד בפני גיוסו הצבאי. בשנה שעברה התחיל בני להשתעל ללא הפסקה, ומאז הוא לא מפסיק. השיעולים החלו מאז שהיה במסיבת יום הולדת בים, ולמחרת פורסם כי המים בחוף זה היו מזוהמים. נוכח הבעיה ביקרנו אצל רופא אלרגיות ומומחה לריאות, ואמרו לבני לבצע בדיקת ריאות בהרדמה מלאה, צעד שמפחיד אותי מאוד. רופא האלרגיות בישר לנו שהוא שם לב לאלרגיה לאבק, אך זו ככל הנראה לא הסיבה לשיעול. מהו המקור לשיעול הטורדני?
"יש סיבות רבות מאוד לשיעול. חלקן קשורות לאסתמה, לפעמים אצל ילדים או נערים היא באה לידי ביטוי רק בשיעול, לא בצפצופים ולא בקוצר נשימה. סיבה אחרת לשיעול יכולה להיות רפלוקס, מצב שבו חומצות מהקיבה עולות במעלה הוושט ומגרות את הלוע בעיקר בלילות. כתוצאה מכך, קמים עם שיעול שיכול להיות חזק או התקפי. אם זה המצב, בנך יכול ליטול תרופות נגד חומציות בקיבה למשך חודש, ולבדוק אם הן עוזרות. יש גם בדיקה שאפשר לעשות אצל רופא המשפחה, שתבדוק את החומציות בגוף. צריכים לקחת בחשבון ששיעול עשוי להיות גם בגלל מצוקה נפשית. הרבה צעירים שמתחילים את הצעדים לקראת הגיוס מתחילים להיות חרדים באופן טבעי, ולפעמים זה יכול לבוא לידי ביטוי בשיעול על רקע נפשי. חשוב לציין שאבחנה על רקע נפשי צריכה להיות האבחנה האחרונה לאחר שנשללו האבחנות הרפואיות. את כאמא שלו צריכה לדעת אם הוא מתוח וחרד לקראת הצבא, וזאת יכולה להיות גם סיבה. באשר למסיבת יום ההולדת, גם אם בנך לקה בזיהום מהמים בים, זה כבר היה עובר, הזיהום לא עושה כזה נזק שנמשך שנה".

אני בן 68 וסובל מבעיות שינה במשך השנה האחרונה. השינה שלי היא לא שינה. אני נוטל תרופה כדי לישון, ורופא המשפחה שלי שלח אותי לבדיקת שינה ביתית במעבדת שינה, שם נאמר לי שאין לי בעיה של דום נשימה בשינה אלא בעיה שנובעת ממתח. אני נוטה להפליג למחשבות בלילה שמובילות אותי למתח, זה כמו מעגל סגור. עשיתי גם טיפולים אלטרנטיביים אך הם לא עזרו. אחת התופעות החדשות שהחלו לקרות לי היא שלאחר שאני מתעורר לפנות בוקר לאחר 3־4 שעות שינה, אני חש עייפות גדולה בשעות הצהריים. אני תלוי בכדור, זה משהו נפשי, אני מצליח לישון רק איתו. כשאני מצליח לישון 6 שעות אני חש נהדר. לאחרונה התחלתי לקחת גם רמוטיב והוא עוד לא משפיע. מה כדאי לעשות?
"ההפרעות בשינה שלך נגרמות בעיקר כי הראש שלך עובד וחושב. הרבה פעמים אנשים לא נרדמים כי הראש שלהם חושב, אז הם מתעצבנים ששוב הם לא נרדמים, הורמוני הלחץ שלהם עולים ואז הם גם לא יצליחו להירדם. הרמוטיב שאתה לוקח היא תרופה צמחית וטבעית שמיוצרת מצמחים. היא בהחלט יעילה ומורידה חרדה, וברגע שהחרדה תרד ישנו סיכוי סביר שתוכל לישון יותר בלילה. היא גם בעלת סגולות אנטי־דיכאוניות. אתה לא נרדם כי אתה במתח ולכן יכול מאוד להיות שחצי כדור הרגעה נוסף לרמוטיב מדי פעם יכול לסייע, וכך תוכל להירדם".

בני בן 40, ולאחרונה הוא חש בכאבים קשים בכתפיים, אפילו במאמץ קטן כמו אחיזת בנו בן השלוש או במהלך נהיגה. מלבד הכאבים, יש לו גם ציסטה בכתף בצד ימין. הצוואר של בני תקין אך הוא סובל מדי פעם מכאבי גב לא נעימים. כשהוא הלך לערוך בדיקת MRI נאמר לו שיש לו מבנים ציסטיים באזור הכתפיים. מה עשוי להעביר את כאביו?
"המבנים הציסטיים אותם הזכרת הם שינויים שיכולים להיות סיבה לכאב, זאת למרות שהתנוחה הכי פיזיולוגית ופשוטה היא כשמחזיקים הגה. ציסטות במצבים מסוימים יכולות לגרום כאבים במיוחד בתנוחות מסוימות, צריך לבדוק איזו תנועה מקבילה לאיזו בעיה גופנית. כדאי לבנך להתייעץ עם מומחה לכתפיים, ויש סיכוי סביר שאם הוא יגביה מאוד את כיסא הנהג ברכב, התנוחה של הכתפיים תרד וזה יכול לפתור חלק מהבעיה. באשר לציסטות, ציסטה זה כיס שבתוכו יש נוזל או אוויר, והופעת ציסטה לא חייבת להיות קשורה לזיהום. בהרבה עצמות ובמפרקים לעתים יש ציסטות, ואפשר להסיר את דפנותיהן בניתוח פשוט".