המאזינה עלתה לתוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן ב-103FM ותהתה האם מומלץ לשלב בסנדוויצ'ים סוגים שונים של פסטרמה ובשר מעובד. ד"ר מאיה רוזמן הסבירה שבחלק גדול מהפסטרמות ישנם חומרים משמרים שעלולים להזיק לבריאות, אך הדגישה כי כיום גם עלתה המודעות של היצרנים בנושאים הללו.

בהמשך, תהתה המאזינה כיצד ניתן להמשיך לשמור על הרגלי תזונה בריאים גם בימי הקורונה, וד"ר מאיה רוזמן סיפרה לה על תפריט לדיכוי תיאבון שמסייע לאנשים לשבוע מהר יותר.

"שלום, דיברנו בשבוע שעבר על אחוזי שומן במוצרי חלב. אם הבנתי נכון מלבד החלב שחשוב שיהיה 3% כי שם יש באמת את מה שאנחנו צריכים, כל השאר יכולים להיות אחוזי שומן גבוהים או נמוכים, אבל סופרים קלוריות על פי הכמות?"

לדעתי את צודקת. אגיד לך, למרות שיש היום חלב אחד אחוז מועשר אבל בסופו של דבר יש לנו את החלב ואת כל המוצרים שעושים מהחלב עכשיו, גם אני מחלקת את הגבינות לצהובות, לבנות למריחה, גבינות קשות, לדעתי גם אם יש לך נגיד לבנה למריחה 9% או 3% אני לא יכולה להגיד שה-9% יותר בריאה בגלל זה.
"לא יותר בריא, אבל אני יכולה מעל 3%. את ממליצה על פסטרמה בימי קיזוז בכריכים?

זה בשר מעובד אבל חלק גדול מהפסטרמות מכילות חומרים משמרים ששמים בעיקר במוצרים של בשר ומזיקים מאוד לבריאות ונחשבים כמסרטנים. אבל עלתה המודעות של היצרנים והיום יש בסופרים כל מיני סוגים של פסטרמות בלי חומרים משמרים והיתרון של הפסטרמה לפחות שזה דל שומן וקלוריות וזה יוצא 20 קלוריות לפרוסה.
"על איזה אחוז את מדברת?"

אין הבדל בין 1 ל-3, לא ראיתי יותר אבל ההבדל לא מהותי, את לא צריכה לקנות 1% במחשבה שתחסכי רבע קלוריה, זה לא נותן לך כלום.
"זה עדיף על נניח טונה מקופסה?"

אלה בלי חומרים משמרים? למה שזה יהיה עדיף?
"אם זה בלי חומרים משמרים".

בתור גיוון כן, אני לא יכולה להגיד שטונה פחות בריאה מבשר.
"מתלבטת מה לשים בכריכים".

יום אחד פסטרמה, יום אחד טונה, יום אחד גבינה צפתית, יום אחד חומוס, ויום אחד כריך מתוק.
"איך אפשר להיות פחות סלחניים כלפי עצמנו ולהתניע מחדש?"

מה?
"כי בתקופת הקורונה אוכלים וחושבים שיהיה בסדר, זה קצת בעיה".

ממי המסר?
"ממני, אני מאוד סלחנית. חמודה וסלחנית. קשה לי להתניע מחדש, תקופה קשה".

שאת מרגישה שאת צריכה יותר אוכל לנפש?
"כן, כאילו בסדר".

אני יכולה להגיד אוקיי יום ראשון את יכולה להתחיל ותרשמי תפריט ואין ברירה כי את מגדילה את הסיכון למחלות, אבל אולי משהו בחשיבה צריך להשתנות? כי אני לא יודעת על איזה אוכל את סולחת לעצמך, אבל נניח יש דברים שבחיים אני לא אכניס לפה ואני לא מפעילה שום משמעת עצמית בשביל זה, אני פשוט לא אכניס אוכל כזה כי זה ממש לא בריא ואני לא חושבת שראוי להכניס לפה אפילו – חטיפים, ממתקים, עוגיות, עוגות קנויות, כל אלה. אני לא רוצה אותם, זה לא שאני מפעילה כוח רצון וצריכה לחזור למסגרת ולהתניע את התהליך, פשוט לא אוכל את זה כי זה לא בריא. אולי תסתכלי על דברים ככה ולא כמה אני רוצה את זה ועכשיו אני סולחת.
"אז אני אומרת – 'זה לא בריא אבל לא נורא'".

זה ועוד איך נורא, תסתכלי על רשימת הרכיבים, תגידי – הוא לא ראוי להיכנס לגוף שלי. תתייחסי בכבוד לגוף.
"זה מעגל, את אוכלת מה שאת לא צריכה ואת מרגישה נורא אז את אומרת אני כבר שם אז אני אוכל עוד אחד".

כמו?
"עשיתי עוגת בננה טעימה מאוד כי הילדים מגיעים לשבת אז אני בודקת שהכול טעים".

אז אציע לך תפריט לדיכוי תיאבון, רוצה?
"כן".

אבל את צריכה לעשות אותו בדיוק 5 ימים, אחרי זה נהיה דיכוי תיאבון.
"כזה, רוצה, דחוף".

זה רק חלבונים, אסור פחמימות בכלל. עשו מחקר כזה
"זה לא 17 ימים?"

לא, אני רק מספרת. עשו מחקר באנשים לקחו אותם לווילה עם מצלמות ואמרו להם לאכול רק חלבונים בלי לגעת בפחמימות ועשו להם בדיקת דם. בהתחלה אכלו המון, ביום השני כל היום אכלו אבל אחרי 5 ימים היה להם בבדיקת הדם חומר שלא היה קודם, בעל במנה דומה לתרופה שמדכאת תיאבון וזה השפיע על מרכז הרעב והשובע. בלי להרגיש הם אכלו פחות ופחות עד שאכלו מעט מאוד קלוריות וירדו במשקל. אני לא אומרת לאכול חופשי אלא תפריט, כדי שגם יהיה דיכוי וגם לא תשמיני. בבוקר קופסת קוטג' 3%, וירקות. ביניים, יוגורט 0% עם כמה שקדים, צהריים עוף או דג עם ירקות בתנור, סלט, ירקות מכל הסוגים בכמות בלתי מוגבלת. ב-4 כמו בביניים יוגורט עם כמה שקדים או אגוזים, בערב חצי קופסת גבינה שאת רוצה עם ביצה או קופסת טונה וסלט גדול. בלילה אפשר אם את רוצה משהו מתוק אפשר ארטיק דיאט או חלווה ללא סוכר.
"נחשב לחלבונים?"

כן כי אין בזה סוכר, רק טחינה.
"שיבולת שועל בבוקר, לא?"

אם רק זה, זה לא ידכא את דיכוי התיאבון. אבל בשביל תוצאה יותר משמעותית עדיף לנסות בלי פחמימוץ בכלל ל-5 ימים.
"נס עם חלב?"

אפשר.