שומרים על תזונה נכונה: הדיאטנית הד"ר מאיה רוזמן ענתה היום (שלישי) בתכניתה לשאלות המאזינים, שהתעניינו בנוגע לערכו התזונתי של הקמח הלבן הידוע לשמצה, כמו גם בשאלת הצריכה של פירות המוגדרים כבעלי "כמות סוכר נמוכה", וכמה ניתן לאכול מהם?

"לידור מגבעתיים, השאלה היום – אני רוצה שתבהירי לאנשים וגם לי על קמח לבן, פסטה, האם זה באמת רע? כמה זה רע, מעבר לקלוריות?"
כל הדגנים, נגיד שזה אורז או חיטה או נגיד באמת שיבולת שועל, כל הערך התזונתי שלהם נמצא בקליפה. אם אתה מוציא את הקליפה של האורז, ויוצר אורז לבן במקום מלא, נשאר לך רק אנרגיה כמעט בלי שום ערך מוסף. אותו דבר בלחם, בחיטה, אתה מוציא את הקליפה אתה מפסיד מלא ויטמינים ומינרלים חשובים – אבץ, ברזל, מגנזיום, ונשאר עם קלוריות שיש בהן, אבל לא כל כך הרבה, חלבונים ופחות דברים טובים.

מה התגלה לאורך השנים? קמח לבן, יש לו אינדקס גליקמי יחסית גבוהה והמוצרים מקמח לבן כמו לחם לבן נספגים מאוד מהר לדם ומקפיצים את רמות הסוכר בדם, זה לא טוב לאורך זמן. גם כי זה פחות משביע וגורם לצריכה גבוהה יותר וגם כי זה לא טוב להרבה אנשים שיש להם נטייה לסוכרת. כשאתה אוכל לחם לבן, איזה ערך מוסף יש? כמעט שום דבר.

"אז אני מדבר על כמה זה רע"
כמה שפחות, באופן כללי אני לא אוכל לחם לבן בכלל, אבל גם לא ראיתי לחם לבן שאין בו חומרים משמרים אז בוא נוסיף את כל הדברים הרעים. פסטה זה טיפה שונה, היא מקמח לבן אז אין לנו ערך מוסף בכלל אבל לפחות האינדקס הגליקמי יותר נמוך בגלל צורת ההכנה והבצק.

"נגיד, בתמר, יש לו אינדקס גליקמי גבוה".
יש לו יתרונות ואם אתה משלב אותו עם אגוזים או שקדים אתה מוריד את הערך הגליקמי, יש לו עוד יתרונות, יש גם סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון, הרבה דברים טובים. השאיפה היום היא לעבור לדברים מלאים בלבד. אבל נגיד אני גם עם הסתייגות, ראיתי סוגי דגני בוקר שכתוב 'דגנים מלאים בלבד' אבל אז אני רואה כמות מטורפת של סוכר.

דיאטה (צילום: ingimage ASAP)דיאטה (צילום: ingimage ASAP)

"רציתי לשאול לגבי אבטיח, אני יודע שאת אומרת שזה הפרי עם הסוכר הכי נמוך, משהו כזה"
הוא, מלון, פפאיה ותותים.

"כמה סוכר במאה גרם?"
7 גרם במאה גרם.

"זה יחסית המון, אי אפשר לאכול חופשי".
מה כן אפשר לאכול חופשי?

"מנה היומית המומלצת היא?"
כמה שפחות יותר טוב, במנת פרי איך שלא נסתכל על זה, בגלל שאני מגבילה את הכמות בגלל הקלוריות, בסוף אני אגיע ל-4 כפיות סוכר. אם זה 3 כוסות אבטיח שזה המון, תפוח אחד, חצי מנגו או כוס קטנה של 150 גרם ענבים, חצי מכמות האבטיח אבל יש בהם הרבה יותר סוכר, ובסוף אני מגיעה לאותו דבר.