מאזינים עלו לשידור בתכניתה של מיכל דליות ב-103FM, והתייעצו איתה מה כדאי לעשות במקרה של פעוט כבן שנה שמטיח את ראשו ברצפה, ומה עשויה להיות הסיבה לכך. כמו כן, האם כדאי לגמול פעוטות משימוש במוצץ רגע לפני כניסה למעון חדש, וכיצד להסביר לילדה בת ארבע אובדן של הסבתא?


אני אם לפעוט בן שנה וחודשיים, שלאחרונה מטיח את ראשו ברצפה. אני זוכרת שגם אחיו הגדול עשה את זה בזמנו, וגם אז לא ממש הבנו את הסיבה לכך. קראתי על עניין הוויסות החושי ואני חושבת שזה קשור, אך אני לא בטוחה. באשר לבני הקטן, הוא לא מבין שהוא מזיק לעצמו ושזה כואב לו, והטחת הראש מתרחשת בעיקר כשהוא מנסה להירדם. מה לעשות?
“בואי ננסה להבין ראש של ילדים. כשבנך מטיח את הראש ברצפה, זה כואב לו, ואנו אומרים לו להפסיק. אחרי שאנו אומרים לו את אותו דבר מספיק פעמים, הוא עושה את הקישור בין הדברים. לתינוקות יש את היכולת ללמוד ולהסיק מסקנות, אך העניין הוא שהרבה פעמים הם מסיקים מסקנות לא נכונות כי אין להם מספיק ניסיון חיים. את מה שהם לא יודעים עדיין, הם ילמדו עם הזמן. כשאומרים להם על הכאב, בסוף ייעשה הקישור בין המילה כואב לכאב הפיזי המתרחש במהלך הפעולה, ובנך יבין שאומרים לו לא להטיח את ראשו ברצפה. את הקישור בין הדברים הוא כבר הבין, אך הוא לא מסוגל להתאפק. אנו מצפים שהוא ישתף איתנו פעולה, אך לא כך הדבר, הוא עושה את זה כי משהו שם חזק ממנו.

יכול להיות גם שהפעולה משקפת את הצורך שלו לפרוק רגשות או לבצע סוג של חיקוי. ייתכן גם שזה התנהגותי: הוא עושה את זה כשהוא רוצה המון תשומת לב כי באותו רגע לא נתת לו את מבוקשו, זה לא במודע ולא במזיד, הוא עדיין תינוק. הוא הסיק שזה מביא אותך אליו מהר. כדי להחליט מה מקור הבעיה, צריך לראות מהו המצב מקרוב ולברר אותו לעומק. הדרכה הורית הייתה יכולה להעשיר את הידע שלך על ההתמודדות עם המצב. אם הוא מתקשה לישון, כדאי לערוך לו כל מיני סוגי אבחונים כי קשה לו באמת. תינוק בן שנה שעושה דברים שחוזרים על עצמם - זהו מצב שנולד מקושי שאנו לא מבינים. קשה לו עם מצב רגשי ראשוני וקדמוני שהוא לא יודע לפרש לעצמו. אולי ההתנהגות שלו דווקא מקילה עליו, אבל אנו לא רוצים שזה יקרה מאחר שהוא מסכן את עצמו”.

אני אב לתינוק בן שלושה חודשים, שעתיד בקרוב להיכנס למעון. עד כה בני לא אהב להשתמש במוצץ, ואני לא בטוח אם כדאי להרגיל אותו להשתמש במוצץ לקראת השהות במעון במהלך היום. באופן כללי אני מצליח להרגיע אותו בלי מוצץ. האם אני חייב לגרום לבני להשתמש במוצץ?
“אי אפשר לחייב תינוקות להשתמש במוצץ. אנחנו בדרך כלל מרגילים ילדים למוצצים מאחר שזה מקל עליהם ועלינו. התינוק נולד עם שני אינסטינקטים בלבד - יניקה ובכי - ובעזרת שימוש במוצץ מופרשים הורמונים מרגיעים עבור התינוק, כמו בזמן יניקה. בגלל זה אנחנו מרגילים אותם לפעולה זו, כי היא מרגיעה אותם. יש הרבה תינוקות שאנו לא מצליחים להרגיל אותם למוצץ כי הם לא רוצים את זה. יש כאלה ששמים אצבע בפה במקום, ויש כאלה שניסו את כל סוגי המוצצים בעולם וכלום לא עזר, הם עדיין לא התרגלו. לכן גם אם מנסים, זה לפעמים לא עובד. אם הוא יתרגל וירצה או לא - על זה אין לנו שליטה. זה ממש לא חובה, זה אביזר עזר גם להם וגם למבוגרים. ילדים יודעים הרבה פעמים להירגע לבד, ואתה יכול לברר במעון אם זה חובה. לדעתי מותר להכניס ילדים בלי מוצצים”.

לבתי, כמעט בת ארבע, יש סבתא אחת. הסבתא השנייה, אמא של בעלי, נפטרה כשבעלי היה צעיר. לאחרונה עולות לה שאלות לגביה, בין אם היא רואה תמונות שלה או סתם תוהה לגביה. חבריה מדברים על שתי הסבתות שלהם, ולבתי יש רק אחת שהיא מכירה. כיצד להנגיש לה את נושא המוות?
“דווקא בגילים צעירים אפשר לחשוף ילדים להמון נושאים, שאצלנו הם נתפסים כדרמות היסטריות. לילד אין יכולת להבין את המשמעות של הדבר. צריך לומר את האמת, שסבתה איננה. ילדים בגיל הזה מקבלים את הדברים שאנו אומרים כפשוטם”