כיצד ניתן לסייע לפעוט שנפגע בתאונת דרכים, ששינתה את התנהגותו וגרמה לו לסבול מכאבים? כיצד ניתן לטפל בכאבי צוואר וראש כרוניים, שנגרמו ככל הנראה מלחצים ודיכאון בימי הצבא, ומהו הטיפול היעיל ביותר עבור ספורטי שאובחן כחולה פרקינסון שמצבו  מוגדר קל? פרופ' רפי קרסו מייעץ למאזינים בתכניתו ב-103FM. התשובות בפנים. 

אני אם לשני ילדים. בני הגדול בן ה־3.5 סובל מאפילפסיה. בשבוע שעבר עברנו תאונת שרשרת, והאוטו שלנו נפגע ברמה של טוטאל לוס. בני שישב מאחור חטף את המכה החזקה ביותר כתוצאה מהתאונה, ולכן מיד לקחנו אותו לרופא ילדים שבישר לנו שהכל בסדר איתו. למרות זאת, ההתנהגות שלו השתנתה מאז התאונה. הוא מתלונן על כאבים בחלק מגופו, אבל לא יודע להגדיר בדיוק מה מפריע לו. כמו כן, הוא החל להרביץ לילדי הגן, דבר שהוא לא היה עושה לפני התאונה. הוא גם מאוד עייף וישן יותר. מה לעשות?
“בנך חטף את המכה החזקה ביותר ברגע התאונה, ויכול להיות שהוא סובל מתסמונת צליפת השוט. הוא ככל הנראה לא יודע להגדיר את מצבו בצורה הזאת מפאת גילו הצעיר, ולא יודע להתלונן על מה שכואב לו בדיוק. זה ייקח זמן עד שזה יעבור לו, אבל כדאי שיראה אותו רופא כי בסך הכל מדובר בפגיעה. הייתה פגיעה רצינית באוטו, ובמצב כזה הראש עף קדימה ואחורה מהחבלה. זה נותן הרגשה מאוד לא טובה ותחושת עייפות. הייתי מציע שרופא הילדים ישגיח עליו ויבדוק אותו באופן כללי, אבל הוא יהיה בסדר. אם הוא מתחיל להקיא או שהוא מתלונן על כאבים בצוואר, בכתפיים או בידיים, זה יכול להיות קשור לעניין”.

אני בן 42. לאחר שהשתחררתי מהצבא סבלתי מדיכאון כתוצאה מלחץ שחוויתי, והתחילו לי תופעות משונות כמו ירידה בריכוז, עייפות קשה, אובדן שמחת החיים וירידה בחשק המיני. בעקבות התסמינים פניתי לפסיכיאטר שנתן לי ציפרלקס. נטלתי את התרופה במשך עשר שנים, הרגשתי טוב יותר, אך לא חזרתי למצב הקודם שלי. לכן החליפו לי את התרופה לסימבלטה. התרופה השנייה בהחלט סייעה לי יותר, אך נותרו לי חלק מהתסמינים הפיזיולוגיים שחוויתי כמו כאבים בשכמות, בצוואר, בשרירים, ברקות, ותחושת לחץ בחלקים הפנימיים של העיניים. לעתים עיניי דומעות בלי סיבה, ואני מרגיש תחושת שריפה בלשון. התייעצתי עם רופא עיניים ורופא פה ולסת, ושניהם אמרו שאין לי בעיה. העייפות שלי עדיין קיימת, ואני סובל מכאבי ראש כרוניים לא פשוטים וממתח בצוואר. איך אפתור את הבעיה?
“הלשון היבשה קשורה אולי לתרופות שאתה נוטל. חשוב לזכור שתופעה פיזיולוגית היא חלק מתופעה נפשית, גוף ונפש זאת יחידה אחת. ברגע שאתה לומד להרפות את עצמך, וברגע שיש פסיכולוג שמדבר איתך על הסיבה שבגינה אתה במתח, זה יכול לסייע. כשאנחנו במתח, השרירים מתכווצים, ובעיקר הצוואר והכתפיים. כל זמן שאין לך שינויים קשים בעמוד השדרה, וכשאתה מודע ויודע להרפות את עצמך, אתה יכול לשחרר את הצוואר. הייתי מציע לך להעלות את מינון התרופה שאתה נוטל, כי כשירדו המתחים, אתה תרגיש יותר טוב. התרופה תעזור גם ללשון, וגם שתייה יתרה של מים תסייע לתחושת הצריבה. לאחר שתעלה את המינון, חכה חודש ותראה מה קורה. סביר להניח שרוב הבעיה היא בנפש - מתח בא לידי ביטוי בצוואר. כשאתה יותר רפוי ורגוע או שהראש עסוק בדברים אחרים, אתה מרגיש יותר טוב. אני ממליץ להעלות את המינון למרות שאתה מרגיש יותר טוב נפשית. על הנפש הכדור השפיע, על הגוף עדיין לא מספיק”.

אני עוסק בספורט, ואובחנתי כחולה פרקינסון במצב קל. מה ידוע לגבי טיפול בתאי לחץ בהקשר של מחלת הפרקינסון, והאם טיפול זה עשוי לסייע?
“אין שום מחקרים שמעידים על שיפור במצב של פרקינסון קל, בינוני או קשה בתא לחץ, לפחות ממה שאני מכיר. תא לחץ לא יפתור את הבעיה, לפחות לפי מיטב ידיעתי וניסיוני, ולא קראתי שום מחקר חדש בעניין בתקופה האחרונה. פעילות גופנית היא מאוד חשובה, אז עיסוקך בספורט הוא דבר חשוב, תמשיך להתמיד בכך. ככל שעושים יותר פעילות גופנית ויותר עסוקים, התקדמות הפרקינסון אטית יותר. אם המחלה היא במצב קל, לא הייתי מתחיל בנטילת תרופות ספציפיות לפרקינסון, אלא נוטל אותן כמה שיותר מאוחר. הייתי ממליץ ליטול בשלב זה תרופות שעשויות לעכב את התפתחות המחלה”.