הקיץ הוא זמן שבו העיניים שלנו חשופות לסכנות יותר מאשר ביתר עונות השנה. הדברים נכונים בפרט אצלנו, בקיץ הישראלי, המאופיין בשמש חזקה וקופחת במיוחד. מומחה העיניים ד"ר אורי מלר, מסביר מה הסכנות שכולנו חשופים להן בקיץ, ונותן טיפים חשובים שימנעו מאיתנו נזקים. 

מה כל כך מסוכן בשמש? מה הנזק שקרניה עלולות לגרום לעיניים? הקרניים האולטרה-סגולות הן הקרניים המסוכנות לנו ביותר, משום שהן עלולות לגרום לנזקים לרקמת הלחמית, הקרנית והעדשה בעת חשיפה ממושכת, ולנזקים חמורים לרשתית ולראיה בחשיפה קצרה, אך ממוקדת (הסתכלות ישירה בשמש).

העיניים של מי מאיתנו רגישות במיוחד לקרני השמש? ההמלצה הגורפת של רופאי העיניים היא לכולם: להרכיב בזמן החשיפה לשמש משקפי שמש אשר מסננים את הקרניים המסוכנות. במיוחד כאשר אנחנו הולכים לים ולבריכה, נוכח החשיפה היתרה לשמש במקומות אלה, בגלל המים והחול הלבן שנמצא בהם, המשמשים כמחזיר אור חזק לכיוון העיניים שלנו. יחד עם זאת, עיניים של ילדים נחשבות לפגיעות יותר מאשר של מבוגרים. לכן ההמלצה היא שגם ילדים ירכיבו משקפי שמש תקינות. כמובן שללא קשר לשימוש במשקפי השמש ובנוסף להם, יש לחבוש כובע רחב שוליים שמגן על הפנים והעיניים מפני השמש.

מה הנזקים שקרני השמש עלולות לגרום לעיניים בלתי מוגנות? מצב שיכול להיגרם עקב היחשפות בלתי מוגנת לשמש הוא צמיחת רקמת לחמית על גבי הקרנית, מצב הקרוי "פטריגיום". כמו כן, ישנם שינויים שמתרחשים בעדשת העין, כמו קטרקט וחלק מהמנגנונים שקשורים לשינויים אלה מיוחסים לחשיפה לשמש. 

כיצד יש לשמור על העיניים ברחצה בבריכה ובים? הבריכה, למשל, כוללת ריכוז של חיידקים ומזהמים המצטברים במים העומדים בה ועקב התחלופה האנושית הרבה. כדי לסייע בהקטנת שיעור ההידבקות, מומלץ להימנע מכניסה למים, במידה ואתה חולה, בפרט בדלקת עיניים. כמו כן, מומלץ להשתמש במשקפי שחיה-צלילה ('גוגלס') – הדבר מקטין את החשיפה הישירה למים המכילים כלור, מלח או חומרים אחרים. במידה ונגרם גירוי לעין בעקבות חשיפה לחומרים אלה, יש לשטוף את העיניים במי ברז למשך מספר דקות.

בימי הקיץ, אנשים סובלים יותר מתופעת היובש בעיניים? בהחלט, זאת בעקבות חשיפה לתנאי סביבה יבשה, הנגרמים עקב השימוש התכוף במזגן, הגורם לאידוי יתר של הקרנית. לנהגים מומלץ לא להפנות את המזגן לכיוון הפנים בזמן נסיעה, עקב יובש שעלול להיגרם לעיניים. הטיפול ביובש נקודתי מסוג זה הוא באמצעות שימוש בתחליפי דמעות - דמעות מלאכותיות שניתן לרכוש בביתה מרקחת ללא מרשם רופא.

הטיפים באדיבות ד"ר אורי מלר, מומחה רפרקציה וקטרקט ומנתח ברשת המרכזים הרפואיים "עיניים ד"ר לוינגר" מקבוצת דנאל