אני בן 72, ואני בעל בית מלאכה בתחום הדלק. איבדתי את חוש הריח שלי לפני כמה שנים בגלל ריח הדלק במקום העבודה, וכעת בגלל התפשטות נגיף הקורונה בישראל, אני מתקשה מאוד לנשום עם המסיכה כשאני שם. מה לעשות?
“כשאתה באינטראקציה עם אנשים, עליך לעטות מסיכה אם אתה רוצה לשמור על עצמך. אפשרות אחרת היא להציב מחיצה של פלסטיק שתפריד בינך לבין לקוחותיך, וכך תוכל לקבל אותם ממרחק של ארבעה מטרים. אתה צריך למצוא לך שיטת עבודה שתאפשר לך להתנהל עם הקורונה. אם אתה לבד, אתה לא צריך לעטות מסיכה. ללא קשר לקורונה, אני מציע לך להתקין מאוורר שיסחוב את האוויר החוצה וינקה את בית המלאכה מאדי דלק. כשמגיע אליך לקוח שים מסיכה, וכשהוא ילך אתה יכול להוריד, פשוט ולעניין”.

אני בת 68. עברתי שני ניתוחי גב משום שסבלתי מבעיות בחוליות גבי, וגם היו לי פריצת דיסק והיצרות בתעלות בעמוד השדרה. כמה ימים לאחר הניתוח התחילו לי כאבי תופת ברגל, ולכן הגעתי עוד פעמים רבות לבית החולים לאחר הניתוח הראשון ועברתי בדיקת C.T. בעקבות הבדיקה גילו שיש לי משהו לא תקין בקיבועים שהותקנו בגבי בניתוח, ולכן עברתי ניתוח נוסף. התהליך הזה היה לי קשה מאוד, והניתוח הוביל לפגיעה עצבית ברגלי. אף שעברה יותר מחצי שנה מאז, כף הרגל שלי עדיין רדומה והמצב לא משתפר. יתר על כן, אני סובלת מסוכרת ומפיברומיאלגיה, במיוחד באזור הידיים, בכתפיים ובאצבעות שנוקשות כמו קרשים. אני נוטלת תרופות כדי לסייע למצב, אבל הן לא עוזרות. מה לעשות?
“יש לך קוקטייל של מחלות, וחלק גדול מהתלונות שלך לא ממש קשורות לניתוח, אלא מוחמרות על ידי המחלות האחרות. אם הייתי יכול למדוד כאב – לתפיסתי הכאב כתוצאה מהניתוח הוא קטן יחסית – הייתי אומר שבגלל הסוכרת והפיברומיאלגיה את מרגישה אותו בעוצמה גבוהה. כל הדברים האחרים שאת מתארת חוץ מהניתוח מגבירים את תחושת הכאב.

"הייתי ממליץ לך להעלות את המינון באחת התרופות שאת נוטלת, זה עשוי לעזור. לגבי הבעיה העצבית שממנה את סובלת, צריך לבדוק את הסיבה להיווצרותה, כי אם הורידו את הלחץ שהיה על העצב, זה היה אמור להשתפר או לחלוף. הידרותרפיה, פיזיותרפיה במים, יכולה לסייע לכאבים כי הטיפול ממריץ את הדם. כדאי גם לטפל בחלק הנפשי יותר כי המצב שלך גורם גם באופן ישיר וגם באופן משני למצוקה נפשית. יכול להיות שהכאבים והתחושות שאת מתארת בידיים קשורים לעמוד השדרה הצווארי. עם השנים אנחנו אוספים מחלות, ויכול להיות שאת צריכה לקבל פיזיותרפיה גם לצוואר. יש כל מיני משחות נגד כאבים שאת יכולה לרכוש בבית מרקחת, אבל הן לא יכולות לחדור מאוד עמוק וככל הנראה לא יסייעו לבעיות שמהן את סובלת”.

אני בת 73. אני סובלת ממחלת מעיים שגורמת לי לעצירויות קשות. לקחתי תרופות ולא הסתדרתי איתן, החלפתי וכעת זה מסייע לי, אבל אני עדיין לא מרגישה מרוקנת עד הסוף. האם אני צריכה לקחת את התרופות כל החיים או להסתפק במזונות עתירי סיבים?
“כשאת קמה בבוקר את שותה קפה, וכנראה שתשתי קפה כל החיים. כך גם לגבי צחצוח שיניים ופעולות אחרות. אנחנו יכולים לחיות חיים טובים ולהאריך ימים בזכות אותם כדורים שאנו לוקחים כל החיים. יש אנשים שסובלים מסוכרת, וכל יום מזריקים לעצמם אינסולין, יש כאלה הסובלים ממחלות אחרות ומזריקים לעצמם זריקה כל יום או לוקחים כל יום כדור. אם הכדור הזה עוזר לנו, אז ניקח אותו כל החיים ונרגיש טוב יותר. לגבי תופעות הלוואי, לכל כדור יש תופעות לוואי.

"חשוב להבין שהכדור לא יוצר תלות, אבל הוא עוזר לך להתרוקן. ברגע שלא תיקחי אותו אז לא תתרוקני. הכדור נועד לעצירות כרונית. החוכמה היא לקחת אותו עם הרבה מים, ואז הוא פותר את הבעיה, אך ברגע שתפסיקי לקחת אותו, העצירות תחזור, ויהיה לך יותר קשה להתרוקן. אם את רוצה להפסיק עם הכדור, את לא צריכה לעשות את זה בהדרגתיות, אבל ככל שתעשי את זה יותר בהדרגתיות, יהיה לך יותר קל להפסיק אותו. אי אפשר להיות נגד כדורים. כשלוקחים כדור על בסיס קבוע הוא יכול לגרום לכל מיני תופעות נלוות, בגלל זה מתחילים עם מינונים נמוכים. לעתים נדירות, כדור יכול לגרום לכאבי ראש ובחילות אם עולים מהר מדי במינון. את צריכה גם לבדוק תפקודי כליות, כי יכולה להיות לכדורים השפעה על הכליות”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה.

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM