אני מאוד חוששת להידבק בקורונה, ועל כן מקפידה על ההנחיות בדקדקנות ותמיד הולכת עם מסיכה. מה הסיכוי שלי להידבק בנגיף אם אני נמצאת בשטח פתוח או בים? 
“אם את מטיילת בקניון פתוח ולא נמצאת בסמיכות להרבה אנשים, אין סיבה לחשוש. אם את נכנסת לאיזו חנות, ורואה שיש בה הרבה אנשים שמסתובבים, וביניהם גם כאלה שאינם עוטים מסיכה, עדיף שתיכנסי לחנות יותר מאוחר או שלא תיכנסי בכלל. זכרי: אם את מסתובבת עם מסיכה באופן תקני, את יותר מוגנת בצורה משמעותית. מעבר לזה, אם את מסתובבת בחיק הטבע ולא מתקהלת עם אנשים, אין שום סיכון, ואין לך מה לחשוש. אם את הולכת לחוף הים, ואין אנשים סביבך במרחק של מטר מכל כיוון, את יכולה לשבת וליהנות מהים גם ללא מסיכה”. 

בעלי בן ה־71 עבר לאחרונה בדיקת שתן, והשתנן שלו היה ברמה מאוד גבוהה. הקריאטינין שלו היה בגובה נורמלי, אבל הרופא אמר שמדובר באי־ספיקת כליות קלה. מה דעתך? 
“עושה רושם שבעלך לא שותה מספיק נוזלים. אני ממליץ שישתה יותר ויחזור שוב על הבדיקה. בגלל שרמת הקריאטינין שלו סטנדרטית, לא הייתי הולך לכיוון שאליו הלך הרופא. על סמך בדיקה אחת לא קובעים. אחד מקני המידה לשתייה מספקת הוא לא מה שאדם אומר, אלא מה צבע השתן שלו. השתן צריך להיות בצבע בהיר, אלא אם כן לוקחים ויטמינים מקבוצת B או אוכלים מאכלים בעלי פיגמנטים כהים כמו סלק”. 

כבר כמה שנים אני סובלת מפטריית שמש בגב. הרופאה המליצה לי לקחת כדור אחד פעם בשבוע למשך כחודשיים. האם זה עלול להזיק לכבד?
“בתור התחלה, חשוב שתזכרי שכשנוטלים תרופות כאלה, בדרך כלל עושים בדיקות דם תכופות יותר, ואם רואים שמשהו לא בסדר, מיד מפסיקים את הטיפול. מעבר לזה, הכדורים החדשים לטיפול בפטריית שמש יעילים יותר מאשר הכדורים שהיו משתמשים בהם בעבר, והסיכוי לנזק לכבד הוא אפסי. על הרופא לבדוק איזה עוד כדורים את נוטלת, שכן יש תרופות שלא מומלץ לשלב איתן את הטיפול הזה”. 

נכדתי בת ה־22 החלה לסבול ממחלה גינקולוגית בשם אנדומטריוזיס. מחלה זו גורמת לה לכאבי בטן חזקים המפריעים לתפקוד שלה במהלך היומיום. היא כבר עברה שני ניתוחים, ולצערי זה לא הצליח להפחית את כאבה. לאחרונה הוצע לה לקבל טיפול הורמונלי, אבל אנחנו חוששים שהטיפול יגרום לסרטן. האם לדעתך זהו צעד נחוץ? 
“אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית שמתבטאת בכאבים באזור הבטן התחתונה, אבל לא רק. מדובר במצב שבו רקמה מרירית הרחם נודדת ועוברת למקומות אחרים בגוף, בדרך כלל באגן - אבל כאמור לא רק. בעת המחזור החודשי הרקמה הזו פעילה הורמונלית, וזו הסיבה לכאבים החזקים. הטיפול בבעיה הוא באמצעות ניתוח לפרוסקופי, שבו מנסים לאתר את הרקמה ולנקות אותה, אבל לצערי לא תמיד מצליחים לנקות הכל. לכן רופאים רבים ימליצו על מתן טיפול הורמונלי שידכא את יצירת המחזור, ובכך יקל על הכאבים. כמובן, כשהיא תרצה להביא ילדים לעולם, היא תוכל להפסיק עם הטיפול. ישנן מרפאות מיוחדות המיועדות לטיפול במחלה, ואני ממליץ לכן לגשת ולהתייעץ. מעבר לזה, חשוב לי להרגיע אותך, שכן עושה רושם שאת מבלבלת בין הורמונים חלופיים שנותנים לנשים מעל לגיל 60 לטיפול הורמונלי זה שמיועד לנשים צעירות יותר". 

אני בת 76, ובזמנו עשיתי חיסון נגד דלקת ריאות שמומלץ לאנשים מגיל 65 ומעלה. האם מדובר בחיסון חד־פעמי? הרופא ממליץ לתת חיסון המשך, ואני חוששת מאוד בגלל מגיפת הקורונה. מה דעתך?
"קודם כל, הקורונה אכן פוגעת בריאות, אבל היא לא קשורה לחיסון נגד דלקת ריאות. אני אכן ממליץ לפנות לרופא המשפחה ולבקש להשלים את החיסון שקיבלת עם 'פרבנר', חיסון נוסף שמכסה עוד כמה סוגי חיידקים שעלולים לגרום לדלקת ריאות".