כיצד ניתן להתקיים בכבוד כשחיים בצניעות ומגדלים ילדים לבד? כיצד לחסוך כסף לאחר הכנסה משמעותית מכספי תמ"א, וכיצד למצוא אפיקי תעסוקה חדשים לאחר מותו של מי שניהל את התקציב הכלכלי הביתי עבור כולם? אלון גל עונה למאזינים בתכניתו ב-103FM . כל התשובות בפנים. 

אני חיה בצורה מאוד צנועה, מגדלת את בתי לבד ובנסיבות לא פשוטות. גזרתי על עצמי חיי נזירות, וכבר מעל לעשור לא יצאתי לחופשה או קניתי לעצמי בגד חדש. בזכות המאמצים שלי חסכתי עבור בתי היחידה סכום של כ־200 אלף שקל שעתיד להשתחרר מהבנק בחודש הבא. בגלל שבתי עדיין לא עצמאית כלכלית, אני מתלבטת מה עליי לעשות עם הכסף. בתקופה האחרונה אני מרגישה שאיבדתי אמון בממסד על כל גווניו, ואני לא בטוחה שהדבר הנכון עבורי הוא להמשיך לחסוך בבנק. האם יש לך רעיון אחר?
"המחלה הגדולה ביותר שקרתה לנו בקורונה, בנוסף למשבר הבריאותי והכלכלי, היא מחלת האמון. צורת ההתנהלות של המוסדות גרמה לכך שנאבד אמון במערכות שאמורות לראות אותנו ולטפל בנו, והן הרוויחו את זה ביושר. זה שבר מאוד גדול כי החוזה שעליו מתבססת האזרחות הוא אמון האזרח בכך שהמערכות יעשו מה שהן צריכות לעשות. האמון הזה הופר. בו זמנית מדברייך עולה הרושם שאת שמה את עצמך בצד, אבל גם את קיימת בעולם הזה, וחשוב שתלמדי לקחת אותך בחשבון. תתחילי לשבת בבית קפה עם חברה, לקנות לעצמך בגד אפילו ב־50 שקל, כל דבר שישפר את הערך העצמי שלך ויוביל אותך לחיים יותר טובים. את חייבת ללמוד לתת לעצמך מקום. כמו שהילדה חשובה כך גם את, וכשהיא תראה שאת משנה את היחס שלך כלפי עצמך, זה ישפיע גם עליה. מעבר לזה, אני ממליץ לך לפנות לבית השקעות ולקבל ייעוץ. לתפיסתי, אם תפתחי תיק השקעות סולידי המורכב בעיקר מאיגרות חוב ממשלתיות, תוכלי לתת לבת שלך את הביטחון הכלכלי לו היא זקוקה".

לפני כשנתיים איבדנו את אבא שלי, הדמות הכי דומיננטית במשפחה, ומאז אני אחראי על כל ענייני הבית. אחרי שנתיים ארוכות שבהן עברנו תהליך שיקום כלכלי, אמי חסכה כ־300 אלף שקל, ועברנו לדירה בשווי 1.3 מיליון שקל. כיום אני מנסה למצוא לאמא שלי אפיק הכנסה נוסף. מהי לדעתך הדרך הכי טובה לעשות זאת?
"לדעתי, אם תפנו לבית השקעות ותבחרו במסלול השקעה סולידי ארוך טווח, תוכלו לקבל עוד כ־1,500 שקלים לפחות בחודש. זכרו שבתיק השקעות סולידי רוב הכסף מושקע באיגרות חוב: יש איגרות חוב של חברות קטנות, של חברות גדולות כמו חברות ביטוח ובנקים, ואיגרות חוב של המדינה, שנחשבות לבטוחות יותר. אם אתה רוצה להגדיל את סכום הכסף שתקבלו בכל חודש, תיאלצו להגדיל את סכום ההשקעה, והדרך הטובה לעשות זאת היא באמצעות משכנתה הפוכה, זאת אומרת הלוואת בלון. כדאי לבדוק אפשרות שבה לא תשלמו את הריביות עכשיו, אלא שהיורשים שלה ישלמו את זה בעוד שנים אחר כך".

לאחרונה מכרתי נכס אחרי עסקת תמ"א מוצלחת וקיבלתי סכום כסף נאה של 3.1 מיליון שקלים. אני מחפש רעיונות חדשים לחיסכון, ורוצה שהכסף שלי יעבוד בשבילי ולא להפך. מהי הדרך הכי טובה לעשות זאת?
"רוב בני האדם מתייחסים לכסף שהם הצליחו לצבור כמו לעצלן שאין לו כוח לקום מהמיטה בבוקר. אנשים מעדיפים להשקיע בנכסים למגורים ולא מבינים שהם לא חייבים שהקירות של הבית שלהם יהיו על שמם בשביל לגור בו. רבים אומרים לי שהם מעדיפים להתגורר בנכס משלהם כדי שאם הם ירצו לשפץ את הנכס, הם ישביחו אותו ויעלו את הערך שלו, אבל זה לא נכון. להבנתי, הסכום שקיבלת יספיק לך כדי לייצר תיק השקעות מאוד מגוון ומניב. אפשר לייעד כמיליון שקל לנדל"ן, אבל חשוב שתחפש נכס באזור מתפתח ותעשה עבודת מחקר טובה ומבוססת. עצם זה שיש לך את כל הכסף במזומן יכול לצמצם גם את עלות הנכס, הכול בהתחשב בסוג הקונים".