מחקר חדש שנערך על ידי חוקרים אמריקאים מצא כי בכל הנוגע לטיפולים בהפרעות חרדה כלליות, תרגול קבוע של שיטת יוגה המשלבת ביצוע טכניקות נשימה שונות, תרגילי הרפיה ומדיטציה - עשוי לעזור בשיפור הסימפטומים של חרדה לטווח הקצר.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המלמד כלים פסיכולוגיים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגויות שליליים שגורמים לבעיות רגשיות נמצא כיעיל יותר לטווח הארוך.

המחקר, שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry, בחן 226 מבוגרים עם הפרעות חרדה כלליות שחולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות טיפול שונות. האחת כוללת תרגול שיטת יוגה קונדליני, השנייה טיפול קוגניטיבי התנהגותי, והשלישית מלמדת דרכי התמודדות עם חרדות.

יוגה - אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
יוגה - אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

כל תוכניות הטיפול נמשכו במשך 12 שבועות, וכל אחת מהן הועברה במפגשים שבועיים של שעתיים, בשילוב עם 20 דקות של שיעורי בית יומיים. על פי תוצאות המחקר, 54% מהמשתתפים בקבוצת היוגה הראו השתפרות בסימפטומים להפרעות החרדה, לעומת 33% בקבוצת הלימוד. בעוד אלה שטופלו בטיפול קוגניטיבי התנהגותי עמדו על 71% שיפור לפי הקריטריונים.

ואולם לאחר חצי שנה החוקרים גילו כי אף שהתגובה לטיפולים נותרה יעילה, תרגול היוגה כבר איבד מיעילותו.
נעמי סיימון, פרופסור במחלקה לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה גרוסמן שבאוניברסיטת ניו יורק, ואחת ממחברי המחקר, אמרה: "הפרעת חרדה כללית היא מצב שכיח מאוד, ובכל זאת רבים אינם מוכנים או מסוגלים לעבור טיפולים מבוססי ראיות".

לדבריה, "הממצאים שלנו מראים שיוגה, שהיא בטוחה וזמינה, יכולה לשפר את הסימפטומים עבור אנשים עם הפרעה זו והיא עשויה להוות כלי חשוב בתוכנית הטיפול הכוללת".