מה יותר מזיק - כולסטרול או שומן רווי, ומה בכלל ההבדל ביניהם? ד"ר מאיה רוזמן שוחחה בתוכניתה ב-103FM עם מאזין שתהה האם זה מזיק והסבירה מדוע ההתייחסות של משרד הבריאות לא נכונה ומבלבלת את הציבור. 

"שמי גיל, רציתי לשאול לגבי שומן רווי וכולסטרול שנמצא בתוך האוכל. כל השנים דיברו על זה שזה לא טוב והמחקרים בזמן האחרון מראים שזה לא בהכרח מזיק. למה מתכוונים לשומן הרווי באוכל או לכולסטרול?"

הכולסטרול הוא סוג של שומן רווי, תדמיין שרשרת של פחמנים.
"רווים במימנים, אני מכיר".

השרשרת, אם הם רווים אז מסביב לשרשרת יש לה את החרוזים של המימניים - היא ישרה, זה נקרא שומן רווי; אם חסר מימן היא נהיית כפופה, יש הרבה אורכים של שרשראות ושל חומצות שומן אז כולסטרול הוא סוג של שומן רווי.
"כי אני רואה מאכלים שיש בהם מעט שומן רווי והרבה כולסטרול".

את כמות השומן הרווי כותבים בגרמים. זה מוזר כי אם יש מעט שומן רווי צריך להיות מעט כולסטרול.
"מקביל?"

צריך להיות מקביל, ואם יש 0% שומן לא יכול שיהיה כולסטרול, כי כולסטרול הוא שומן. בוא ניקח לדוגמה ביצה, שומן רווי רשום בגרמים וכולסטרול רשום במיליגרמים, בגלל זה, זה נראה לך שונה. מיליגרם זה אלפיות הגרם, נגיד רשום על הביצה שומן רווי 3 גרם ב-100 גרם, מיליגרם זה 3,000. מתוך זה יש 379 מיליגרם של שומן רווי, זה אומר שאם מציגים בצורה הזאת, זה נראה הרבה פחות.
"בגבינה של 30% השומן הרווי נמצא באחוז הרבה יותר גבוה".

בגבינה צהובה 28%, שומן רווי 17 גרם של שומן רווי, וכולסטרול 84 מיליגרם, השומן הרווי בגבינה צהובה נגיד 17 גרם, כפול אלף זה 17,000 מתוך זה 84 כולסטרול.
"פה יש הרבה יותר מאשר בביצה, והכולסטרול פחות".

החלק של הכולסטרול בגבינה הצהובה מתוך השומן שיש בה, הוא נמוך. יש בה שומנים רווים מסוגים שונים ואורכי שרשרת אחרים.
"סוגים שונים של שומנים רוויים".

נכון.
"כשדיברו על העניין של הכולסטרול, למה התכוונו?".

בעבר דיברו על שומן רווי בכלל כמזיק, ועל כולסטרול בפרט מתוך סוגי השומן הרווי. היום יודעים שזה לא בדיוק ככה. שהשומן הרווי והכולסטרול באוכל לא בהכרח גורמים למחלות לב, ההפך. אם מגדילים את כמות השומן הרווי והבלתי הרווי במקום צריכה של פחמימות, זה יכול לגרום דווקא להפחתת הסיכון למחלות לב. מה שקרה זה שלפני המון שנים היו כמה מחקרים, בעיקר אפידמיולוגיים, שהראו שכביכול במקומות בהם צרכו הרבה סטייקים ושומן רווי היו כביכול יותר התקפי לב. אז הייתה המלצה להפחית את השומן, בד בבד הייתה עליה מטורפת בצריכת פחמימות ומוצרים מתועשים, עם כל מה שקורה בעולם עם התפתחות התעשייה והאוכל המתועש, יצא שעם השנים עלתה מאוד השכיחות של התקפי לב וסוכרת ומחלות אחרות שקשורות בעיקר בפחמימות. אם אתה רוצה לאכול משהו חשוב להסתכל לדעתי על רשימת הרכיבים, אם יש בזה כימיקלים, סוכר לבן או קמח לבן, ופחות להסתכל על הטבלה עם השומן הרווי והכולסטרול. לדעתי זו טעות שמשרד הבריאות מסמן את השומן הרווי בכמות גדולה כי הוא לא מתייחס לכמות שנצרכת. אתה רואה כמו בגבינה הצהובה שיש 16 גרם שומן רווי ל-100 גרם. אבל בפרוסה של 25 גרם יש לי 4 גרם שומן. אם אסתכל על כל שומן רווי שאני אוכלת במשך היום, יכול להיות שזה לא יוצא הרבה, גם אם צרכתי הרבה מוצרים שיש להם מדבקה אדומה. כך שההתייחסות לא נכונה ועלולה לבלבל לדעתי.
"שאלה אחרונה, אם אני רוצה להוריד במשקל אני חייב לתת לגוף אנרגיה או שאפשר להשתמש רק באנרגיה שלו?"

מאיה רוזמן, 28.8.20

אתה מתכוון לצום?
"לא בצום ".

מה זה אומר לתת לגוף אנרגיה?
"תזונה דלת פחמימות, אם אני לא מכניס פחמימות ושומנים, אני חייב?"

הוא ישתמש בשומן שלו. אתה נותן אנרגיה כנראה מהחלבונים שאתה אוכל.
"אההה.. גם מהחלבונים".

שאלות טובות, כיף לדבר איתך. מזמינה אותך לעלות לשידור, תתקשר מתי שאתה רוצה, שאלות מצוינות.