אני בת 44, ואם לילדה בת 16. כבר כמה שנים אני חושבת על הריון נוסף, אבל חוששת מההשלכות. האם כדאי לי להיכנס להריון טבעי או לעבור טיפולי הפריה?
"במדינת ישראל יש הרבה מאוד ניסיון בהפריות והריונות גם בגילך, אבל את צריכה לקחת בחשבון שהסיכוי מאוד קטן להיכנס להריון טבעי בגיל 44. לכן אני ממליץ לך לא לנסות להיכנס להריון באופן ספונטני או לבצע הזרעות כי זה הרבה יותר בעייתי.

אני הייתי ממליץ לך לנסות דווקא את שיטת ההפריה החוץ־גופית (IVF), שבמהלכה יוצרים גירוי שחלתי, גורמים ליצירה של זקיקים, שואבים כמה ביציות, מפרים אותן במעבדה, ואז אפשר לבחור את העובר הטוב, השלם והמוצלח יותר, ואותו לנסות להשריש. את צריכה להזדרז, ולכן כדאי שתבחרי רופא שאת סומכת עליו ותתחילי בתהליך".

נכדי בן השנתיים וחצי נולד עם כתם בעין, וזה מדאיג אותנו מאוד. האם לדעתך זה עלול לפגוע לו בראייה?
"אם בדקת עם רופא עיניים והוא הסביר שאין סיכון, אין לך סיבה לחשוש, שכן אילו היה חלילה סיכון לראייה, רופא העיניים היה שולח את נכדך מיד לניתוח עיניים. ייתכן שמדובר בכתם שהוא כמעין נקודת חן בעין. ייתכן שמדובר בתאים התופסים פיגמנט. אותו כתם יישאר לנכדך בעין עד סוף חייו, והוא לא יפריע לראייה שלו כי אינו קשור לראייה כלל.

בכל מקרה, כאמור, זו תופעה מוכרת לרופאי העיניים, ואם רופא העיניים אמר לך בפירוש שאין מה לדאוג, אז יהיה עלייך לחפש סיבה אחרת לדאגה. לאלו שמודאגים לגבי נקודת החן של נכדך תוכלי לומר שהוא 'רואה את העולם עם חן'".

סבא שלי בן 89, ובבדיקת דם שערכנו התברר כי הוא סובל ממחסור בחלבון. מה הסיבה לכך, והאם אפשר לסייע לו להתמודד עם הבעיה?
"אנשים בגיל זה כמעט לא אוכלים. בבוקר הם נוטים לאכול פרוסת לחם שחור עם קוטג' ושני זיתים, בצהריים חתיכת עוף קטנה עם מעט אורז או פירה, ובערב פרוסת לחם אחת עם ממרח כלשהו. בהנחה שאין לו בעיה בכליות, והחלבון שלו לא בורח דרך השתן, עליכם לסייע לו לאכול בצורה המתאימה.

אני ממליץ שתפנו לדיאטנית, שתוכל למצוא את התפריט היומי המתאים עבורו. מעבר לזה, עליכם לבדוק אם לא חסרים לו ויטמינים ומינרלים, ואם כן, לדאוג שהוא יקבל אותם. תוכלו להעשיר את התפריט היומי שלו בתוסף מזון בשם אנשור - זה לא הדבר הכי טעים, אבל הוא מכיל כמות גבוהה של ויטמינים וחלבונים, ושימוש יומיומי בו יעזור לו מאוד לשפר את המדדים".

בעלי בן ה־55 היה אדם בריא לגמרי, אבל לפני כחודשיים הוא התחיל להרגיש גלי חום ודפיקות לב מואצות, שהובילו לגילוי הפרעות הקצב שמהן הוא סובל. כרגע הוא מאושפז בבית חולים לאחר שעבר צנתור. מדוע לדעתך התופעות נמשכות גם לאחר הצנתור שעבר, והאם הלב שלו בריא?
"הלב שלו בריא, חשוב שתזכרי שיש לו הפרעת קצב שקשורה לחשמל בלב ולא לשריר הלב. אופן הטיפול במקרה תלוי בחומרת מצבו: יכול להיות שיבוצע צנתור לא לשם אבחון וטיפול בסתימות, אלא לשם צריבה, זאת אומרת כדי לנטרל חלק מהמערכת החשמלית של הלב. 

יש סיכוי שישתילו קוצב לב כדי לבדוק שקצב הלב לא נמוך מדי, שכן כאשר קצב הלב יורד מתחת למספר מסוים, זה עלול לגרום לתחושה לא טובה, לערפול ואף להתעלפות. מה גם שיכול מאוד להיות שתוך כדי הצנתור יבינו שאין צורך בקוצב. בשורה התחתונה אני יכול להבטיח לך שבבית החולים יעשו את כל מה שצריך לעשות כדי לסייע לו. אני מבין שאת חוששת למצבו, אבל לא מדובר בסכנת חיים, והמלצתי היא לבקש שיבצעו את הצנתור כדי למנוע הפרעת קצב חוזרת".