עבדתי קרוב ל־40 שנה במוסד רפואי. קיבלתי הצעה לפרישה מוקדמת, בדקתי אותה והחלטתי ללכת על זה. מאז שיצאתי לפנסיה לפני חודשיים אני מרגיש שונה, יש לי יותר מדי זמן פנוי, אני לא מגובש לגמרי על מה אני הולך לעשות. אני יכול לחיות מהכסף שיש לי, אבל האם כדאי לי לחפש עבודה או ללכת להתנדב?
"בתור התחלה, אני הייתי ממליץ לך לתכנן לעצמך שנת שבתון. תבנה אותה היטב - ברמת ה'מה אני עושה הבוקר', 'מה אני עושה הערב', ואפילו תשאיר לעצמך יום אחד קבוע במהלך השבוע שבו אתה לא עושה שום דבר כי גם זה חשוב. תפתח תחביבים, תלמד לנגן בגיטרה, תלך לשחות בבוקר, אפילו תלמד איזה קורס קצר. כל דבר שירחיב את האופקים שלך וייצר עניין בתקופה הזו. אתה צריך לתכנן, כי עצם התכנון חשוב מאין כמותו. בתוך לוח הזמנים שים לעצמך משבצות של 'בירור', זאת אומרת שעות במהלך היום שבהן אתה מברר עם עצמך מה אתה רוצה לעשות, מה אתה אוהב, מה באמת מדבר אליך. אתה רוצה ללמד את עצמך שגרת חיים חדשה. בתוך כמה חודשים תצליח להגיע להישגים מרשימים ויכול להיות שתחליט דווקא לא להתנדב אלא לפתוח עסק".

אני בן 30 ומרגיש שהעובדה שאני גר בשכנות להורים שלי ונעזר בהם בכל דבר שאני צריך, גורמת לי לא להתפתח ברמה האישית והמקצועית. אני מרגיש תקוע, אין לי תוכנית פעולה, ואני מרגיש שאני מאבד את זה. מה דעתך?
“מדבריך עושה רושם שאין לך טריגר הישרדותי שיגרום לך לאתגר את עצמך, וזה מחיר גבוה לשלם לאדם צעיר. ביטחון ללא הגשמה הוא כמו מוות בעודנו חיים. לאחרונה הלך לעולמו דייגו ארמנדו מראדונה, הכדורגלן הכי מוכשר בעולם. יום אחד הוא החליט לפרוש מהכדורגל, ומאותו רגע הוא לא היה יכול להתמודד עם השיממון המנטלי והרגשי שחווה. מה זה בא ללמד אותנו? שלא משנה מה קורה, אתה חייב להגשים את עצמך עד הסוף כדי שתמיד תגיד לעצמך שעשית כמיטב יכולתך בעולם הזה. בעיניי, כדאי שתתחיל לבצע כמה מפגשי אימון מקצועיים שיסייעו לך לעשות את הקפיצה ולבנות את תוכנית הפעולה שלך”.

הצלחתי לחסוך כ־100 אלף שקלים, יש לי דירה משלי עם משכנתה קטנה וחשבתי להשקיע בחנות או במחסן, עד 400 אלף שקלים, להפוך אותם לקליניקה, וכך ליהנות מרווחים יפים. מה דעתך?
"נכס מסחרי הוא רווח כמו כל רווח, ההבדל הוא שהדבר הזה ממוסה. זה עסק, האדם שירצה לשכור ירצה שהתשלום שהוא משלם יהיה מוכר במס, אז הוא יבקש חשבונית וקבלה. קודם כל, התשואה בנכסים מסחריים יותר גבוהה, אבל עם המס זה יוצא פחות או יותר אותו הדבר, אין הבדל משמעותי. תגיעי לכ־4% תשואה. אני לא יודע אם זה שווה את כל האירוע, כי גם תיקחי משכנתאות. ההצעה שלי היא שימוש בכלי השקעה נוסף: מדובר בקרן השתלמות. במסלול ההשקעתי־רווחי כנראה תעשי כפול תשואה, ואת לא צריכה להתעסק עם סוחר. אם יש מודלים להשקעה שפשוט יותר נוחים, אז למה לך נכס מסחרי? כשיש 100 אלף שקלים, בשביל מה להיכנס לכל האירוע הזה? מדובר באירוע מסובך ומסוכן, בעוד שאם משקיעים נכון בשוק ההון, הוא לא פחות בטוח, נהפוך הוא. בעיניי, על פי ההיסטוריה, הוא הרבה יותר בטוח. לסיכום, אני חושב שבנתונים האלה עדיף ללכת על השקעה ארוכת טווח במסגרת שוק ההון, בתיק מגוון. יש קופות גמל להשקעה, זה די פשוט. תרוויחי בממוצע פי שניים־שלושה יותר ממה שרצית להרוויח על שכר דירה. בשורה התחתונה, למי שאין הון עצמי גדול - עדיף ללכת על אפיקים כאלה".

יש לי משכנתה על הדירה שבה אני מתגורר בשווי מיליון שקלים. לאחרונה הצלחתי לחסוך סכום מכובד של 300 אלף שקלים. האם עליי לשלם עם הכסף הזה חלק מהמשכנתה שלי או להשקיע אותו במקום אחר?
“ההמלצה שלי היא שתיקח את הכסף הזה ותשקיע אותו. תוכל לבחור בהשקעות חברתיות, השקעות בבורסה, ואפילו באיגרות חוב. אם תבחר בהשקעה נכונה, תוכל לייצר מעל ל־%5 תשואה. לצורך העניין, בתחום קופות הגמל, שזהו תחום השקעה מאוד לא מתוחכם, הצליחו לעשות השנה מעל ל־12% תשואה ולהרוויח סכום לא מבוטל. אני לא אומר שכל שנה זה ככה, אבל לאורך זמן ומהניסיון האישי שלי אני יודע שהתשואות נעות בממוצע של כ־7% בשנה”.