התלמידים חוזרים לאט־לאט לבתי הספר, אבל לפי קצב הגידול במספר מאומתי הקורונה לא מן הנמנע שהילדים ובני הנוער ימצאו את עצמם שוב בבית - יחד עם הוריהם. בתקופה זו בני נוער רבים מבלים את זמנם בבתים. ככל שחולף הזמן, האתגר לארגן ארוחת צהריים נהיה קשה יותר ויותר, בין שההורים בבית ובין שהם בעבודה בשעות אלה. "ארוחת הבוקר היא קלילה וקטנה ואיתה אפשר להסתדר", מעידים הורים רבים. "לפעמים הילדים אפילו מארגנים אותה בעצמם". בארוחת הערב אחד ההורים לרוב בבית והוא "מתקתק" ארוחה כזו או אחרת. אבל מה עם ארוחת הצהריים?

ברשתות החברתיות ובבלוגים של אוכל נשמעות טרוניות על הקניות הגדולות בסופר, על העייפות מלהכין בכל יום ארוחה מבושלת, על הצורך להתאים את הארוחה לטעמם ולרצונותיהם של כל בני הבית, ולבסוף על ניקיון המטבח והכלים. קושי זה, אגב, אינו נחלתם הבלעדית של הורים לילדים, אלא גם של עובדים שהיו מורגלים לאכול את ארוחת הצהריים בחדר האוכל בעבודה או להזמין אוכל למשרד. בימים אלו חדרי האוכל סגורים או שהעבודה מתנהלת מהבית ועל כל אחד לדאוג לארוחת צהריים חמה לעצמו.

ארוחת הצהריים דורשת כישורים קולינריים מורכבים יותר מהכנת סנדוויץ', והזמן הדרוש להכנתה רב יותר. רבים מספרים על הכנת הארוחה בשעות הערב המאוחרות ליום המחרת.

הנה כמה רעיונות שיוכלו להקל מעט על הקושי ההולך וגובר.תכנון מוקדם: כדי להקל ולחסוך בזמן ההכנות במהלך השבוע כדאי לחשוב על ארוחת הצהריים כבר בתכנונים של ארוחות סוף השבוע. כדאי לקנות את המצרכים הנדרשים לכל השבוע וכך לחסוך ריצות מיותרות לסופר. בהכנת ארוחות לסוף השבוע מומלץ להכין כמויות גדולות מראש כדי שיספיקו ליום ראשון ואולי גם ליום שני.

אין צורך בארוחה טרייה בכל יום: מומלץ ואף רצוי להשתמש במקפיא. כשטורחים ומבשלים - בין שלקראת סוף השבוע ובין שבאמצע השבוע - כדאי להכין מראש כמויות גדולות של בשר, עוף, דגים או קטניות ולהקפיא במנות קטנות. ערב לפני יש להפשיר את האוכל במקרר - ולא על השיש - וכך שומרים על הטעם וגם מקפידים על בטיחות המזון (מצמצמים את הסיכון לזיהומים בקטריאליים). אם יש הבדל בהעדפותיהם הקולינריות של הילדים (זו צמחונית וזה לא אוהב עגבניות), כדאי להקפיא את האוכל במנות אישיות, וכך אפשר להפשיר לכל ילד את המנות המועדפות עליו. בסוף השבוע חשוב להציע את מגוון המנות, לחשוף את הילדים למבחר, וכך לנסות להרגיל אותם לטעמים שונים וחדשים. ילדים רבים מבקשים אוכל טרי בכל יום אך זאת רק מפני שהורגלו לכך.

מערכת שעות: בבתים רבים במהלך שעות הבוקר עולה השאלה - מה בתפריט היום? ביקורת מופנית כלפי ההורים על מנה כזו או אחרת. כדי למנוע ויכוחים סביב התפריט של ארוחת הצהריים מומלץ להכין "מערכת שעות" לתקופה הקרובה, כפי שאנחנו ממליצות על מערכת שבועית לסנדוויצ'ים בבית הספר. טבלה התלויה במטבח תקל על ויכוחים, טענות ותהיות בנוגע ל"מה אוכלים היום?". עדיף, כמובן, לגבש את המנות לכל יום עם הילדים באחד הערבים או בסוף השבוע, ומעת לעת לגוון את הטבלה. שיתוף הילדים בהכנה ובהחלטה על מה יאכלו בזמן שהם רגועים ופנויים מגדיל את הסיכוי להרחיב את מגוון המזונות ולהפחית משמעותית קונפליקטים בנושא.

טייק אוויי: אפשר לשלב מדי פעם הזמנה של אוכל מוכן, אך לא להתבסס עליו כפתרון. איכות האוכל לרוב תהיה נמוכה יותר בהשוואה לאוכל ביתי. עם זאת, מיסוד הזמנה של אוכל הביתה יכול לתרום לצמצום סך הפעמים של ההזמנות הספונטניות.

מה אוכלים: אפשר לחלק באופן גס צלחת של ארוחה מאוזנת באופן הבא: מחצית תכיל ירקות טריים ומבושלים בצבעים שונים ומסוגים שונים. רבע מנת חלבון כמו עוף, דגים, קטניות (בהן סויה, חומוס, שעועית, עדשים), ורבע צלחת עם מנת פחמימות למשל אורז, פסטה, בטטה, תפוחי אדמה, קינואה או תירס.

פסק זמן ממסכים: ללמד את הילדים כיצד לחמם נכון את האוכל ולערוך את השולחן במטבח או בפינת האוכל: כוס שתייה, סכו"ם, מפיות להם ולאחים הצעירים יותר. להשבית את המסכים למיניהם (טלוויזיה, טלפון נייד, מחשב), לאכול בנחת ולפנות את הכלים בסיום הארוחה. אם אפשר, כדאי לנצל את ההזדמנות שבני הבית יחד בבית ולעשות הפסקה משותפת לארוחה משפחתית, גם אם היא קצרה. לשמוע מה עבר על הילדים עד כה ומהם התכנונים להמשך היום. הקפדה על תרבות האכילה בשבועות הראשונים, בין שההורים מחוץ לבית ובין שהם בבית, היא השקעה לטווח הארוך.

לא חייבים לבשל: אולי מפתיע, אך ארוחת הצהריים אינה חייבת להיות חמה, מבושלת. אם לא הספקתם להכין ארוחה מבושלת, או שאתם מעדיפים לאכול את הארוחה המבושלת עם הילדים יחד בארוחת הערב, אפשר בהחלט להגיש בארוחת הצהריים ארוחה קלה: חביתה, גבינה או טונה בכריך, לצד ירקות חתוכים או סלט טרי (את התיבול להכין בכלי נפרד ולהוסיף סמוך לאכילה), סלט עם קוסקוס ועדשים או גרגירי חומוס. תוכלו להציע ארוחת ערב מבושלת וכך תרוויחו זמן הכנה ואף תיהנו מהכנת ארוחת הערב עם הילדים.

סבלנות והתמדה: הרגלים חדשים לא נרכשים ביום וגם לא בשבוע. בשלבים הראשונים נדרשת סבלנות רבה וגם סובלנות. עם התמדה לאורך זמן אפשר לבסס ארוחת צהריים מאוזנת וקבועה. 