אמא שלי, בת 70, היא פנסיונרית שנפלה קורבן לתרגיל עוקץ. למזלנו, תפסנו את זה בזמן ולא איבדנו יותר מ־120 אלף שקלים. מה אנחנו יכולים לעשות כדי שדבר כזה לא יקרה שוב?
"הדבר הכי בוטה, אבל גם הכי מגן, הוא לבצע העברת זכויות, כלומר למנות סוג של אפוטרופוס. בתור התחלה, תסבירו לה שלמרות שהיא רגילה לחיות לבד ולקחת אחריות על החיים שלה, היא תהיה חייבת ללמוד לסמוך על הילדים שלה אחרי מה שקרה. תבהירו לה בצורה מכובדת ומכבדת שבגלל שהיא איננה מצויה בדברים, כדאי שתעביר את השליטה לידיים שלכם, ואתם תיקחו אחריות ותעבירו לה קצבה כל חודש. מעבר לזה, תגייסו אותה לתוך הדבר הזה, ואפילו תציעו לה עוד אפשרות, כמו להיות שותפים פעילים בחשבון הבנק שלה".

אני בת 33 ומנהלת משפחתון קטן בבית. בתקופה האחרונה התחלתי לחשוב על כיוונים אחרים בתחום המקצועי ורציתי לבדוק אפשרות לבצע שינוי קריירה. תכננתי ללמוד רפואה סינית באחת המכללות המובילות בתחום, אבל אז גיליתי שהלימודים נמשכים ארבע שנים, ושכר הלימוד עומד על 20 אלף שקלים בשנה. איך אוכל להחליף מקצוע בלי לשבור את כל החסכונות שלי?
"כדי להתפרנס מרפואה אלטרנטיבית את צריכה להיות יוזמת. השוק מוצף באנשים שלמדו, ואחוז לא מבוטל מהם לא יתפרנסו מזה. נניח שהחלטת ללמוד והשקעת 80 אלף שקלים. מה הלאה? הרי זה לא נגמר שם: את צריכה לפתוח קליניקה, ללמוד לשווק את עצמך ולשאול את עצמך כל יום אם את בנויה לזה. זה קרב כל יום מחדש, ואת צריכה לבדוק את זה מהסוף, ולא מההתחלה. לרוב, אנשים לא חושבים על זה כשהם רוצים לפתח את הקריירה שלהם. לעשות שינוי קריירה זו אחת ההחלטות הכי לא פשוטות. לדעתי, תמשיכי עם העסק בבית, ובו זמנית תבחרי משהו קטן בתחום הרפואה האלטרנטיבית, נניח קורס רפלקסולוגיה או פרחי באך. תתחילי להתעסק בזה במקביל להתעסקות היומיומית שלך ותראי איפה זה פוגש אותך. יכול להיות שבהמשך תתמסרי ללימודים יותר ארוכים".

חיסכון (צילום: אינג אימג')
חיסכון (צילום: אינג אימג')

אני ובעלי הגינו רעיון למוצר חדש המסייע לשמירה על היגיינה לילדים. המוצר מבוסס על מוצר קיים בשוק, שדומה לו, אבל מיועד לנישה אחרת לחלוטין. מדובר פה בשינוי מהפכני בגישה של היגיינת הילדים והאחריות האישית של הילדים, וגם בחיסכון להורים בקנייה של מוצרי צריכה. התחלנו את התהליך, ביצענו שרטוטים ואנחנו בדרך למדגם. אנחנו די תקועים. אנחנו לא יודעים איך לתמחר את זה - לא את המוצר ולא את ההמצאה. אנחנו לא רוצים להשקיע ולבצע בפועל את התהליך, אלא למכור את הרעיון לחברות. מה דעתך?
"במיזמים יש שתי אפשרויות: האחת היא לייצר ולהפיץ באופן עצמאי. השנייה היא להגות רעיון ולמכור אותו לחברות בתחום. למי שלא בא מעולמות הייצור והשיווק - זה בדרך כלל רעיון רע לנסות לעשות את זה לבד. מצד שני, אף אחד לא יסכים לשים הרבה כסף על רעיון. לטעמי, הדרך הנכונה עבורכם היא לתת בלעדיות לחברה אחת. לבוא עם מצגת מסודרת המציגה את כל מה שייצרתם. המודל העסקי צריך להיות 'אגורה למוצר'. החברה מייצרת את המוצר, משווקת, ואתם מרוויחים 'אגורה למוצר'. יש כמה בעיות הקיימות מבחינת התמחור: זה לא ניתן לעיגון בפטנט, אז ברמה העקרונית חברה עלולה לגנוב את הרעיון ולייצר את זה. את צריכה לקחת את זה בחשבון. הדרך הנכונה היא לפנות לחברות מאוד משמעותיות, שכן חברה רצינית ומשמעותית לרוב לא תתעסק בשטויות כאלה".



בני בן ה־20 התמכר לסמים, וכתוצאה מזה הוא הסתבך עם מערכת המשפט. אילצו אותו להתאשפז במקום ללכת לכלא. היום הוא במצב נפשי לא טוב, הוא לא לוקח את הכדורים ואני מאוד מפחדת שמשהו יקרה לו. נראה שאין לו שליטה על חייו. הוא מאשים אותנו בהכל, ואני לא יודעת איך להתמודד איתו. איך אוכל לסייע לו?
"גם לאדם יציב חוויה של אשפוז במחלקה סגורה יכולה להיות מאוד מטלטלת ברמה הכי עמוקה. אם הילד עדיין ממשיך להאשים אתכם בקשיים שלו ובהתמכרות שממנה הוא סובל, הוא כנראה קורבן קלאסי. אף מאמן אישי או יועץ לא יוכל לטפל באדם לפני שהוא יהיה מטופל ויהיה אישור מפסיכיאטר שהוא מטופל כדת וכדין. צריך למצוא פסיכיאטר שייקח אחריות כוללת על המקרה, יצליח להגיע אליו ולהעניק לו את הטיפול המתאים עבורו".

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM