בשנה שעברה החל בני בן ה־13 ללמוד בבית ספר חדש. לקח לו הרבה מאוד זמן להשתלב במקום, ובחודשים הראשונים הוא היה לבד בהפסקות. עד שהתחלנו לראות שינוי חיובי הגיעה הקורונה, ומאז הילד מתמודד עם קשיים חברתיים איומים, יושב ימים שלמים בחדר, סובל מהתקפי זעם, טורק דלתות וזורק דברים על הרצפה. מעבר לזה, אני ורעייתי חוששים שיהיו לו קשיים במציאת זוגיות בעתיד בגלל שהוא מאוד מתקשה להתחבר לבנות המין השני, ואמר לנו שהוא לא מסוגל לדמיין את עצמו מתחתן או מקים משפחה. איך אוכל לעזור לו להרגיש טוב יותר?

"בתור התחלה, נראה לי שעשיתם כאן חיבור לא הגיוני. זה שהילד סובל מקשיים חברתיים - לא אומר כלום על המשך החיים שלו. מדובר בילד בן 13, למה לו לחשוב על חתונה או הקמת משפחה? אם הוא היה חושב אחרת בגילו, זה היה אבסורדי. עולם התוכן שלו בגיל הזה שונה לחלוטין ממה שאתם חושבים.

עושה רושם שמדובר בילד מופנם שמתקשה להתמודד עם המצב שנכפה עליו. אתם בתור ההורים שלו לא צריכים לשים עליו תוויות, זה בעייתי, נסו לתת לו גב ולהרגיע אותו. התקפי הזעם שאתם מתארים נובעים מהקושי שלו להתמודד מבחינה רגשית ואפילו תקשורתית עם התחושות שהוא חווה. זאת אומרת, הוא לא מצליח לדבר על זה ומרגיש חוסר אונים.

לתפיסתי, הילד חייב ללכת לקבל טיפול רגשי. גם ילדיי היו בטיפול רגשי בשלב כזה או אחר בחיים שלהם, ואני חושב שזה יכול לסייע לו להרגיש טוב יותר. גלו מנהיגות הורית וקחו אותו לקבל עזרה. הילד לא יודע לבטא את הרגשות שלו נכון, ובעת משבר כדאי שתנסו לחבק אותו, אבל ביומיום כדאי לדבר איתו ולהסביר לו שהחלטתם למצוא פתרון ולקחת אותו לטיפול.

אם הוא לא ישתף פעולה, תגידו לו שאתם תקחו אותו בכל פעם למטפל אחר עד שהוא יתחבר, ושאתם לא תוותרו. תסבירו לו שאתם ההורים שלו, שאתם אוהבים אותו, ושאתם מבינים שאין לכם אפשרות לעזור לו עם המצב הזה, ולכן אתם פונים לאיש מקצוע".

אני מקבל קצבת זקנה, ובמהלך השנים הצלחתי לחסוך 700 אלף שקלים. מהי הדרך הכי טובה להשקיע את הכסף בתקופה מורכבת זו?
"כדי להשקיע את הכסף בצורה חכמה אני מציע לך לפנות לבית השקעות, לפתוח תיק השקעות מגוון לאורך זמן ולהשקיע חלק ממנו. מעבר לזה, תוכל לבדוק עוד מגוון אפשרויות שיכולות להניב לך רווחים יפים - מהשקעות בתחום הנדל"ן ועד להלוואות חברתיות".

אני אבא לשלושה ילדים קטנים, ומחזיר כל חודש כ־7,000 שקלים הלוואות ומשכנתה. יש לי חובות אינסופיים, ואני מרגיש שאני תקוע במקום. לצערי הרב, כל חודש אני מגדיל עוד קצת את המינוס ולא מצליח לגמור את החודש. אם אמכור את הדירה ואחזיר את כל החובות שלי, אשאר עם כ־800 אלף שקלים, אבל אשתי מתנגדת לרעיון. מה דעתך?

"ההלוואות לא הולכות להסתיים בקרוב. בלי שתשים לב אתה תייצר כל פעם עוד ועוד חובות, וככה לא מנהלים חיים. הפתרון האידיאלי הוא למכור את הנכס כדי לצמצם את ההוצאות החודשיות. הרי גם ככה הריביות שאתה משלם יהיו שוות עוד בית. כדאי שתשב עם אשתך לשיחה, תסתכל לה בעיניים, תגיד לה שאתה מבין את הפחד שלה, אבל הצעד הזה יכול להכניס לכם הרבה יותר כסף ולשפר את המצב שלכם. תסביר לה שאתם יכולים לתכנן לעצמכם חיים שלמים כמו שאתם רוצים, בלי להיות בחובות לעולם. תוכלו לחסוך כל חודש כמה אלפי שקלים ולמנף אותם בהצלחה".

בבעלותי דירה בשווי 1.7 מיליון שקלים, ואנחנו משלמים עליה משכנתה של 100 אלף שקלים. לאחרונה אני חושב לקנות דירה להשקעה. אם אקח הלוואה ואכסה את המשכנתא, אוכל לקחת משכנתה על חשבון הנכס הקיים ולרכוש דירה להשקעה שתעניק לנו ביטחון כלכלי. האם מדובר בצעד כדאי?

"תהליך כזה דורש ממך לקבל פעמיים משכנתה, ואם בתחילת התהליך לא יאשרו לך לקבל אותה, לא תוכל להתקדם. לדעתי, אתה צריך להתחיל מהסוף - גש לבנק ותגיש בקשה לאישור מראש עבור משכנתה לכל מטרה. ברגע שאתה מקבל את האישור תוכל לקנות דירה קטנה להשקעה".