בתי בת ה־41 סובלת תקופה מאוד ארוכה מנוקשות בגב כף הרגל. זה קורה לה כשהיא קמה משינה ועובר אחרי כמה דקות. היא פנתה לרופאת המשפחה, שרשמה לה כדורים, אבל זה לא עזר. מה אפשר לעשות במצב כזה?
"הבעיה שאת מתארת יכולה לנבוע מכמה סיבות - מתנוחה לא נכונה בלילה ועד לדלקת של המפרקים הקטנים. יכול להיות שבלילה היא נמצאת במתח, וכתוצאה מזה, בבוקר כל השרירים שלה מכווצים. יש הרבה אנשים שבלילה מותחים את הרגליים כלפי מטה. במצב כזה הייתי ממליץ לה להכין אמבטיית מים חמים ולטבול את הרגליים במים מיד כשהיא מתעוררת. היא יכולה לעשות תנועות במים בעדינות, ולהמשיך הלאה לשגרת יומה. אם היא רואה שהאזור אדום או חם ונפוח, כדאי לפנות לראומטולוג, מומחה בפרקים. הייתי מציע לה גם לנסות לקחת לתקופה מסוימת מגנזיום ולבחון איך היא מרגישה".

בני בן ה־48 אובחן כחולה אפילפסיה כבר כשהיה בן 17, ומאז הוא נוטל תרופות שנועדו למנוע התקפי אפילפסיה. הוא חי חיים רגילים לגמרי, אבל כעת, אחרי שנים כה רבות שהוא נוטל את אותן תרופות, הוא רוצה להפסיק. מה דעתך?
"הוא חי חיים רגילים לגמרי כי כשאדם מטפל באפילפסיה, הוא חי כאדם בריא. אחת הטעויות הגדולות של אנשים שחלו באפילפסיה, ובמשך 20 ואפילו 30 שנה לא חוו התקפים, היא להפסיק את הטיפול התרופתי. התרופות הללו הן כרטיס ביטוח. יש דרך להוריד מינון של תרופות נגד אפילפסיה - מורידים בהדרגה ולאורך זמן את כמות הכדורים - אבל אני לא מציע לו לעשות את זה: הגוף שלו חי טוב עם הכדורים, והכדורים חיים טוב עם הגוף שלו, ואם הוא יפסיק את הכדורים ויקבל התקף, הוא ייאלץ ליטול מינון יותר גבוה של תרופות, ואני מאמין שהדבר ישפיע גם על הביטחון העצמי שלו".

האם נשים מיניקות יכולות לקבל חיסון לקורונה?
"בפירוש כן. לפי מה שאנחנו יודעים היום, אין שום מניעה לנשים מיניקות לקבל חיסון מפני נגיף קורונה".

אני גבר בן 45 וסובל מקרוהן. האם מומלץ שאתחסן מפני הקורונה?
"התשובה היא כן, באופן כללי כדאי מאוד שתתחסן. אם אתה מקבל טיפול ביולוגי כדי להתמודד עם המחלה, פנה לקבלת ייעוץ אצל הרופא המטפל. יש סוגים בודדים של טיפולים ביולוגיים שכשמקבלים אותם, ההמלצה היא דווקא לא להתחסן".

אני בת 62 וכמה שנים סובלת מחרדות ומדיכאון. בתקופה האחרונה אני מרגישה שצד ימין בפנים נרדם לי. למה זה קורה?
"בתור התחלה הייתי מציע לך לפנות לנוירולוג. האזור שאת מדברת עליו הוא אזור תחושתי של עצב שנקרא טריגמינוס, 'העצב המשולש'. מדובר בעצב החמישי במניין עצבי הגולגולת, ויש לו שלושה ענפים: ענף אחד מגיע למצח, ענף שני מגיע ללחי, ממש מעל הלסת התחתונה, וענף שלישי מגיע ללסת התחתונה. הענף השני אצלך רגיש, וכנראה שהוא האשם במה שקורה. מעבר לזה, מאוד יכול להיות שזה גם חלק מחרדה, אבל בתלונות גופניות זו צריכה להיות האבחנה האחרונה. עוד אפשרות שכדאי לבדוק היא את הלסת, שכן ייתכן שמה שאת מתארת קשור בכלל לשרירי הלעיסה".

האם אדם שלקה בתסמונת גיליאן־ברה יכול לגשת לקבל חיסון לקורונה?
"גיליאן־ברה זו מחלה נוירולוגית אוטואימונית שבאה וחולפת. אם אדם לקה במחלה, הוא יכול לדעתי להתחסן, הכל תלוי כמובן כמה זמן עבר מאז שהוא חלה. בלי שום קשר, במצב כזה הייתי ממליץ להתייעץ עם הרופא המטפל לפני שניגשים לקבל חיסון קורונה". ד