בעלי עבר את החיסון הראשון מפני נגיף קורונה לפני עשרה ימים, ולצערי הרב יש לו תופעות לוואי. הוא חש ברע, היה לו חום, העין שלו לא נסגרת כמו שצריך והפה שלו התעקם. אנחנו מאוד מודאגים. איך אפשר לזרז את הריפוי?
"מהניסיון שלנו תופעות הלוואי שאת מתארת נעלמות די מהר. בתור התחלה הייתי ממליץ לכם לפנות לקבלת ייעוץ אצל נוירולוג, ומשם לראות איך להתקדם. הנוירולוג יחליט בדיוק איזו בדיקה עליו לעבור, ומה יהיה המשך הטיפול".

אני בן 56, וכבר כמה שנים אני לא מסוגל לישון עם כרית בלילה. זה בסדר?
"בסופו של דבר הכל זה עניין של הרגל, ולכן אין שום בעיה לא לישון עם כרית בלילה. בתקופות קדומות יותר אבות אבותינו ישנו על אבנים, ועד היום תוכל למצוא כריות סיניות שעשויות מעץ. יש אנשים שישנים עם מגבת מגולגלת מתחת לצוואר, ויש גם כאלה שאינם יכולים להירדם אם אין להם שתי כריות לפחות. כל עוד אתה ישן טוב, לדעתי הכל בסדר".

אני בן 43 ועושה ספורט לפחות שלוש פעמים בשבוע. אחרי תקופה שבה סבלתי מכאבי בטן איומים שהקרינו לי גם למפשעה, הרופא אבחן שיש לי בקע. מהו הטיפול הכי טוב במצב הזה?

"במצבים של בקע הפתרון הכי טוב הוא ניתוח. היום זה לא מה שהיה פעם: מבצעים את הניתוח הזה כניתוח לפרוסקופי, כלומר מכניסים כמה צינוריות קטנות מהבטן ופורשים במקום רשת. אחרי יום בבית חולים אתה חוזר הביתה, ואחרי כשבועיים אתה כבר יכול לחזור לשגרת החיים הרגילה שלך. אתה אדם צעיר, לדעתי אין שום סיבה לחכות".

בכל פעם שאני הולך לישון ונשכב על המיטה אני מרגיש פעימות בראש. אני בן 77, בריא בדרך כלל, והתופעה הזו ממש חדשה לי. אני כאילו מרגיש את הדופק שלי מהראש. למה זה קורה לי?

"אנחנו יכולים להרגיש דופק בכל מקום בגוף. אם תתרכז כרגע בכף היד שלך ותרפה אותה, בתוך כמה שניות תוכל להרגיש דופק גם בכף היד. כשאתה שוכב ויש שקט מסביב ואתה מרגיע את עצמך, אתה בהחלט יכול להרגיש את הדופק. אני לא הייתי מתייחס לזה בהנחה שלחץ הדם שלך תקין גם בשכיבה, ולכן ממליץ לבדוק לחץ דם בשכיבה, בישיבה, וגם אחרי שעמדת לפחות חמש דקות. ככה תוכל לקבל אינדיקציה ולהבין את המצב שלך".

אני בת 30, ובהריון בשבוע 32. השבוע עברתי חיסון שעלת, ואמרו לי לחכות עשרה ימים לפני שאני מקבלת חיסון נוסף. האם הדבר נכון גם לגבי חיסון לקורונה?

"בהחלט. אנחנו באופן כללי ממליצים לכל מי שמקבל חיסון לחכות לפחות עשרה ימים בין חיסון אחד למשנהו. דווקא בגלל שאת בהריון ובשבוע 32, אני ממליץ לך לקבוע תור לחיסון לקורונה. עד שתקבלי את החיסון אני ממליץ לך להיזהר ולהישמר. אל תתייחסי להפחדות של האנשים סביבך נגד החיסון. יש מגמה של אנשים להפחיד בכל מה שקשור למתן חיסון לקורונה. קבלי את החיסון ותשמרי על בריאותך ובריאות העובר שלך".

אני סובל מכאבי ראש. האם זה בסדר ליטול משככי כאבים ביחד עם כוס קפה?
"אני תמיד ממליץ למטופלים שלי ליטול תרופות עם מים, אבל אם מדובר בכאב ראש וסקולרי, זאת אומרת שכאב הראש המדובר נובע דווקא ממיגרנה, בהחלט אפשר לשתות משככי כאבים עם קפה. מה גם שהקפאין ידוע כמכווץ כלי דם, ולכן הדבר יכול לסייע למטופל בזמן הכאב".

האם מי שרגיש ליוד יכול להתחסן מפני נגיף קורונה?
"הכל תלוי במה באה לידי ביטוי הרגישות. אם הרגישות שלו באה לידי ביטוי בגירוד, אלרגיה, פריחה, דמעת, או עיטוש, אז אין שום בעיה. אם היה צורך במתן קורטיזול אחרי החשיפה ליוד, והייתה ירידה בלחץ דם או איבוד הכרה, אז ההמלצה בשלב זה היא לא להתחסן".