מזה כשנה אני מתמודד עם התקפי חרדה. אני בן 25, בריא בדרך כלל, אבל לאחרונה התחלתי לסבול מכאבי גב, חולשה בידיים וברגליים, כאבי בטן, זרמים ועקצוצים וכאבים שונים בגוף. לאחר סדרת בדיקות ממושכת, הרופא טען שמדובר בחרדה גופנית והמליץ לי על כדור בשם רמוטיב. ניסיתי אותו תקופה, אבל זה לא עוזר. כיצד לדעתך אוכל לטפל בבעיה?

"בתור התחלה חשוב לי להרגיע אותך ולציין שמדובר בתופעה מאוד מוכרת. חרדה מתבטאת בכל מיני דרכים. היא יכולה לגרום לכיווץ שרירים, חולשה, זרמים. רמוטיב היא תרופה מצוינת שמעלה סרוטונין, אבל חשוב לי להדגיש שהיא לא חזקה כמו ציפרלקס. מדבריך עושה רושם שכדאי לך לפנות לכמה מפגשים אצל פסיכולוג כדי להבין על מה יושבת החרדה הזו. ה

אם מדובר בחרדה על רקע תעסוקתי או כלכלי? אולי היא קשורה לתפקוד מיני? מה גם שיכול מאוד להיות שהיא יושבת על משהו מהעבר שלך. ילד קטן, ששם לב שאמא שלו לוקחת אותו על כל דבר קטן לרופא ונכנסת לחרדה – יכול להיות מושפע מזה בחיים הבוגרים שלו, ואז הוא יכול להעביר את זה הלאה גם לילדיו ולגרום גם להם להתמודד עם חרדה גופנית.

יכול מאוד להיות שאמא שלך הייתה כזו, וזה מה שמשפיע עליך היום. עכשיו נשאר לך לשבור את מעגל הקסמים הזה. מעבר לטיפול הפסיכולוגי, יכול להיות שכדאי לך ליטול ציפרלקס לתקופה קצרה ולראות איך תגיב לכדור הזה. בו זמנית אני ממליץ לך שלא להיכנס לגוגל בכל פעם שכואב לך משהו. לאנשים יש נטייה לעשות את זה, אבל לצערי זה מה שמגביר את החרדה.

אצל ד"ר גוגל כל כאב ראש זה סרטן, כל כאב בטן מרמז על גידול, וכל התכווצות שרירים זה התקף לב. לא כל דבר שנראה כמו סוף העולם הוא באמת סוף העולם. התקפי חרדה יכולים להביא אנשים למצב שבו הם רצים למיון עם ביטחון של מיליון אחוז שהם עוברים התקף לב. זהו דבר מאוד מניפולטיבי שמצליח לעבוד עלינו חזק מאוד".

יש לי חבר בעבודה שחלה בקורונה, ומאז ששב לשגרה הוא מסתובב ללא מסיכה בהפגנתיות, לא שומר מרחק ומתעלם מההנחיות. האם מי שלא קיבל את שני החיסונים לקורונה יכול להידבק ממנו?

"התשובה היא כן, אם הוא נושא במערכת הנשימה שלו וירוסים. גם אם הוא לא חולה, זה לא אומר שהוא לא נשא של הנגיף. גם אם מישהו התחסן, הוא יכול להפוך לנשא של הנגיף ולגרום להדבקה. אני מציע שתפנה למנהל החברה שבה אתה עובד ותסביר לו שהאדם הזה מסתובב ברחבי המקום מבלי לעטות מסיכה, ובאופן תיאורטי הוא עלול להיות נשא של הנגיף. תציע לו שיעביר אותך לקפסולה אחרת או שידרוש ממנו לעטות מסיכה בזמן העבודה".

אני בת 75. שבוע אחרי שקיבלתי את המנה השנייה של החיסון לקורונה היד שלי האדימה והתנפחה מאוד. האם מדובר בתגובה מאוחרת לחיסון?
"בהחלט כן. אני מציע שתפני לרופא המשפחה ותבקשי ממנו שייתן הצצה על אזור החיסון, ואולי יציע לך לעשות איזה קומפרס מתאים. ככה או ככה הכל ממש בסדר, ואין לך שום סיבה לדאוג".

אני בן 64 וכבר כמה חודשים טובים, בכל פעם שאני מקיים יחסי מין אני חש תחושה של צריבה בזמן שפיכת זרע. מדוע זה קורה, והאם זה קשור לבעיה בפרוסטטה?
"לא מדובר בבעיה בפרוסטטה, שכן יש סימנים אחרים לבעיה זו. אני ממליץ לך לפנות לרופא המטפל ולשלוח לבדיקת תרבית גם שתן וגם זרע. מעבר לזה, ייתכן שכדאי לך לקחת כשעתיים לפני קיום יחסי מין כדור ממשפחת הכדורים האנטי־דלקתיים. בנוסף, אני ממליץ להרבות בשתיית מים לפני קיום יחסי מין. זה יעזור לך בלי שום קשר וגם ימנע מהזרע להיות צמיג".