אני אמא לשלושה. בני הבכור בן 6 וחצי, ולאחרונה שמתי לב שבכל פעם שהוא מרגיש חוסר ביטחון עצמי הוא נוטה להיצמד אליי. יש לנו קשר מקסים, אבל לפעמים אני מרגישה שהוא קצת תלותי. הוא לא מוכן ללכת לחברים, אבל אין לו בעיה לארח חברים. ברגע שהוא עושה משהו בפעם הראשונה קשה לו, אבל אחר כך הוא מתגבר. כשאנחנו מגיעים לאירועים, הוא לא עוזב לי את הרגל, ולא משנה כמה שאני אומרת לו שזה מפריע לי, הוא פשוט לא מרפה. אני מרגישה שהוא צריך להשתחרר קצת. איך אוכל לחזק את העצמאות שלו?
"ילד זקוק למבוגר שיהווה לו עוגן, והילד שלך זקוק עוד למבוגר שיוביל אותו יד ביד בתהליך רכישת האמון שלו. כלומר בשביל שהילד ירגיש בטוח, הוא חייב לעבור סוג של תהליך ארוך ומתמשך, ובשביל זה הוא עדיין זקוק לך. מדברייך קיבלתי רושם שמדובר בילד שמתמסר בקצב יותר אטי ביחס לאחרים. מעודד אותי מאוד להבין שברגע שהילד רוכש אמון, הוא מסוגל ללכת. צריך לעזור לו לעשות את הצעד הראשון. כרגע יש לו התניה שמי שהכי מרגיעה אותו ונותנת לו תחושת ביטחון זו את".

"משמע שאת המבוגר האחראי הדומיננטי בחייו. הוא התרגל לנוכחות שלך, ולכן למרות שהוא מאוד אוהב את אבא שלו ואת סבא שלו, הוא עדיין יעדיף להיות איתך. את לא מלמדת את הילד שיש לך ספייס, וזה משהו שחשוב מאוד שתעבדי עליו כבר מעכשיו. אתן לך דוגמה שונה לגמרי, אבל מייצגת בדיוק את מה שאני מנסה להעביר לך: אמא לילד בן שנתיים וחצי סיפרה לי פעם שיותר מחודש היא מנסה להפסיק להיניק, אבל בכל פעם שהיא אומרת לילד שלה שלא נעים לה, הוא בוכה, ואז היא נותנת לו לינוק".

"במשך תקופה ארוכה האמא הזו הייתה אומרת לילד שלא נעים לה, אבל מאפשרת לו. מה הילד לומד מזה? מה יקרה אם בעוד 10 או 15 שנה החברה שלו תגיד לו שלא נעים לה, והוא ימשיך לדרוש ולבקש? בשורה התחתונה, ההשפעה של ההורים כל כך גדולה, ויש הרבה מקום למסרים הלא מילוליים שלנו. את חייבת ללמד את הילד הזה לתת לך את המרחב שלך. תגידי לו שאת מבינה את הקצב שלו, סומכת על הכוחות שלו ויודעת שבסוף הוא ישתחרר. אם הוא לא רוצה ללכת לחברים, תעודדי אותו ללכת ותציעי שאת או אבא שלו תצטרפו אליו. תני לו את הקרקע הבטוחה לגדול ולהתפתח למרות הטמפרמנט שלו והקושי שהוא חווה בכל מה שקשור להתמסרות".

בני בן ה־14 מאוד רוצה אופניים חשמליים. אנחנו מתגוררים ביישוב, ולרוב הילדים יש אופניים, אבל אני הודפת את הרעיון הזה בכל כוחי כי אני דואגת לביטחון של הילד. הוא מתוסכל מזה מאוד. איך אעזור לו לזנוח את רעיון האופניים?
"בתור התחלה, החוק לא מאפשר לילדים מתחת לגיל 16 לרכוב על אופניים חשמליים. לכן בכל פעם שהוא שואל למה אין לו אופניים חשמליים בשעה שלכל חבריו יש, את יכולה להגיד לו באופן חד וחלק שאת לא מוכנה לעשות דברים לא חוקיים, ולכן את לא תקני לו אופניים. מעבר לזה, תדגישי בפניו שגם אם זה היה חוקי, לא היית קונה לו כי את לא תיתני יד למשהו שעלול לסכן אותו".

בתי בת ה־7.5 מסרבת להיכנס למקלחת בזמן. אני נגררת איתה לוויכוחים מתישים ומרגישה שהדבר משפיע על האווירה בבית. איך אוכל לשכנע אותה להתקלח כל ערב בלי להיכנס לוויכוחים?
"כדי שהילדה תשנה את ההתנהגות, את צריכה לשנות את תגובתך. הדרך היחידה שתגרום לבתך ללכת בזמן למקלחת היא כשהיא תדע שאת מפסיקה להעיר לה. תגידי לה שהגעת למסקנה שאת לא מעוניינת לריב איתה על מקלחות ותודיעי לה שבשעה 20:00 המקלחת נסגרת. תדגישי בפניה שוב את חשיבותה של ההיגיינה האישית והמקלחת היומיומית אצלכם בבית, והכל בצורה מעודנת בלי להעביר, חלילה, ביקורת עליה. אחרי שתגידי לה שאתן לא רבות על זה יותר ושאת מקווה שהיא תבוא בזמן, את יכולה להוסיף ולומר: 'את עושה עבודה נהדרת. אני לא רוצה לסיים את היום בכעס ואני מעדיפה להתנשק ולהתחבק איתך'. זה לא יהיה פשוט והיא תבדוק את התגובה שלך ותמתח את הגבולות שלך. חשוב שלא תגיבי ובטח שלא תריבי".