אני טבח במקצועי, וגר באשדוד. בשנה האחרונה כל הפרנסה שלי השתבשה לחלוטין, עבדתי כטבח באולם אירועים, אך בגלל מגיפת הקורונה האולם כמעט לא פעל השנה, וכעת גם המבצע הצבאי הקשה על העסקים באשדוד. אני מחפש יציבות בהכנסה שלי, אך השנה האחרונה מנעה ממני לחלוטין את היציבות הזאת. האם עליי לעשות הסבת מקצוע?
“במדינה שבה אנו חיים באמת אי אפשר לדעת מה ילד יום, אך למרות זאת הדברים נמצאים כעת בסימן רגיעה, וסביר להניח שהאירועים באולמות יחזרו בכל כוחם בקיץ הקרוב. אנחנו חיים במדינה מסורתית, ולכן האירועים לא נפסקים, אנשים רוצים להתחתן ולעשות בר מצוות, ולכן יכול להיות שאין לך סיבה ממשית לחשוש לקראת המשך השנה. ברוב ענפי התעסוקה השונים הייתה שנה קשה לכולם, אך הענף הקולינרי שממנו אתה מתפרנס הוא דווקא ענף שיציב לאורך זמן. לצד זאת, אם אתה זקוק להכנסה נוספת בתקופה הנוכחית, הייתי ממליץ לך להציע את שירותי הבישול שלך גם למשפחות ובהיקפים מצומצמים יותר.

"הרבה מאוד אנשים כיום, במיוחד צעירים, נמצאים בשגרת חיים עמוסה ומהירה, ולכן אין להם זמן לבשל. אתה יכול להציע את שירותיך ולהכין אוכל למשפחות בסביבתך. זאת אפשרות קבועה ויציבה, שיכולה להישמר לאורך זמן. מדי שבוע אתה יכול להציע תפריט של מספר מנות, המשפחות שמעוניינות מבצעות את ההזמנה ממך, ולקראת יום שישי אתה מגיע אליהן עם האוכל. אתה יכול לפרסם את עצמך באמצעות פליירים בתיבות דואר שיציגו את התפריט שלך, ואתה יכול גם לפתוח קבוצת וואטסאפ שקטה, שרק אתה יכול לכתוב בה הודעות, וכך מדי שבוע לשלוח את התפריט. אין לך מה להפסיד, ואם תגיע למצב שבו יש 300־400 משפחות בקבוצת הוואטסאפ שלך, תיווצר פה הזדמנות ממשית להכנסה נוספת ומשמעותית”.

אני בן 30, מעולם לא למדתי מקצוע, וכעת אני מרגיש שהייתי רוצה ללמוד ולהתפתח בתחום הכלכלה והניהול. למרות זאת, אני מפחד מכל מה שקשור בלימודים וחושש שלא אהיה מסוגל באמת לשבת, ללמוד, לקרוא ספרים ולעבור מבחנים, ושהלימודים יהפכו להוצאה כלכלית מיותרת. כיצד אני יכול להתפתח?
“בראש ובראשונה, ההתפתחות שלך מתחילה ברצון שלך להתפתח. יש לך שאיפות, ואתה רוצה להתמסר אליהן. כל התפתחות מתחילה כך, באמונה שלך שתוכל להיות מי שאתה בוחר להיות. אבל אם הצעד הראשון בהתפתחות שלך הוא המוכנות להתמסר לשאיפות שלך, הדבר הראשון שימנע זאת ממך זה הפחדים שלך. ברגע שאתה מתמקד בפחדים שלך מכך שלא תצליח בלימודים, ומאפשר להם לעכב אותך, אתה מתמסר לחוסר המסוגלות שלך. העצה שלי אליך היא לא לפחד מכלום ולא להכניס לעצמך פחדים לראש שיהרגו לך את החלומות שלך. אם השאיפה שלך היא להתפתח בעולמות הכלכלה והניהול, וזה מה שהחלטת ללמוד, אז זה מה שאתה תלמד, ובזה אתה תצליח. לא תהיה לך שום בעיה ללמוד אם תחליט שאתה לא מוותר לעצמך, אלא מאמין בעצמך.

"בנוגע לחשש מפני ההוצאה הכלכלית שכרוכה בלימודים, העסק שהכי משתלם להשקיע בו כסף הוא אתה עצמך. המון אנשים בוחרים להשקיע את הכסף שלהם בנופשים בטורקיה ובאילת, הרבה יותר מאשר הם משקיעים כסף בעצמם, במנוע שמזיז את החיים שלהם קדימה. נופש לא מקדם אותך לשום מקום, לא מביא לך נחת לאורך זמן, ורק עולה לך המון כסף. אבל אם אתה משקיע בעצמך ובעתיד שלך לעומת זאת, אתה יכול ליצור לעצמך איכות חיים, שמחת חיים ופרנסה יותר טובה. בנוסף, לפני שאתה מתחייב למסגרת לימודית כזאת או אחרת, הייתי ממליץ לך לבדוק היטב את האפשרויות העומדות בפניך. יכול להיות שללכת ללמוד תואר באוניברסיטה במשך שלוש־ארבע שנים זה לא מה שמתאים לך. ישנם הרבה תחומים עסקיים שבהם תוכל ללמוד ולהתמחות, כמו אימון עסקי או ייעוץ כלכלי, שלא בהכרח ידרשו ממך לימודים קשים של שנים ארוכות. תבדוק את כל האפשרויות הקשורות בניהול וכלכלה שעומדות בפניך באוניברסיטאות, במכללות הפרטיות, בקורסים ממוקדים ועוד”.

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM