אני עורכת דין במקצועי, אך עובדת כשכירה במשרה חלקית בלבד והשכר לא גבוה. הייתי רוצה לצאת לדרך עצמאית ולפתוח משרד פרטי, אך אני מפחדת מכך מאוד וחוששת שאם אשכור משרד, זאת תהיה טעות ולא תהיה לי דרך חזרה. האם להתחיל בדרכי העצמאית או להישאר שכירה?
“בתור התחלה, חשוב שתשימי לב שההימור שמפחיד אותך הוא לא כל כך נורא. זה לא שאת עובדת עכשיו במשרה מבוקר עד לילה ומרוויחה 30־40 אלף שקלים בחודש. את עובדת במשרה חלקית, את מזהה שאת לא ממצה בה את יכולותייך, את מבינה שההכנסה שלך יכולה להיות יותר גבוהה, ולכן יש בך צורך להתחיל בדרך עצמאית. הסיכון שלך אינו כה גבוה, כי אין לך המון מה לאבד. לצד זאת, הייתי ממליץ לך להפוך את הסיכון בדרכך העצמאית לקטן עוד יותר, ובתור התחלה לא למהר ולפתוח משרד פרטי. כיום יש מספיק פלטפורמות ואלטרנטיבות שיחסכו ממך את הצורך לשכור משרד. קיימים משרדים של עורכי דין שישמחו להכניס עוד עורכת דין לתוך המשרד, בתמורה לתשלום מסוים על הוצאות או על השכרת החדר, אולי רק ירצו להשתתף איתך באחוזים על הלקוחות שלך. ישנן גם חברות שלא עוסקות בעריכת דין ומציעות חדרי עבודה ריקים תמורת סכום לא גבוה. באופן זה, ההוצאות הראשוניות שלך בדרכך העצמאית לא יהיו גבוהות במיוחד, הן יפחיתו את רמת הסיכון שלך, ויאפשרו לך לפעול בצורה מחושבת וחכמה. בנוסף, כדאי לחשוב איך את יכולה לגייס אלייך קהל של לקוחות. אולי את יכולה להעניק ללקוחות ייעוץ ראשוני בחינם, וכך להתחיל להפיץ ולשווק את עצמך”.

אני בעל עסק ערבי ומתגורר בטייבה. יש לי חנות לממתקים, כנאפה ובקלאוות, אבל מאז שפרצו המהומות ברחבי הארץ, העסק שלי נפגע אנושות. הלקוחות היהודים שהיו מגיעים באופן קבוע לא מגיעים כלל, ההכנסות שלי ממכירות ירדו באופן חד, ואני לא יודע כיצד להתגבר על המצב הזה. מה אני יכול לעשות כדי להציל את העסק שלי?
“הסיטואציה שבה אתה נמצא ברורה ומובנת, בעקבות התקופה שעברה על כל תושבי ישראל. אחרי ימים לא פשוטים כאלה תמיד לוקח זמן עד שהשגרה חוזרת, אבל ראשית כל ארגיע אותך ואזכיר לך שבמוקדם או במאוחר, היא אכן חוזרת. החיים חזקים מכל דבר אחר, וגם אם ייקח חודשיים או שלושה, זה יקרה. עד שזה יקרה והלקוחות ישובו אל העסק שלך, עליך להיערך עסקית בהתאם ולחשוב מחוץ לקופסה. הדבר שעליך להתמקד בו בתקופה הנוכחית הוא כיצד אתה יכול לפרוץ את גבולות המקום שבו אתה גר, לצאת מטייבה ולמכור את הממתקים שאתה מכין במקומות אחרים. אתה יכול לפתוח דוכן קטן באחת הערים שקרובות לטייבה ולמכור כנאפה. אתה יכול ללכת לאירועים ברחבי הארץ ולהציע את הממתקים שאתה מכין. אתה יכול לבדוק אם יש אופציה להקים דוכן במרכזי קניות גדולים בארץ. אתה יכול אולי להקים דוכן בצומת מרכזי בדרך לים בשבתות, ותראה כיצד מאות יסתערו על הדוכן שלך. אם צריך, תפנה לעיריות או לבעלי מתחמים ותעשה את זה באופן מסודר ומאורגן. כך תוכל לעבור את החודשים הקרובים תוך כדי שאתה שומר על הראש מעל המים, ועם קצת סבלנות השגרה תחזור והלקוחות ישובו אל העסק שלך”.

לפני חמש שנים קניתי דירה ולקחתי משכנתה של 900 אלף שקלים מהבנק. כיום נשארו לי עוד 750 אלף שקלים לשלם, אך קיבלתי סכום כסף של כ־60 אלף שקלים, ולכן אני רוצה כבר עכשיו להחזיר חלק מההלוואה, אך אצטרך לשלם קנס לבנק. האם לעשות זאת בכל אופן?
“אם התפנה לך סכום כסף ואת רוצה להחזיר בעזרתו חלק מההלוואה, הייתי ממליץ לך לעשות את זה בלי לחשוש כל כך מהקנס. אפשר לנהל משא ומתן עם הבנק על כל קנס. גם אם הובסת ובכל זאת עלייך לשלם את הקנס, יכול להיות שאם תבדקי זאת היטב ותסתכלי על הריביות שאת משלמת במסלולים השונים, תגלי שבכל זאת הריבית גבוהה ועדיף לך לשלם את הקנס. מעבר לכך, הייתי ממליץ לך לבדוק את האפשרויות השונות העומדות בפנייך ולראות אם את יכולה למחזר את המשכנתה בעזרת יועץ משכנתאות מקצועי”.