אני קוסמטיקאית, ויש לי עסק משל עצמי שקיים כבר 12 שנים, אך מאז שפרצה מגיפת הקורונה הפרנסה שלי נפגעה אנושות, נשים כמעט לא מגיעות לטיפולים, ואין לי כמעט הכנסות. העסק הזה הוא התשוקה שלי, הוא התינוק שלי, ואני לא יודעת לעשות שום דבר אחר חוץ מזה, אך אני שוקלת לסגור את העסק בגלל הפגיעה הכלכלית הקשה שספגתי. מה עליי לעשות?
“אם את מרגישה שהעסק שלך הוא התינוק שלך ובו נמצאת התשוקה שלך, אז עלייך לשנות את הסיפור שאת מספרת לעצמך. אכן בשנה האחרונה קרו דברים במציאות שפגעו בקליניקה שלך, כמו גם בעוד הרבה קליניקות ועסקים נוספים שנפגעו באופן מהותי. מתוך השנה הקשה הזאת, את מספרת לעצמך סיפור שעל פיו העסק שלך נפגע כלכלית ואין מכך דרך חזרה, ועלייך לסגור את העסק, וזאת מכיוון שאת מבינה שאילולא הקורונה העסק שלך היה אמור להיות עכשיו במקום אחר, והוא לא נמצא במקום הזה".

עוד הוסיף: "את הפער בין מה שהיה אמור להיות למה שקורה בפועל, את ממלאת בעזרת סיפור על השנה הקשה שהייתה, אבל אם העסק הזה הוא התשוקה שלך, ואת יודעת לומר שאת אוהבת את מה שאת עושה, אז עלייך לספר לעצמך סיפור אחר ולהבין איך את יכולה להשקיע את האנרגיה שלך כדי להרים את העסק שלך מחדש. את יכולה להסתכל על שנת הקורונה כשנה מאוד קשה שפגעה בעסק שלך, אבל את גם יכולה לחשוב על הסיפור הזה מנקודת מבט אחרת – הרבה מאוד נשים לאורך השנה האחרונה לא טיפחו את עצמן, הן היו עסוקות בהרבה מאוד דאגות שהוסיפו להן קמטים, ועכשיו זה בדיוק הזמן להתאוורר, לשוב ולטפל בטיפוח העצמי, כי הנשים האלה רוצות להרגיש יותר טוב לגבי עצמן אחרי שנה קשה כזאת. הייתי ממליץ לך לחשוב על תוכנית פעולה ועל דרכים שונות שיאפשרו לך לגייס לקוחות בחזרה אל קליניקת הטיפולים".

לסיום, אמר: "הייתי ממליץ לך להרים טלפון לכל אישה שטיפלת בה בעבר ולהזמין את הנשים בקבוצות קטנות למעין ‘בוקר טיפוח’ עם כוס קפה, שבו תעבירי הרצאה בנושאי שגרת טיפוח נכונה ועוד. אולי אפילו בסופו של הבוקר הזה תציעי לנשים טיפול פנים בחצי מחיר לכל אחת. בצורה זאת את מספרת סיפור חדש ואת ממלאת את הפער בין המקום שבו את והעסק שלך נמצאים כרגע, לבין המקום שבו את והעסק שלך יכולים להיות”.

לפני חמש שנים רכשתי דירה ולקחתי עליה משכנתה של 900 אלף שקלים. בחיסכון שלי הצטבר סכום של 650 אלף שקלים, וכעת אני מתלבטת אם לפתוח את המשכנתה במועד הקרוב שמתאפשר לי, ולסגור חלק נכבד ממנה בעזרת הסכום שחסכתי, או שעדיף לי להשקיע את הכסף במקום אחר. מה האופציה הכלכלית העדיפה?
“לפני שאת ממהרת לסגור את המשכנתה בעזרת סכום הכסף שחסכת, מומלץ שתבדקי מה גובה הריביות הממוצע שאת משלמת במסגרת המשכנתה. אם ממוצע הריביות נמוך, אז אני במקומך לא הייתי נוגע במשכנתה, אלא פונה לאפשרות של השקעה. האופציה הראשונה שיש לך להשקעה היא רכישת דירה בעזרת 650 אלף השקלים שברשותך. דירה כזאת להשקעה יכולה להוביל אותך לתשואה של 4%־5% בחודש, בערך 2,000 שקלים".

הוא הבהיר כי "בכסף הזה את יכולה להשתמש לצרכייך, לשלם איתו את תשלום המשכנתה החודשי, או לחלופין להשקיע גם את הסכום הזה או חלק ממנו בקופת גמל להשקעה. לדוגמה, את יכולה לקחת 1,000 שקלים אלייך, ועוד 1,000 שקלים לשים בקופת הגמל להשקעה, שהיא חיסכון ארוך טווח. במקרה כזה הסבירות גבוהה שהרווחים שלך יהיו גדולים בהרבה מאחוזי הריבית שאת משלמת. האופציה השנייה שעומדת לרשותך היא השקעה בתיק השקעות סולידי ארוך טווח, שלרוב יניב תשואות גבוהות יותר. במקרה הזה תשקיעי את 650 אלף השקלים שברשותך בבית השקעות, ופעם בשנה תוכלי להחליט אם את רוצה לקחת את הרווחים מההשקעות שלך או להשאיר אותם בתוך תיק ההשקעות כדי שיצברו ריבית. גם במקרה הזה יש לך אפשרויות בטוחות יותר ואפשרויות עם סיכון גבוה יותר".

הוא נתן כדוגמה: "קרן השתלמות היא מכשיר נהדר כדי לחסוך כסף, מכיוון שהוא נקי מרווחי הון. מצד שני, זו לא דרך השקעה חכמה כי לא עומד מאחוריה מנהל השקעות שעושה בשבילך את העבודה. בקרנות השתלמות, המדיניות היא קבועה, וברובן התשואה השנתית הממוצעת עומדת על 5%־10%. שוק המניות בישראל הוא לא מאוד מסוכן, ושומר על יציבות לאורך השנים, כך שאם מבצעים השקעות ארוכות טווח וסולידיות, הסבירות שלך לרווח גדול יותר מתשלום הריבית של המשכנתה - היא גבוהה. זאת האפשרות העדיפה כדי להרוויח כמה שיותר כסף מתוך הכסף שיש ברשותך. בבית השקעות את לא צריכה להתעסק בעצמך במניות שעדיף להשקיע בהן, בית השקעות טוב עושה את העבודה הזאת בשבילך”.

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM