אם התלבטתם אי פעם בנוגע לסוג המזון שכדאי לתת לכלב או לחתול שלכם, סביר להניח שנתקלתם באינספור המלצות סותרות ברשת ובמחלוקות הנפוצות בין חסידי המזון הרטוב לאוהדי המזון היבש.
מה נכון, ומה משניהם עדיף? ובכן התשובה לכך מורכבת - או יותר נכון, משולבת. לכל אחד מסוגי המזון, יבש ורטוב, יתרונות וחסרונות (תלוי את מי שואלים). וכמו בכל דבר בחיים, גם בבניית התפריט היומיומי של הכלב או החתול שלנו - שמירה על איזון היא שם המשחק. 
בתזונה משולבת, יתרונותיו של סוג מזון אחד מכסים על החסרונות של האחר, וכך נוצר איזון תזונתי עשיר ובריא. כדי להבין טוב יותר איך המאזן הזה נוצר, חשוב להבין את ההבדלים בין מזון רטוב ליבש.

מצאו את ההבדלים

אחוז הנוזלים - ההבדל המשמעותי ביותר בין אוכל המוגדר "יבש" לבין זה שנחשב "רטוב" הוא אחוז המים במזון. במזון יבש אחוז הנוזלים עומד על כ-8% בלבד, בעוד שבמזון רטוב אחוזי הנוזלים מגיעים לכ-75%. 

ערך קלורי – כל גרם מזון יבש מכיל פי 3.7 קלוריות מגרם מזון רטוב, או במילים אחרות דחיסותו הקלורית גדולה פי 3.7. הדחיסות הקלורית משפיעה על גודל המנה שעליכם להגיש כדי לספק את צורכי האנרגיה היומית של הכלב או החתול. אם תבחרו בתזונה רטובה בלבד, תידרשו להגיש ארוחות גדולות יותר ולפנות את השאריות, כך שזה עלול להכביד. בנוסף, יש לזכור שלא כל המזונות הרטובים הם מזונות מלאים, כלומר, לא כל מזון רטוב יכול לעמוד בפני עצמו כתזונה בלעדית לבעל החיים.

שמירה על טריות - בשל אחוז הנוזלים הנמוך יחסית, מזון יבש יחזיק זמן רב יותר באחסון ומחוץ לאריזה באופן בטוח, לעומת מזון רטוב הנוטה להתקלקל במהירות גדולה יותר.

הרגלי אכילה – תזונה המבוססת על מזון יבש מקלה על הקניית הרגלי אכילה בריאים וקבועים, וודאי כשמדובר בפורמולות מזון איכותיות שמכילות את כל הוויטמינים והמינרלים. מנגד, יש להקפיד שהכלב או החתול שלכם מקבלים את כמות הנוזלים הנדרשת לגופם. 

טעם ומרקם - מזון רטוב הוא פתרון מצוין עבור כלבים וחתולים שאינם אוהבים את מרקמו של האוכל היבש, או לאלה הסובלים מבעיות לסת וחניכיים ומתקשים ללעוס את הכופתיות. לחלופין, למרות הריח החזק והמפתה של מזון רטוב, יש חתולים שלא יסתדרו עם המרקם ויצטרכו עזרה בפירוק המזון (למשל, חתולים עם מבנה פנים פחוס). 

מזון יבש לכלב (צילום: אינגאימג')
מזון יבש לכלב (צילום: אינגאימג')

הכי טוב גם וגם

מבולבלים? אתם לא לבד. בעלי כלבים וחתולים רבים בוחרים בדרך אחת ותוהים מהי הבחירה הנכונה. והתשובה כאמור היא – שילוב בין השניים. אם עד היום הגשתם רק מזון מסוג מסוים, שלבו את הסוג השני בצורה מבוקרת, בהדרגה, וכמובן קשובה לכלב או החתול שלכם. 

היתרונות הבריאותיים של תזונה משולבת לכלבים

  •  המרכיב העיקרי ביותר שמבדיל בין מזון רטוב ליבש לכלבים הוא תכולת המים. במזונות יבשים, תכולת הלחות היא בערך 8%, ואילו במזונות רטובים מדובר בדרך כלל בסביבות 75%.  מזון רטוב, עתיר לחות תורם להרוויית הגוף, במיוחד בימים חמים. בנוסף, תכולת לחות גבוהה במזון לכלבים יכולה אף לסייע לתמוך בבריאות דרכי השתן, במיוחד נגד אבנים בדרכי השתן אשר לעיתים קרובות נוצרות אצל כלבים ומהוות 18% מכלל מחלות דרכי השתן התחתונות בכלבים. שילוב מזון רטוב יכול להועיל גם לכלבים שסובלים מהקאות ושלשולים, שעלולים לגרום לאיבוד נוזלים. 
  • החלפת חלק מקוביות המזון היבש במזון רטוב מקטינה את תכולת הקלוריות בארוחה, שכן מזון רטוב מכיל כרבע מהקלוריות לגרם מזון יבש. אחוז גבוה של כלבים סובל מעודף משקל וכתוצאה מכך מהשלכות בריאותיות חמורות כמו גם מתוחלת חיים קצרה יותר. אוכל רטוב יכול לסייע לכלב לשמור על משקל בריא.
  •  מזון כלבים יבש קשה יותר ללעיסה, מה שעשוי להוות בעיה עבור כלבים מסוימים. כלבים בררניים במיוחד, למשל, עלולים לשחק עם האוכל היבש במקום לאכול אותו (ייתכן בשל קושי ללעוס כופתיות). מעבר לכך, שילוב של מזון רטוב מסייע לכלבים מתבגרים או כלבים חולים שחווים ירידה בתיאבון או מתקשים בלעיסה.
  • מחקרים מראים שכלבים נהנים מהחידוש שבמרקמים חדשים. ערבוב מזון יבש ורטוב מגדיל את מגוון המרקמים ואת התחושה בפה, והופך את המזון לטעים וערב לחך. מרקם של מזון רטוב, טעם וריח מוגבר יכולים לספק ארוחה טעימה עוד יותר. שילוב של מזון רטוב יכול לתת תחושה של קבלת "צ'ופר" לכלב ולחזק את הקשר עם בעליו.

מזון לחתולים (צילום: אינגאימג')
מזון לחתולים (צילום: אינגאימג')

היתרונות הבריאותיים של תזונה משולבת לחתולים

המזון הטוב ביותר לחתולים לא אמור רק לספק את התזונה הטובה ביותר, אלא גם צריך להיות קל להגשה וטעים עבור החתול. כיוון שמזון רטוב ומזון יבש לחתול מספקים יתרונות שונים, כדאי לשקול להזין את החתול בתערובת של שניהם (אם כי לא באותה קערה).

  • עבור חתולים מזון רטוב הוא הרבה יותר מפינוק. הוא מדלל ומפחית את צריכת הקלוריות, מייצר תחושה גדולה יותר של שובע, ומסייע לחתולים לשמור על משקל בריא. בהשוואה למזון יבש, חתול היה צריך לאכול פי 4 עד 5 מכמות המזון הרטוב על מנת להשיג את אותה צריכה קלורית.
  • לחתולים ביתיים יש תחושת צמא נמוכה באופן טבעי והם מייצרים שתן מרוכז מאוד אשר עלול לגרום לבעיות חמורות בדרכי השתן. הוספת אוכל רטוב היא דרך קלה להגדיל את צריכת המים היומית של החתול, ולדלל את השתן בכדי להפחית את הסיכון למחלות בדרכי השתן.
  • הזדקנות ומחלות כרוניות כמו בעיות בשיניים או מחלת כליות כרונית, יכולות לגרום לחתולים להיות בררנים באוכל ולירידה בתיאבון. מתן פתרונות תזונתיים מותאמים לחתולים הוא המפתח לעידוד התיאבון שלהם.
  • קיימים גם יתרונות למזון היבש עבור חתולים. מזון יבש (קוביות) הוא מקור מרוכז של נוטריינטים המספקים מענה תזונתי אשר מתאים לבריאות של כל חתול. המרקם שלהם מסייע גם בהפחתת הצטברות אבנית על שיני החתולים. כמו כן, אוכל יבש ישמור על איכותו בקערה במשך כל היום.
  • באופן כללי המרקם הרך של המזון הרטוב מקל על המעבר מיניקת חלב למזון ולכן מומלץ בשלבי הגמילה מחלב. מגוון מרקמים חשוב במיוחד לחתולות בהריון, לחתולות מניקות ולגורי חתולים מאחר שבגיל צעיר רוב התנהגויות האכילה שלהם נקבעות. באמצעות האכלה מעורבת, גורי חתולים נחשפים לחוויה הרחבה ביותר של מזון, אשר מפחיתה מונוטוניות ונאופוביה (סלידה ממזון חדש) בהמשך החיים, ומאפשרת להם לגדול לחתולים שאינם בררנים באוכל.

כך תעשו זאת נכון:
יתכן שהכלב או החתול שלכם יגיבו בחשדנות ובהיסוס למזון החדש, וזה בסדר. אתם יכולים להגיש כמות קטנה של אוכל, להציע להם לרחרח, ולהשאיר אותו בקרבת המזון הקיים לזמן מה, כדי שיתרגלו.
את המזון החדש כדאי שלא לערבב עם המזון הקיים באותו הכלי, אלא להגישו בכלי נפרד, ובשלב ראשון, אפילו בזמני האכלה נפרדים.
כשמוסיפים מזון יבש לתזונה, התחילו בתוספת מעטה. זכרו שהמזון היבש עשיר ובעל ערך קלורי גבוה, ולכן יש לאזן את הכמויות בינו לבין המזון הרטוב. 
את המעבר לתזונה משולבת רצוי לפרוש על פני שבוע. ביומיים הראשונים מגישים מנות קטנות בלבד, ולאחר מכן "מאזנים" את כמויות האוכל בהדרגה, על ידי הוספת מעט יותר מהמזון החדש מדי יום (זכרו לאזן בין רטוב ליבש).
עקבו אחרי הצרכים - וזה נכון באשר לכל שינוי תזונתי אצל הכלב או החתול שלכם. מעבר למזון בצורה מהירה מדיי, יכול לגרום לשלשולים.
לסיכום תזונה משולבת היא תזונה אופטימלית המעניקה את כל הוויטמינים, המינרלים והערכים התזונתיים הדרושים לגופם, מסייעת בהקניית הרגלי אכילה מסודרים ומצד שני מאפשרת להם ליהנות מטעמו המשובח של המזון ומהמרקם המועדף עליהם, תוך שמירה על משקל גוף ומאזן מים. שיהיה להם בתיאבון!