אני מטפל באבי בן ה־95, ובין היתר אני גם מנהל עבורו את תיק ההשקעות שלו, מה שגוזל ממני זמן רב ודורש ממני התעסקות מרובה. שמעתי לא מעט פעמים על כך שיש חברות ניהול אשר מנהלות תיקי השקעות שכאלה. האם היית ממליץ לי להעביר את האחריות אליהם?
“בהחלט. אני בעצמי מנהל את הכספים שלי דרך חברה חיצונית. אחרי שנים רבות בהן ניהלתי את התיק בעצמי, הגעתי לאותה מסקנה כמוך והבנתי שזה גוזל ממני המון זמן, ובנוסף פוגע בהכנסות שלי. בכל פעם שהייתי צריך לקבל החלטה בנוגע לתיק, היועצת מהבנק הייתה מתקשרת אליי ומסבירה לי שאני יכול לבחור להשקיע כך או אחרת, ומצאתי שאני לא באמת יודע על מה לבסס את התשובות שלי. מאחר שלא עשיתי מחקר בנושא וזאת לא העבודה שלי, הייתי עונה לה בדרך כלל כן או לא לפי מצב הרוח שלי באותו יום.

"זו כמובן לא דרך הגיונית לנהל את הכספים שלך, במיוחד כאשר מדובר בעתיד שלך, של הילדים ושל הנכדים. חברה חיצונית שמנהלת את תיק ההשקעות שלך יכולה להביא אותך לתוצאות טובות יותר. מנקודת המבט שלי, התשואות שאני מרוויח בשנים שבהן חברה חיצונית מנהלת את הכספים שלי הן הרבה יותר טובות מאשר בתקופה שבה אני בעצמי ניהלתי את התיק. המסקנה שלי היא ברורה, כל אחד צריך לעשות את מה שהוא טוב בו, ולכן את ניהול תיק ההשקעות אני משאיר בידיה של החברה המקצועית שמוסמכת לתפקיד”.

אני בן 71, עד כה לא פרשתי לגמלאות מכיוון שהתאפשר לי להישאר בעבודה, אך בעוד חצי שנה אני כבר צפוי לצאת לפנסיה. הייתי רוצה לתכנן את תקופת הגמלאות בצורה טובה, כך שתהיה לי הכנסה גבוהה. אני שוקל להשתמש בכספים שברשותי על מנת לרכוש שתי דירות קטנות בפריפריה, ולקחת משכנתה של חמש שנים על מנת לכסות את הסכום שחסר לי לצורך קנייתן. האם לדעתך זה רעיון טוב שיאפשר לי תשואה גבוהה ויסייע לי לחיות ברמת החיים בה חייתי עד כה?
“התקופה בפניה אתה עומד היא תקופה קריטית וחשובה, שכן בעבור אנשים רבים יציאה לפנסיה מהווה פגיעה ברמת החיים. הפרישה לגמלאות היא בעבור רוב העובדים ובוודאי במגזר הפרטי, אירוע פיננסי שחייבים להיערך אליו מראש, אחרת האדם ימצא את עצמו חי מתקציב כלכלי נמוך דווקא בשנים שבהן הוא הכי צריך נחת ללא דאגות כלכליות. לפי דעתי, הדבר המרכזי שצריך להוביל אותך בעת היציאה לפנסיה הוא כיצד אתה יכול להפיק מההשקעות שלך כמה שיותר תשואה.

"מאחר שחשוב לך לשמור על רמת חיים גבוהה, עליך למצוא את הנתיב המדויק ביותר שיאפשר לך זאת, ולא משנה אם מדובר בהשקעה בנדל”ן או בתיק השקעות. לדוגמה, אם אכן תשקיע את כספך בשני נכסים בעזרת משכנתה קצרה של חמש שנים, אך לא תוכל ליהנות מהתשואה של שכר הדירה כי כל הכסף ילך לכיסוי המשכנתה, אז אני נגד הרעיון הזה. לעומת זאת, ייתכן שעדיף לך לקנות נכס אחד בלבד, וכך תוכל ליהנות משכר הדירה כולו ולמקסם את השקעותיך”.

יש ברשותי סכום של 350 אלף שקלים שהייתי רוצה להשקיע בנדל”ן. איני רוצה לקחת משכנתה בגלל שאז סביר להניח שרוב שכר הדירה שייכנס אליי יעבור מיד לכיסוי ההלוואה, אך ידוע לי שקיימות בארץ דירות בפריפריה שניתן לקנותן בסכום שיש ברשותי, ללא הלוואה נוספת. האם היית ממליץ לי לעשות זאת?
“להשקעות בנדל”ן יכול להיות ערך מאוד גדול, שכן בהשקעת נדל”ן בעל הדירה עשוי ליהנות משני מסלולי רווח. המסלול הראשון, כפי שציינת, הוא של שכר הדירה שעובר לידיך כל חודש, ואילו המסלול השני מתרחש במידה שקנית דירה להשקעה באזור בו יש עליית מחירים, כך שדירה שקנית בסכום מסוים קופצת תוך שנתיים בשווי שלה, ועשויה להניב לך רווח הון.



"עם זאת, מאחר שאתה מעוניין לרכוש דירה בעלות של 350 אלף שקלים ללא משכנתה, חשוב לי להתריע שבדרך כלל הדירות בפריפריה שעולות סכומים כאלה הן דירות שפרופיל השוכרים שלהן יכול להיות בעייתי. אומנם דירות כאלה יכולות לספק לך תשואה גבוהה באופן יחסי, אך אתה עלול למצוא את עצמך ללא שוכר, או עם שוכר שאתה לא רוצה להשכיר לו את הדירה ובכל זאת עושה זאת רק כדי שהדירה לא תעמוד ריקה.

"בשנים האחרונות, בזכות תוכניות מחיר למשתכן, ברוב אזורי הפריפריה קיימות דירות חדשות וגדולות להשכרה בסכומים מאוד נמוכים. למרות זאת, אם הצלחת למצוא מציאה, ואחרי שחקרת את שוק הנדל”ן באזורי הפריפריה שבהם אתה מעוניין להשקיע הצלחת להגיע לדירה שנמכרת במחיר נמוך ממחירי השוק, אז ייתכן שדווקא כן שווה לקחת את הסיכון בכל הנוגע לפרופיל השוכרים, ולבצע את ההשקעה המדוברת”.