רכשתי רכב חדש ועל מנת שאוכל לממן את קנייתו, לקחתי הלוואה נוחה למדי בסכום של 100 אלף שקלים, עם ריבית שנתית של כ־3.5%, ובכל חודש אני מחזיר 1,700 שקל. בקרוב משתחרר לי חיסכון בבנק בסכום דומה לסכום ההלוואה שלקחתי. האם כדאי לי בעזרתו להחזיר את ההלוואה במלואה, או להמשיך בהחזרים החודשיים ולנצל את הכסף שמשתחרר למטרות אחרות?

"ההלוואה שלקחת לצורך רכישת הרכב היא הלוואה נוחה בתנאים הוגנים. בעיניי, אתה יכול להשאיר את ההלוואה ולא לכסות אותה מיד בעזרת החיסכון שמשתחרר לך, בתנאי שאת הסכום שמשתחרר בבנק תייעד בצורה חכמה להשקעה נושאת רווחים, ובתנאי שההחזר החודשי של 1,700 שקלים לכיסוי ההלוואה אינו מהווה עול עבורך.

"אם התשלום החודשי על סך 1,700 שקלים לצורך כיסוי ההלוואה אינו מעיק עליך ולא מכניס אותך למינוס בבנק או שם אותך בחובות כאלה ואחרים, אז אפשר להשאיר את ההלוואה כפי שהיא ולהשקיע את החיסכון שמשתחרר בצורה שתביא לך כמה שיותר רווחים. לא כל יום משתחרר סכום של עשרות אלפי שקלים שהופקדו בחיסכון, ואם כבר משתחרר לך סכום כזה, אז הרי שמוטב להשקיע אותו באופן שיניב תשואה מאשר להשתמש בו כדי לכסות באופן מיידי את ההלוואה שלקחת – שכן אם תשתמש בסכום כולו כדי לסגור את ההלוואה, לא תהיה לך שום תשואה ולא כל כך מהר יגיע אליך סכום נוסף כזה שתוכל לנתב להשקעה חכמה.



"בהנחה שאכן תשלום ההחזר החודשי של ההלוואה אינו מעמיס על ההוצאות שלך ואינו מהווה נטל עבורך, אז רצוי לבצע השקעה נבונה עם סכום הכסף שמשתחרר מהחיסכון. אתה יכול להתייעץ עם הבנק בנוגע להשקעת הכספים בקרנות השתלמות או בתי השקעות כאלה ואחרים, או שאתה יכול לפנות ישירות לבתי ההשקעות. אני באופן אישי מעדיף לפנות ישירות למי שמבצע את ההשקעה בפועל, בתי ההשקעות, ולא להשתמש בשירות התיווך של הבנק.

"בניגוד לתוכניות חיסכון בבנקים, כאשר משקיעים בבית השקעות כזה או אחר, הכסף נזיל עבורך ואתה תמיד יכול להוציא אותו, במיוחד כאשר מדובר בתיקי השקעות סולידיים. אם, לדוגמה, בעוד חצי שנה תבין שההחזר החודשי של 1,700 השקלים דווקא כן מהווה נטל עבורך, אז תוכל לקחת חזרה את הכסף שהשקעת בבית השקעות ולהשתמש בו כדי לכסות בכל זאת את ההלוואה במלואה".

אני בעלת עסק קטן למניקור ופדיקור, אך אני סובלת ממחלה כרונית שגורמת לי לכאבים בלתי פוסקים, מה שמקשה עליי לתחזק את העסק ולהעניק שירות ללקוחות שלי. העסק חשוב לי מאוד ויקר ללבי, עבדתי שנים ארוכות כדי להקים אותו, אבל אני במצוקה נפשית קשה נוכח הכאבים וחוששת שלא תהיה לי ברירה אלא לסגור את העסק. כיצד אוכל למנוע זאת?

"המצב שבו את נמצאת הוא לא פשוט, ואין ספק שלעבוד לצד כאבים כרוניים זאת משימה קשה ומאתגרת שפוגעת באפקטיביות ובסבלנות שלך כבעלת עסק ונותנת שירות. את זקוקה לאנרגיה שתאפשר לך להמשיך לפתח את העסק שלך. אני מאמין שיש קשר גדול בין המרחב המנטלי והרגשי לבין המרחב הפיזי, ולכן ההמלצה שלי אלייך היא לנסות לשפר את היכולת שלך להתמודד מבחינה מנטלית עם מצבך הבריאותי הנוכחי. לפי אמונתי, התודעה המנטלית שלנו והאופן שבו אנו חושבים יכולים לסייע לנו להתמודד ולחיות לצדם של כאבים פיזיים ומחלות כרוניות.

"התודעה שלנו היא ממש כמו אפליקציית ניווט – היא תיקח אותנו לכתובת שנזין לתוכה. אם תזיני לתוך התודעה שלך כתובת של ייאוש וסבל, אז בדיוק לשם תגיעי, אך אם תזיני לתוך התודעה שלך כתובת שונה וחיובית יותר, תגיעי למקום טוב יותר. התמודדות עם כאבים כרוניים היא בהחלט קשה ומייסרת, אך אם תסתכלי על המצב הבריאותי שבו את נמצאת כעת ותתמסרי באופן מוחלט לחוויה של חוסר אונים, קושי ופסימיות, אז היכולת שלך לעמוד על הרגליים ולהוביל את העסק שלך קדימה תהיה נמוכה.

"לעומת זאת, אם תמצאי את הדרך לצלוח את הכאבים עם תחושת מסוגלות, עם אמונה גדולה, חוזקה, עוצמה ואופטימיות, אז היכולת שלך לתפקד ולעבוד למען העסק שלך תגדל. חשוב להדגיש שעבודה מנטלית כזו היא כלל לא פשוטה, ולכן אמליץ לך להשתמש גם בעזרה חיצונית של מאמנים אשר מומחים בליווי אנשים בעלי מחלות כרוניות. אימון כזה אינו מרפא את המחלה, כמובן, אבל הוא בהחלט יכול לשפר את איכות החיים ולסייע לך להציב בפני עצמך מטרות, להתכוונן ולהתמודד בצורה טובה יותר ועם אופטימיות גדולה יותר".

מתוך תוכניתו של אלון גל - כל שישי ב-08:00 ב-103fm