איזה כריך הכי כדאי? תקופת חגי תשרי הארוכה הגיעה לסיומה היום (רביעי), והילדים שבים לספסל הלימודים שוב. אחרי שאכלנו עד בלי די בכל ארוחות החג ובעל האש, צריך לחזור ולשמור על הגזרה - גם בארוחת העשר לבית הספר. הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, המליצה בתוכניתה השבועית להורים על הכריך הכי נכון לארוז לבית הספר. 

ראשית, ולפני המילוי, רוזמן המליצה לבחון היטב את סוג הלחם: "לחם לבן רגיל, לחמנייה או פיתה רגילה שעשויים מקמח לבן לא תורמים לגוף כלום, ולטווח הארוך מזיקים לבריאות ומגדילים את הסיכון למחלות. לדעתי, חשוב להרגיל את הילדים לקמח מלא".

באשר לטעם ולהעדפותיהם של הילדים הוסיפה: "אני לא חושבת שזה פחות טעים, אלא יותר עניין של הרגל, מי שמוצא קשיים להרגיל את הילדים לקמח מלא יש לחמניות ולחמים שעשויים חצי מקמח לבן וחצי מקמח מלא. הם רכים וטעימים ויכולים להיות שלב בדרך ללחמים הבריאים יותר".

"בפיתות מקמח מלא בד"כ אין תוספים או חומרים משמרים אז מהבחינה הזאת בעיניי יש להם עדיפות", הוסיפה. עם זאת, "כשמדובר בלחם מלא יש הבדלים בין הלחמים המלאים, אסור להתרשם מהשם של הלחם, יש הרבה לחמים שמוגדרים לחמי בריאות אבל אם נקרא את האריזה נגלה שהערך התזונתי שלהם נמוך יותר, יש כאלה שכהים בגלל שימוש בצבע מאכל, יש כאלה עם תוספים פחות בריאים".

לחם קל, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
לחם קל, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

ובכל אופן, אמרה הדיאטנית: "צריך לבדוק את רשימת המרכיבים, אם יש חומרים משמרים, מעכבי חמצון, מילים ומספרים שאנחנו לא מבינים שנועדו להאריך את חיי המדף של הלחם ומיותרים לחלוטין, הרוב מזיקים לבריאות. גם אם קונים לחם בלי חומר משמר נכון שיכול להתקלקל יותר מהר אבל אפשר לשים בפריזר ולהוציא כל יום את מספר הפרוסות שצריך".

ומה שמים בפנים?

"הכי חשוב לגדילה של הילדים זה לשלב חלבון בכריך", הדגישה רוזמן. איך עושים זאת? היא הסבירה: "גבינה מכל הסוגים. בגבינה צהובה יש הכי הרבה סידן שחשוב לבניית העצמות, מהגבינות הלבנות יש עדיפות לצפתית ובולגרית וחשוב לצרף ירק או פרי כי הם מכילים ויטמין C שעוזר לספיגת הסידן".

למרות שחלבונים זה חשוב, חשוב גם להתפנק אחת לתקופה: "פעם בשבוע אפשר גם ממרח מתוק, לדעתי עדיף ריבה, דבש, ריבת חלב או ממרח חלבה שיש לו ערך מעבר לקלוריות, יש בו שומנים טובים, גם סידן וברזל".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM