אחת ולתמיד: שומרי המשקל והמקפידים על אורח חיים בריא יודעים רבות על פחמימות, ובייחוד על לחם וכמה השפעה יש לו על המאזן הקלורי היומי. המאזין רוברטו עלה לשידור בתוכניתה של הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, והתעניין - האם פיתה באמת שוות ערך ל-7-6 פרוסות לחם? רוזמן פירטה על הדקויות.

"ב-100 גרם של כל מאפה שתיקח מהסגנון של לחם, פיתות, לחמניות, חלה, לחם מלא, שיפון, דגנים, כוסמין, ארבעה דגנים, אגוזים או עם זיתים, אם אתה מסתכל ל־100 גרם, כולם מאוד דומים", אמרה. "יש טווח בסביבות 220-160 (קלוריות), אבל לדעתי הוא נובע מטעויות מעבדה. אני יוצאת מהנחה שפחות או יותר כולם אותו דבר, מה שמשנה בכמות הקלוריות זה המשקל", הוסיפה. "פיתה ממוצעת שוקלת 100-90 גרם. יש מקומות שטורחים לעשות פיתות קצת יותר שמנות בכוונה, אבל בדרך כלל במאפיות אתה יכול לראות על האריזה כמה יש באריזה, לעשות את החלוקה, ולראות שמשקל פיתה ממוצע 100-90 גרם".

אז כמה פרוסות לחם זה שווה? הדיאטנית השיבה: "זה תלוי במשקל פרוסת הלחם. לחם קל זה 25 גרם לפרוסה, זה יוצא בסביבות 4 פרוסות, ולחם רגיל זה בסביבות 70 גרם, אז זה בקושי 3 פרוסות. לחם פרוס אחיד רגיל שווה במספר הקלוריות לפיתה אחת".

לגבי הערך התזונתי של הלחמים השונים אמרה: "לרוב הפיתות מקמח לבן אין ערך תזונתי. גם רוב הלחמים הרגילים זה קמח לבן, וזה אותו דבר מבחינתי. כנ"ל פסטה, קוסקוס ופתיתים מקמח לבן. ההבדל שהפיתה יותר מדודה וספורה ויודעים כמה זה שוקל. כששמים על צלחת 5 כפות פתיתים, אתה לא יודע כמה גרם זה ואם מישהו טיגן את זה קודם או לא. מהבחינה הזאת יש לי עדיפות לפיתה. יש היום פיתות מקמח מלא שהערך התזונתי שלהן הוא כמו של לחם מלא".

תירס (צילום: אינגאימג')
תירס (צילום: אינגאימג')

המאזין, שהוא ממוצא ונצואלי, איתגר את רוזמן בשאלה על מאכל אהוב עליו במיוחד, שעשוי גם הוא מבצק, אבל בצק תירס - ארפס. היא השיבה: "קמח יכול להיות מכל מיני סוגים, נניח מאורז, טפיוקה וכו'. אם זה קמחים לבנים, אין להם שום ערך תזונתי, כנ"ל לגבי קמח תירס. אם זה לא גרגירי תירס צהובים בשלמותם כולל הקליפה, וזה לבן, אז זה בלי ויטמינים, זה בלי כלום. זה פיתה לכל עניין ודבר. אני צריכה את המתכון כמה קמח לקחת, כמה יחידות יצא, ואז אדע כמה קלוריות יש לפיתה כזאת. אבל מבחינת ערך תזונתי? אין ממש יתרון".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM