בתנו בת ה־4 עברה לגן טרום חובה, שבו היא נמצאת יחד עם ילדים שהיא לא מכירה. אף שבגן הקודם שלה היו לה כמה חברים טובים מאוד, בגן החדש בתנו מתקשה להתחבר עם שאר הילדים וחווה דחייה חברתית. כאשר היא חוזרת מהגן, היא מספרת לנו שהילדים לא רוצים לשתף אותה במשחקים שלהם, וזה עצוב לה ומעליב אותה. הילדה נראית לנו כבויה רוב הזמן, למעט כאשר היא נפגשת עם חבריה מהגן הקודם, אז היא שמחה ופתוחה. אנחנו לוקחים בחשבון שהתחלות חדשות אף פעם לא פשוטות, אך האם יש משהו שאנו יכולים לעשות כדי לסייע לבתנו להסתגל לגן החדש?

“בתור התחלה, חשוב שאתם בתור הורים תיזהרו משימוש בטון של רחמים ודאגה כאשר אתם משוחחים עם בתכם בנושא. הסירו דאגה מלבכם, אתם כבר יודעים שלילדה יש כישורים חברתיים מכיוון שהיא התחברה לילדים בגן הקודם, והם עדיין חברים טובים שלה והיא נהנית בחברתם. לכן גם כאשר אתם מטפלים בסוגיה ומסייעים לבתכם, עליכם לצאת מתוך נקודת הנחה שבתכם החזקה תתמודד עם הקושי הזה ותתגבר עליו. אם אתם תאמינו בבתכם שהיא מסוגלת להתמודד עם הקושי הזה, אז זה יסייע לה להתמודד איתו.

"בנוסף, זה הזמן לזכור שחודש ספטמבר לא היה בדיוק חודש של הסתגלות לגן הילדים החדש, מה שהופך את ההתחלה החדשה למורכבת יותר. בגלל החגים וחוסר הקביעות שהייתה בחודש ספטמבר, הילדים עוד לא ממש הכירו אחד את השני ומאוד קשה ליצור כך חברויות חדשות. ההמלצה שלי אליכם היא להפוך להיות סוכני החברות של הילדה. בדיוק כמו שילד שמתקשה בהיסטוריה או מתמטיקה מקבל ליווי של מורה פרטי, כך עליכם להפוך להיות המורים הפרטיים שלה בכל הנושא החברתי ולעזור לה להתמודד.

"בגיל 4, חברויות עובדות לפי אינטרסים – ילדים חברים של ילדים אחרים כי זה כדאי להם, כי לילד יש משחקים שווים בבית, כי ההורים של הילד מכינים אוכל טעים ועוד מגוון סיבות שהופכות את הקרבה אחד לשני ל’כדאית’. בדיוק מהסיבה הזאת, אל תתביישו ותחשבו כיצד הילדה יכולה לעודד את הילדים בגן כדי שירצו לשחק איתה ולבוא אליה אחר הצהריים.

"בין אם זה כי יש לכם מסך טלוויזיה גדול לצפות בו בסרטים, בין אם זה כי יש אצלכם חטיפים ובין אם זה בגלל משחק חדש ומעניין שיש לילדה – כל אחד מהאמצעים האלה הוא חלק מאסטרטגיה חברתית שתסייע לבתכם להתקרב לשאר הילדים בגן. זוהי אסטרטגיה שעליכם לבנות יחד עם הילדה, וגם יחד עם הגננת, עד שהילדים בגן יתחברו איתה, והיא תצלח את המכשול החברתי העומד בפניה כרגע”.

אני אמא לילדה בת 3 שהתחילה ללכת השנה לגן של העירייה, ומסתגלת אט־אט לסביבה החדשה. בנוסף, אני נמצאת בחודש השמיני להריון. אף שבתי בוגרת וחכמה, אני רואה את הקושי שלה להתמודד עם השינויים בחייה וחוששת מאוד ממה שיקרה כאשר האח הקטן ייוולד. האם יש לך עצה שתוכל להרגיע את הפחדים שלי?

“החששות שאת מרגישה לקראת העתיד לבוא הם לגיטימיים מאוד, שכן את מסתכלת על המשך הדרך ומפחדת ממה שעלול לקרות, אך אני רוצה לסייע לך להפחית חלק מהחששות. ילדים קטנים עוברים בחייהם המון שלבים ומתמודדים עם שינויים רבים. ילדים מתמודדים עם לידה של אחים קטנים, עם מעבר דירה, עם מעבר לגן חדש, עם חברים שעוברים דירה, עם גננות שמתחלפות ועוד.

"ילדים בשנה וחצי האחרונות התמודדו עם עוד המון שינויים נוספים כתוצאה ממגפת הקורונה, והחיים כיום הם דינמיים, משונים ומשתנים לעתים תכופות. אפילו השנה הנוכחית, שסימנה את שובם של הילדים למסגרות החינוך באופן יציב, התחילה בטלטלה עם היציאה כמעט מיד לחופשות ארוכות בגלל חגי תשרי. כלל הטלטלות הללו בא לידי ביטוי גם בצורה רגשית אצל ילדים.

"גם לידה של אח קטן היא שינוי משמעותי בחיי ילדים, ולמרות שאנחנו רוצים להקל על ילדינו ולא רוצים שהם יסבלו, אנחנו כמובן לא מעלים בדעתנו שלא להביא עוד ילדים רק כדי שיהיה קל יותר. אנו שמים ילדים בפני מצבים שלא פשוטים להם, מתוך הבנה שהם יצטרכו כך או כך להתמודד עם מצבים כאלו בחייהם. ולכן הרגיעי את החששות לקראת הלידה של בנך הקטן ותוכלי לאפשר לבתך להתבגר אל מול השינוי הזה בחייה”.