מה הקשר בין איכות השינה לחלבונים? במידה ונשאל את רוב האנשים האם יש השפעה בין הדיאטה לבין איכות השינה בלילה הם ישיבו בחיוב. עם זאת, האם למרכיבים מסויימים בתפריט היומי שלנו יש חשיבות גדולה יותר בהגדלת איכות השינה? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, השיבה על השאלה הזו בתוכניתה ואף שיתפה תוצאות ממחקרים אקדמיים בנושא.

"אני עם בעיות השינה שלי, בודקת מחקרים על תזונה ושינה, הרבה. כמה שיותר, יותר טוב", סיפרה תחילה. "השבוע מצאתי שני מחקרים, אני רוצה לתאר אחד מהם. איזה תפריטי דיאטה משפרים את איכות השינה?", המשיכה. "אז כידוע, דיאטות דלות מאוד בקלוריות, 'כסאחיסטיות' מה שנקרא, פוגעות באיכות השינה, כי הן גורמות לחום גוף נמוך, ואז זה עושה שינה לא טובה ויקיצות רבות במהלך השינה".

"השאלה שעלתה 'האם כל דיאטה דלת קלוריות גורמת לאותו דבר?'", הוסיפה רוזמן. "אז מה הם בדקו בירחון האמריקאי לתזונה קלינית? את השאלה - האם יש השפעה לכמות החלבון בתוך דיאטה דלת קלוריות מאוד. הדיאטות שהן בדקו זה 750 קלוריות ליום. המשתתפים שקיבלו תפריטים עתירי חלבון ישנו בהרבה יותר טוב מאשר התפריטים שהם קיבלו והיו דלי חלבון. הם נתנו להם 750 קלוריות לארבעה שבועות, ובדקו את איכות השינה ובכל תפריט היה אחוז חלבון שונה".

צריכת חלבונים (צילום: אינגאימג')
צריכת חלבונים (צילום: אינגאימג')

רוזמן המשיכה לתאר את הניסוי: "אלו שקיבלו עתיר חלבון וישנו יותר טוב החליפו להם את התפריט ונתנו להם את הדל חלבון בשביל לראות מה קורה, ואז הם ישנו פחות טוב. המסקנה - צריכת תפריטים עתירי חלבון משפרת את איכות השינה בקרב אנשים שעושים דיאטה".

"אני רוצה להוסיף משהו אישי שלי", המשיכה הדיאטנית בנימה אישית, "שינה חשובה מאוד לפירוק שומן, לשריפת הקלוריות במשך היום למחרת, כי אם אנחנו עייפים אנחנו פחות נעשה ספורט, או שנשרוף פחות בספורט כי לא יהיה לנו כוח, כי אנחנו נהיה עייפים. שינה גם תורמת להפחתת סטרס. גם הפחתת סטרס זה חשוב מאוד בזמן הדיאטה. אז חשוב לישון טוב כי זה תורם לירידה במשקל לאורך זמן".