לאט, אבל בטוח: כל שנה בתקופה שאחרי החגים, ישנה עלייה בפנייה של זוגות המבקשים להתגרש. ההחלטה להתגרש אינה פשוטה ומייצרת נושאים רבים הדורשים התייחסות רצינית והחלטות כבדות משקל, אשר ישפיעו על בני המשפחה עכשיו ובעתיד. מחקרים מראים כי האופן בו בוחרים לנהל את תקופת הפרידה ואת הליך הגירושין, משפיע באופן ישיר על מערכות היחסים במשפחה ועל הרווחה האישית הרגשית של כל אחד מבני הזוג והילדים ביום שאחרי. קבלו 7 טיפים מעשיים שיעזרו לכם לנהל את ההליך באופן יעיל ומיטבי ובמינימום פגיעות רגשיות.

1. בחירת הדרך

בחירת הדרך בה תתגרשו הינה השלב הראשון ואולי החשוב ביותר בניהול הפרידה והוא שיקבע במידה רבה איך תראה הפרידה, כמה היא תעלה, כמה זמן היא תיקח ועוד. פרידה בהליך גישור, יאפשר לכם להישאר בשליטה ובאחריות על הדרך ועל התוצאות, כיוון שאתם אלו שתבחרו על מה לוותר ועל מה לא. בגישור, תשבו מספר פגישות עם מגשר/ת ניטרלי/ת, במטרה לתקשר את הנושאים שבמחלוקת, תוך התחשבות במכלול שיקולים נוכחיים ועתידיים ובמטרה להגיע להסכם שנכון לכם ולילדיכם. הליך הגישור קצר בהרבה מהליך בבית המשפט ואף זול משמעותית ממנו. בנוסף, בתהליך תוכלו לבנות את ההסכמות המתאימות למשפחה שלכם באופן ייחודי.

2. בחירת מגשר/ת

האדם שילווה אתכם בתהליך הפרידה משמעותי ולכן מומלץ לערוך שיחה טלפונית או פגישה ראשונית להתרשמות ובדיקת התאמה. בחרו מגשר/ת מקצועי/ת המתמחה בנושא משפחה וגירושין ואשר תופס את הפרידה באופן רחב ורואה חשיבות גדולה למערכת היחסים בניכם ביום שאחרי.

3. חשיבה לטווח ארוך

נכון לעכשיו הכל סוער, גועש ומציף. כל נושא נראה הכי חשוב בעולם וכל ויכוח מרגיש כמו מלחמה על החיים שלכם. ועם זאת, חלק ניכר מנושאי המחלוקת, יתבררו לכם בעתיד כשוליים יחסית. לכן, חשבו לעצמכם, מהם הנושאים החשובים לכם ביותר, מתוך מחשבה קדימה. דמיינו את החיים שאחרי הפרידה, את מערכת היחסים שלכם עם הגרוש/ה ושל כל אחד מכם עם הילדים. מערכות היחסים העתידיות הם שיקבעו במידה רבה את איכות החיים שלכם בפרק הבא אז חשבו על מה הכי חשוב לא לוותר כרגע ומה ניתן לשחרר.

סכסוך גירושין (צילום: Shutterstock)
סכסוך גירושין (צילום: Shutterstock)

4. הילדים

הילדים שלכם הינם חלק בלתי נפרד מתהליך הפרידה ומושפעים ממנו באופן ישיר, על אף שהם לא בחרו בו. מחקרים מצביעים על כך שככל שתהליך הפרידה לוחמני יותר, כך ההשפעות השליליות של הגירושין על ילדים גדולות יותר. לכן, חשבו על טובתם הנוכחית והעתידית בכל נושאי הפרידה. קבעו הסדרי שהות המתחשבים בצרכיהם, וחשבו את תזרים ההכנסות וההוצאות באופן ריאלי על מנת שבשני הבתים הילדים יקבלו את כל מה שהם צריכים. השתדלו לריב כמה שפחות בסביבתם ותווכו להם את הפרידה באופן שקול ובהתאמה לגילם.

5. תקשורת מכבדת

אולי אתם פגועים, כעוסים, מאוכזבים ועדיין, קשה ככל שזה יהיה, ערך הכבוד משמעותי עד מאוד בניהול הפרידה. פעולות ואמירות פוגעניות יוצרות משקעים שקשה לגשר עליהם בעתיד ולכן שווה להתאמץ היום, להשתדל לראות את הדברים גם מנקודת המבט של הצד השני מתוך כבוד ובמטרה לשתף פעולה בפרידה ובהורות שתמשיך הרבה אחריה.

6. מערכת תמיכה

מערכת תמיכה חשובה ביותר בתהליך הפרידה. בחרו מעט אנשים, כאלה אשר מסוגלים לתמוך, להקשיב ולהיות שם עבורכם בעת הצורך. אוורור הקשיים, יקל עליכם להמשיך הלאה בצורה מקדמת יותר. עם זאת, יש לזכור כי לעיתים אנשים קרובים ובעלי כוונות טובות ככל שיהיו, עשויים להשיא עצות שאינן נכונות עבורכם ואף עלולות לפגוע בתהליך ולהביא להסלמה. לכל זוג סיפור פרידה שונה, נתונים אחרים וצרכים שונים. לכן, קחו בערבון מוגבל עצות שעבדו טוב עבור אחרים ובחרו לקבל יעוץ מקצועי עם אנשי מקצוע ככל שזה נוגע למקרה הפרטי שלכם.

7. אנשי מקצוע

כאמור בנוסף למערכת תמיכה, צרו לעצמכם "מערכת יעוץ". תהליך פרידה המנוהל נכון מבחינה מקצועית, יוצר הבדל משמעותי ביכולת ההתמודדות ובתוצאות אפקטיביות. אם בנושא משפטי, כלכלי, הורי, ריגשי - ריבוי הנושאים איתם יש להתמודד בפרידה יוצר עומס ובלגן ומקשה על קבלת החלטות וארגון מידע. התייעצות והכוונה מאנשי מקצוע תספק לכם את הידע הדרוש ואת העצות הנכונות עבורכם. חשוב לבחור אנשי מקצוע המאמינים ותומכים בהליך פרידה בהסכמה דרך גישור על מנת שלא יגרום לריבים מיותרים ויסלים את הקונפליקט בניכם.

הכותבת היא מגשרת לגירושין ומנהלת תוכנית לימודי הגישור במכון אדלר