להתייחס בספקנות: כולנו סופרים אותן, אבל מעטים מאיתנו יודעים מה הן בדיוק - הקלוריות. למזלנו, מאזין סקרן איתגר את הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, לענות על קושייה שכזו בשידור. מה היא חושבת על קלוריות, על אפליקציות למדידת קלוריות ועל הכמות היומית המומלצת לצריכה ולשריפה. 

אז מה היא בכלל קלוריה? "זו יחידת אנרגיה ויש אותה בכל מיני מקומות", פתחה הדיאטנית. "כשאנחנו אומרים קלוריה אנחנו לא מתכוונים לאחת, אלא לקילו קלוריות, משמע 1,000 קלוריות. אתה לא יודע כמה אתה שורף בצורה מדויקת ואין לך דרך לדעת את זה, גם עם המכשירים הכי מתוחכמים. צריך להתייחס לקלוריות בספקנות גדולה".

על שיטת המדידה של יחידות האנרגיה הקטנות לרוזמן יש ספק שהיא סוחבת עוד מתקופת הלימודים, שם הבינה שכדי למדוד קלוריות במאכל מסויים יש לשרוף אותו ולמדוד את כמות החום שיוצאת ממנו. כך, לדבריה, מבררים מה הערך הקלורי של מאכלים: "יש פה מלא מקום לטעויות, כי כשאתה אוכל משהו אז הגוף לא יכול להשתמש בכל האוכל שהבאת ולבדוק (את ערכו) על פי כמה חום נפלט. זו טעות רצינית. כשאני מסתכלת על משהו ובודקת כמה קלוריות יש בו - אני יודעת שזה בערך".

קלוריות, תזונה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
קלוריות, תזונה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

לאלו מאיתנו שמבקשים להיות במעקב תכוף יותר על מה נכנס ויוצא להם מהגוף, יש את אפליקציות מעקב הקלוריות שמאפשרות לראות מה קורה בכל זמן נתון. מה דעתה של רוזמן עליהן? "אפשר להשתמש בכמה אפליקציות שרוצים, אבל הן לא יכולות לדייק. כמות הקלוריות ששורפים בפעילות ספורטיבית תלויה בכמה שרירים יש בגוף וכמה דיאטות נעשו בעבר".

ולסיכום, ושורה תחתונה, כמה קלוריות עלינו לשרוף, והאם יש ממוצע? על כך השיבה הדיאטנית: "אין כזה דבר, ואין תשובה חד משמעית. בממוצע - מה שאתה אוכל זה מה שאתה שורף".