סופגנירע ולביב-NOT: בכל שנה לפני חג החנוכה דואגים להסביר לנו כמה סופגניות ולביבות עשויות להרוס לנו את הדיאטה, וכמה אסור לאכול אותן בשום פנים ואופן. נחשו מה? גם הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, חושבת שצריך לאכול פחות סופגניות ולביבות, כי זה משמין ורע לבריאות. מה היא חושבת על המעדנים המטוגנים? זה מה שהיא סיפרה למאזיניה בתוכניתה השבועית. 

"חנוכה מתקרב ויש מי שגם אוהבים לאכול סופגניות או לביבות, אפילו ספינג'. יש תמיד הזדמנויות לאכול דברים מטוגנים, וחנוכה נחשב לאחד החגים היותר קשים לשמירה על המשקל", התחילה את דבריה. "אני דווקא חושבת שלא הסופגניות זה מה שהופך את זה לקשה לשמירה על המשקל, אלא יותר הלביבות - כי הן נראות כאלה תמימות לפעמים קטנטנות כאלה, ולפעמים באחת, בגלל השמן, יש 250 קלוריות", חידשה הדיאטנית.

רוזמן התייחסה לשמן: "תחשבו שכל כפית שמן זה בין 45-50 קלוריות. אז אם סופגנייה סופגת איזה 5 כפיות שמן, רק מזה יש לנו 250-200 קלוריות, אז לא פלא שסופגנייה רגילה מכילה מעל 400 קלוריות. זה כמו ארבעה סנדביצ'ים מלחם קל".

טיגון בשמן עמוק, שמן עמוק (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
טיגון בשמן עמוק, שמן עמוק (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

ככל שתטגנו יותר זמן - תצברו יותר קלוריות

הדיאטנית לנסות לענות על שאלה עתיקת יומין - אם כבר מטגנים סופגניות, באיזה שמן כדאי להשתמש? "אי אפשר להגיד איזה שמן הכי בריא, זה כמו שישאלו איזה פרי הכי בריא. אין תשובה לזה". עם זאת אמרה: "לכל אחד יש יתרונות, ומה שחשוב זה הגיוון. רק לשמן בכבישה קרה יש יתרונות. שמן בכבישה קרה זה אומר שלחצו על הזיתים, הגרעינים או הקוקוס, כדי שייצא השמן. כל שמן רגיל שכתוב עליו 'מזוכך' - הופק בטמפרטורות גבוהות. המצאתי חרוז - שמן מזוכך זורקים לפח, כי במהלך ההפקה שלו שרפו את כל היתרונות של השמן".

אז עם מה עדיף לטגן? רוזמן ענתה: "אפשר לקחת שמן מזוכך כי גם ככה הורסים אותו, אז אפשר אותו. מה שלא תעשו אם תטגנו לאורך זמן ובטמפרטורות גבוהות - תגיעו לאוכל לא בריא".

והנה טיפ חגיגי מהדיאטנית: "כשמכינים סופגניות בבית, צריך לזכור שככל שממשיכים את זמן הטיגון כך נספג יותר שמן, אז עדיף לעשות סופגניות קטנות כדי שיספגו פחות שמן".