סובלים מהליקובקטר? השכיחות של החיידק הקיבתי הטורדני היא מאוד גבוהה בקרב האוכלוסייה בישראל, ועלולה לייצר סיבוכים בתהליך העיכול שגורמים לתנודות במשקל ומורידים משמעותית את איכות החיים. מאזינה בת 17 עלתה לשידור בתוכניתה של הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, כדי שתייעץ לה על תפריט שישמור על הבטן שלה מכאבים מיותרים - עד שתסיים את הטיפול באנטיביוטיקה.

1. הפרדה של מוצק ונוזל

רוזמן ייעצה תחילה למאזינה שתימנע מערבוב בין שתייה לאוכל בזמן הארוחות. ההפרדה אמורה למנוע צרבות, בחילות ועוד מרעין בישין שגורם החיידק. איך ההפרדה תורמת להפחתת הכאבים? הדיאטנית הסבירה למאזינה: "אני לא רוצה שתדללי את התכולה של הקיבה". כדי לא ליצור עומס על הקיבה שמתקשה לרוב לעכל חומרים שאינם מוצקים - כדאי להפריד בין אוכל לשתייה.

כאבי בטן (צילום: אינגאימג)
כאבי בטן (צילום: אינגאימג)

2. להימנע ממוצרי חלב

"חשוב לשים לב למוצרי חלב", הוסיפה רוזמן. "הם יחסית יותר בסיסיים, וגורמים להפרשת יותר חומצה בקיבה כדי לעכל אותם, ואת לא רוצה המון חומצה בתוך הקיבה", המשיכה. עם זאת, היא לא ייעצה לצעירה להפסיק לחלוטין לאכול מוצרי חלב, אלא "אולי להמעיט בהם באופן זמני".

מוצרי חלב  (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
מוצרי חלב (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

3. פירוק מכני של המזון

מה זה אומר? בפשטות, על פי רוזמן: "ללעוס ממש טוב את האוכל". מתי יש להקפיד על כך הקפדה יתרה? "אם את אוכלת ירקות טריים, אז בכלל להשקיע הרבה זמן בלעיסה", הדיאטנית הוסיפה. "אנחנו לא רוצים שזה ישהה הרבה זמן בקיבה, כי זה מעלה את הסיכון לעלייה למעלה, לצרבות ולבחילות". אז מה עושים במקום? "לאכול יותר ירקות רכים - עגבניות, ירקות בתנור".

ירקות (צילום: הדס פארוש, פלאש 90)
ירקות (צילום: הדס פארוש, פלאש 90)

4. הפחתת פחמימות

כמו בכל דיאטה, אין מה לעשות, צריך להוריד בכמות הבצקים, הגלוטן, התירס וכל פחמימה פשוטה או מורכבת. רוזמן טוענת כי מחקרים מוכיחים שבטיפול בחיידקי קיבה ובפרט הליקובקטר פילורי, הימנעות מסוכרים עוזרת למנוע התנפחות של חלל הבטן וקושי בעיכול. כמו כן ד"ר רוזמן ממליצה באופן כללי "לא להגזים עם הסוכר". רשמו לפניכם. 

פחמימות, לחם (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
פחמימות, לחם (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

5. ממה הכי כדאי להימנע?

הדיאטנית הדגישה בפני המאזינה כי דברים עם רמת חומציות גבוהה מדי עלולים לייצר אפקט לא טוב על הקיבה. ממה היא המליצה להיזהר במיוחד כסובלים מהליקובקטר? "מיץ תפוזים אסור, מנטה לא כדאי, גם דברים בטעם מנטה". כמו כן, היא המליצה להיזהר, אך לא להימנע לגמרי משוקולד וקפה. רוזמן טענה שבעיות בקיבה יכולות להחריף בצריכת המוצרים האלה, אבל זה לא מופיע אצל כולם, לכן יש לצרוך בתשומת לב.

מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')
מיץ תפוזים (צילום: אינג אימג')