מה ההבדל בין אוכל מעובד לאוכל מתועש? האם יש הבדל בכלל בין שני התארים שנחשבים לעלבונות הכי גדולים שניתן להדביק בימינו למוצר מזון, ואיך ההבדל הזה משפיע על הדיאטה שלנו? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, נדרש לנושא בתוכניתה השבועית ברדיו, והסבירה למאזינה הסקרנית על ההבדלים העיקריים בין אוכל מעובד לבין אוכל מתועש, ומה החסרונות של כל אחד מהם.

"כמעט הכול מעובד, כל דבר שאנחנו קונים אפילו לחם זה מעובד, גם גבינה לבנה וגם חלב", אמרה תחילה. "יש מתועש - שזה דברים שלא קיימים כל כך בטבע והתחילו לעשות אותם בכוונה במזון, והם הפחות טובים", הסבירה. "מעובדים עם רכיבים טבעיים - זה עוד איכשהו סביר", הוסיפה.

נקניקיות (צילום: ingimage ASAP)
נקניקיות (צילום: ingimage ASAP)

לשאלת המאזינה האם כדאי להימנע מאכילת טופו בתדירות גבוהה השיבה הדיאטנית: "טופו הייתי אוכלת כל יום, כי גם אם תעשי טופו בבית את תשתמשי באותם חומרים. לדוגמה חטיף חלבון, כשאני מסתכלת על רשימת הרכיבים זה הכי מעובד, אבל זה מורכב מוויטמינים. זה כמו טבלית ויטמינים. אז זה מעובד או לא?".

על תחליפים דוגמת נקניקיות מחלבון אפונה אמרה רוזמן: "רוב הסיכויים שזה עשוי מרכיבים טבעיים שעברו תהליך של עיבוד, אבל זה לא שונה מלאכול יוגורט". היא הסבירה: "מעובדים עם רכיבים טבעיים אנחנו יכולים (לאכול), מתועשים עם רכיבים שלא קיימים בטבע - לא ניגע".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM