סובלים מצרבת? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, התייחסה לבעיה כואבת שהרבה סובלים ממנה, וכך היא תיארה אותה: "התחושה שהמזון עולה למעלה, כביכול, אחרי הארוחה". רובנו מגדירים את התופעה כ"צרבת", אך מעט מאוד יודעים מדוע היא מתרחשת - ויותר חשוב מכך, מה אפשר לעשות כדי להפסיק את התחושה?

ראשית, הרגיעה רוזמן, ואמרה בפתח דבריה: "זה קורה להרבה אנשים, ולפעמים זה קורה במשך הרבה הרבה שנים". הדיאטנית נתנה מעט רקע תאורטי על התופעה: "מה שצריך לדעת, שיש לנו בין הוושט לקיבה סוגר, סוג של שריר שנפתח כשהאוכל עובר, ונסגר מיד כשהאוכל נכנס לקיבה. הוא מונע את העלייה של החומצה למעלה. אם השריר הזה לא נסגר כמו שצריך, אז החומצות של הקיבה יכולות לעלות".

צרבת (צילום: FREEPIK)
צרבת (צילום: FREEPIK)

"הורמונים למשל, כמו אסטרוגן בזמן היריון, גורם לשריר הזה לא להיסגר טוב ואז בהיריון יש הרבה יותר צרבות", הסבירה עוד על הגורמים. "יש גם מאכלים שמחלישים את הסגירה של הסוגר הזה, שזה למשל, שוקולד, מנטה, קפה וגם מזון שומני ובעיקר מזון מטוגן. אם יש הרבה צרבות ורפלוקסים, כדאי קצת להפחית בצריכה שלהם ולבדוק את ההשפעה".

"כדאי לאכול ארוחות קטנות", המליצה רוזמן למאזינים. "ברגע שאוכלים ארוחה גדולה מאוד, לסוגר הזה יותר קשה להיסגר", והוסיפה: "לא לשתות ביחד עם האוכל כדי לא לדלל את המזון, כי אם הוא דליל יותר קל לו לעלות למעלה מאשר מזון שהוא מאוד מוצק".