דבש תמיד נחשב כדבר טוב. כששואלים מישהו מה שלומו והוא אומר הכל דבש, הוא מתכוון שהכל מצוין. ד"ר מאיה רוזמן סיפרה בתוכניתה ב-103FM שיש כמה דברים מעניינים לומר על דבש: הוא היה קודם בכדור הארץ לפנינו. נמצאו מאובנים של דבורת הדבש, ששיערו שהם מלפני 100 מיליון שנה. אז הדבש הוא המתוק הקדום ביותר וכנראה שגם הטבעי ביותר ויש עליו הרבה מיתוסים וגם הרבה מחקרים שמהללים את הערך הבריאותי שלו.

הוא נגד מחלות לב, סרטן ומשמש לאנרגיה מהירה וזמינה לספורטאים בזמן פעילות גופנית מאומצת, בעיקר בזמן פעילות אירובית. הוא גם אנטי בקטריאלי אז בשימוש חיצוני הוא עוזר להחלמת פצעים וכוויות, אפילו נמצא שיש בו נוגדי חמצון שעוזרים למערכת החיסון שלנו.

למרות כל הדברים הטובים, אסור לשכוח שהדבש הוא בערך 18% מים ובערך 82% פחמימות, שכולן סוכרים. חלק מאוד גדול, כמעט חצי, מהדבש, זה פרוקטוז, סוכר הפירות. בדבש יש יותר פרוקטוז מאשר בפירות אפילו. מה שמיוחד בפרוקטוז הוא שהוא נספג לאט יותר מסוכרוז, סוכר לבן, אז זה כביכול עדיף אם יש נטייה לסוכרת, אבל מנגד, הוא גורם לעמידות לאינסולין, לצבירת שומן בטני ולהחמרת מצבי סוכרת. 

מבחינת הקלוריות, בדבש יש טיפה פחות מסוכר, אם מסתכלים ב-100 גרם, אך בכפית אחת של דבש יש כמו בסוכר כי הוא יותר כבד, 2030 קלוריות לכפית. אז כל מי שעכשיו בחורף קצת כואב לו הגרון ושותה כל פעם תה עם כפית אחת של דבש, כדאי מאוד לספור את הכפיות הללו וגם את אלה שמלקקים בעמידה, כי זה מצטבר לכמות יומית יחסית גדולה.

לא ממליצים לתינוקות לאכול דבש, בישראל עד גיל שנה ובארצות הברית אפילו עד גיל שנה וחצי, בגלל הסיכון שבגלל שהדבש טבעי שלו יהיו בו נבגים של חיידק הבוטולינום שגורם להרעלות מזון מאוד קשות. אמנם הסיכון נמוך אך קיים ולכן ההמלצה. אצל המבוגרים החומציות של מערכת העיכול גם מערכת החיסון שלנו מספיק חזקים ויכולים להתגבר בקלות על כך. אצל תינוקות - פחות. 

שימו לב, דבורה אחת אוספת צוף של בין 100-50 פרחים בגיחה אחת של חצי שעה. ההרכב של הצוף הוא שקובע את צבע הדבש, וככל שהצבע שלו יהיה יותר כהה, בדרך כלל הטעם והריח שלו יהיו יותר חזקים. הדבש יכול להישמר מאות ואולי אלפי שנים בגלל התכונות האנטי חיידקיות שלו, והדבורים כל כך נמשכות לחומרים מתוקים, עד שפעם אחת הן אכלו פסולת מהמפעל של סוכריות M&M וזה גרם ליצירת דבש כחול וירוק. אחר כך החברה שגילתה את זה עשת אתה זה בכוונה כדי ליצור דבש בצבעי כחול וירוק. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm