משהו שחייבים לדעת לגבי משקל עודף: אם גם אתם סובלים מהשמנת יתר, הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, שיתפה אתכם בפיסת מידע ממחקרים שאתם צריכים לדעת לגבי משקל הגוף שלכם והנטייה שלכם להשמנה. השמנת יתר אינה נגרמת אך ורק מעודף קלורי והימנעות מפעילות גופנית, אלא גם קשורה לנטייה גנטית במידה רבה.

ראשית, הסבירה רוזמן על דרכים להימנע מהגורם הסביבתי שגורם להשמנה, התזונה השוטפת בבית: "לפי מחקרים, ארוחה משפחתית חשובה לא רק לקשר בין ההורים לילדים, בו כל אחד מספר על מה עבר עליו היום ומשתפים ברגשות, אלא גם למניעת השמנה. בארוחה בריאה כזו צריכת הקלוריות נמוכה יותר מאשר כשכל אחד חוטף לו פיצה או כריך בשעה שהוא רוצה, השיחה בין בני המשפחה תורמת לצריכת כמות נמוכה יותר, גם איכות המזון הנצרכת גבוהה יותר. בנוסף זה חשוב להקניית הרגלי אכילה נכונים - אכילה מסביב לשולחן ותשומת לב למה שאוכלים, ולא בעמידה או תוך כדי דברים אחרים".

דיאטה, השמנה, שומן (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
דיאטה, השמנה, שומן (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"כשההורים לא אוהבים לבשל או אין זמן להכין אוכל בריא, מזמינים פיצות או אוכל ממסעדות, שבדרך כלל עתיר בשומן, מנות גדולות, יותר קלוריות וערך תזונתי נמוך", הוסיפה הדיאטנית. "כשהבית מפוצץ בחטיפים, עוגיות ועוגות קנויות. מאוד קל לילדים לגשת לארון ולהכניס לגוף קלוריות מיותרות ולא בריאות". היא חידדה מסר להורים: "אם ההורים בעצמם אוכלים תזונה לא נכונה ולא עושים פעילות, או אבא שתוקע בורקס בזמן קניות בסופר, לא יכול להגיד לילד שלו 'אתה לא יכול'. הילדים גם רואים מה ההורים עושים ומחקים התנהגויות".

"אם הילדים לא אוהבים אוכל בריא כי התרגלו לאוכל לא בריא, וההורים נכנעים ופשוט ממשיכים לתת להם מה שהם אוהבים, ברור שהסיכון להשמנה גדל", הדגישה הדיאטנית.

ילדה עם בעיית השמנה (צילום: אינגאימג)
ילדה עם בעיית השמנה (צילום: אינגאימג)

רוזמן שיתפה לבסוף את הנתון המעניין באמת: "מחקרים לאחרונה מראים שלמרות יכולת ההשפעה שלנו, 70% מן ההשמנה היא גנטית, ורק 30% מהסביבה. במחקר בו בדקו כמעט 900 זוגות תאומים בגיל 7 עד 16, והיתה התאמה של 80% במשקל של התאומים ובמדד ה-BMI שלהם. מחקר אחר מצא שאם אישה בעודף משקל בהריון, זה מגדיל את הסיכון של הילד שלה להיות בעודף משקל. נמצא שקצב המטבוליזם ושריפת הקלוריות היומית גם היא גנטית. יש משפחות בהן כולם שורפים מעט, והסיכון לעלות במשקל גבוה יותר. נמצא גם שיש הבדל ביכולת לאגור שומן. הסיכון להשמנה אצל נשים שהאחיות שלהן השמינו – גבוה ב 40%".