אנחנו נמצאים בתקופה של הרבה מאוד בידודים, במיוחד לילדים ולבני נוער, מה שמייצר מציאות של ימים ארוכים בהם אנחנו שוהים בבית ומנותקים משגרת החיים הרגילה שלנו. בתקופות כאלו, של בלגן ואי ודאות בעניין הלו"ז היומי, גם שגרת האכילה נוטה לצאת מאיזון. נוצר מצב שצריך למצוא פתרונות שיתאימו לכולם וזה יכול להיות מאתגר אם לא מתכננים מראש. אז מה ניתן לעשות? 

כדי להכניס קצת יותר סדר לשגרת האכילה, מומלץ לשבת יחד עם הילדים ולתכנן לו"ז אכילה מסודר. זה יכול להיות ממש ברמה של בניית לו"ז שבועי עם תכנון מראש לכל משך הבידוד/מחלה, וזה יכול להיות תכנון ברמה יומית, שזה משהו פחות מחייב ויותר קל למעקב ולביצוע.

את התכנית היומית נרצה להתאים לבית ולבני הבית השוהים בו בתקופת הבידוד. יכול להיות שנרצה לבצע את התכנון ערב קודם, לקראת יום המחרת, או בבוקרו של אותו היום. כדי להקל על התכנון, כדאי לחלק את היום לשלוש ארוחות מרכזיות (בוקר, צהריים וערב) ולחשוב מה נרצה לאכול בכל ארוחה. אחר כך נסתכל מה יש לנו בבית מבחינת המצרכים, נוודא שיש את כל מה שאנחנו צריכים ואם לא, נתארגן בהתאם. 

בידוד נעים וטעים

בנוסף, אפשר כבר בבוקר להתחיל להיערך לארוחת הצהריים במשפחות בהן הנטייה היא לבשל יום-יום. חשוב לוודא שיש לנו די אוכל גם לארוחות הביניים, במידה ועולה איזה רעב בין הארוחות, ולקבוע פחות או יותר זמנים לארוחות שיהיו נוחים לכולם כך שנוכל ליהנות מאכילה משפחתית משותפת ולעבור יחד את הבידוד.

כשאנחנו מתכננים סדר יום כזה, ניקח בחשבון את כמות האנשים השוהים בבית בתקופת הבידוד/מחלה ואת אופי האכילה המשפחתי המועדף (למשל, האם אתם אוכלים ארוחות חמות רק בצהריים או גם בצהריים וגם בערב?). 

כדאי לקחת בחשבון גם את שגרת הבישולים: יש משפחות שמכינות אוכל חם פעם אחת בשבוע בכמות שמספיקה לכולו, יש כאלו שמבשלות פעמיים-שלוש בשבוע ויש כאלו שממש מכינות אוכל טרי על בסיס יומי. בהתאם למשפחה שלכם ניתן לשלב בלו"ז לא רק את שלב האכילה כפעילות משפחתית משותפת, אלא גם את שלב ההכנה. 

בידוד - אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
בידוד - אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

חשוב לוודא שיש לכם בבית את כל המצרכים הנדרשים גם לארוחות החמות וגם לארוחות הקרות ולארוחות הביניים, אשר נוטות להתבסס על תפריט של לחמים מלאים, ירקות ופירות, ביצים, מוצרי חלב, טופו ועוד. במידה ואין, ניתן לבצע רכישה אונליין או לשלוח בן משפחה שאינו מחויב בבידוד – והכל על מנת לוודא שיהיה לנו בידוד כמה שיותר נעים וטעים, הכולל ארוחות מזינות, בריאות ומשביעות.

לשגרת אכילה מסודרת בתקופת הבידוד יש גם השפעה נפשית של שמירה על תחושת ביטחון ו-ודאות. אגב, את תכנון האכילה, הן ברמה יומית והן ברמה שבועית, ניתן ליישם גם לאחר תקופת הבידוד – שכן זה מאפשר לנו ליצור ודאות סביב האוכל, להפחית את ההתלבטויות של "מה נאכל" לפני כל ארוחה ולהגביר את ההנאה מאוכל – שכן נוכל להכניס בתכנון את הארוחות שאנחנו אוהבים ויודעים שישביעו אותנו.

דנה ניר, תזונאית קלינית במחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: באדיבות כללית)
דנה ניר, תזונאית קלינית במחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: באדיבות כללית)