חצילים ונהנים: אחד מהירקות הפופולריים ביותר במגוון של מטבחים מתפוצות ישראל הוא כמובן החציל. מהרומנים, דרך הבולגרים ועד המרוקאים - הירק הסגלגל מככב בכל מנות הדגל של הישראלים. בפינת "טוב לדעת" של הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, היא סקרה את כל מה שאנחנו חייבים לדעת על הירק המיוחד.

"החציל הוא ירק שאפשר להכין ממנו כל כך הרבה דברים, והוא טעים בכל דרך – קלוי, מטוגן, ממולא, בתבשילים, עם בשר, גבינות, טחינה, מוחמץ, סלט, ממרח", אמרה רוזמן בשמחה, אבל מיהרה לקלקל: "אבל מבחינה תזונתית כדאי לדעת שאין לו כמעט יתרונות".

למה? הדיאטנית הסבירה: "אין בו הרבה סיבים תזונתיים. כמעט שאין בו בכלל ויטמין C, אין בו ויטמין A, אין בו סידן ואבץ, אין בו מגנזיום, קצת אשלגן וזהו". אם כך, למה לצרוך אותו בדיאטה? שאלה הדיאטנית וענתה: "כי יש בו רק 24 קלוריות למאה גרם והוא טעים. אבל, עקב כושר הספיגה הגדול של החצילים, בכל תבשיל שיש בו גם שמן עולה כמות הקלוריות פי 5-3. בעיגול של חציל מטוגן - 50 קלוריות במקום 3. בממרחים של חציל עם טחינה או מיונז יש 50 קלוריות בכף במקום 5 קלוריות בחציל עם לימון בלבד. אם אוהבים כמות גדולה של כל דבר, צריך לזכור גם שבחצי חציל גדול או בחציל שלם בינוני יש 100 קלוריות".

חצילים (צילום: www.pixabay.com)
חצילים (צילום: www.pixabay.com)

"החציל שייך למשפחת הסולניים, הוא פחות מומלץ אם יש בעיות בלוטת התריס שאינן מטופלות תרופתית או במקרים של דלקות מפרקים. אבל, אם יש טיפול תרופתי - אין איתו בעיה", הוסיפה הדיאטנית.

"עוד משהו מעניין לציין שיש בחציל ניקוטין", קרצה הדיאטנית למעשנים. "הניקוטין נמצא בסולניים נוספים, בעגבניות ותפוחי אדמה, אבל חציל הוא הירק העשיר ביותר. אין מה לדאוג, ב-9 קילו של חצילים יש ניקוטין כמו בסיגריה אחת. בכל מקרה הניקוטין במזון לא מזיק, כנראה שגם בסיגריות זה לא גורם למחלות, כי יש חומרים מסרטנים אחרים בטבק. לפני שתתלהבו השתמשו בניקוטין פעם כקוטל חרקים בחקלאות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm