מה עושים נגד צרבת? חלק מאיתנו מרבים לחוש צרבת לאחר אכילת אוכל כבד או חומצי במיוחד. אחת המאזינות לתוכניתה השבועית של הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, התקשרה כדי לשאול מה ניתן לעשות נגד ההרגשה הלא נעימה, והאם יש דרך לשנות את הדיאטה כדי לעזור. היא טענה בפני הדיאטנית כי היא אוכלת בבוקר סלט, בצהריים עוף עם אורז ובערב דייסה מקוואקר. בין לבין היא מנשנשת פירות. 

ראשית הסבירה לה רוזמן מה עומד מאחורי תופעת הצרבת: "יש לנו סוג של שוער בין הוושט, שזה הצינור שמוביל את האוכל מהפה לקיבה, שריר שנקרא סוגר, שאמור להיסגר חזק לאחר שהאוכל נכנס לקיבה כדי שהאוכל והחומצה שמופרשת בקיבה יעכלו את האוכל לא יעלו למעלה ויגרמו לתחושת חומציות. ברגע שהשריר לא נסגר טוב האוכל והחומצה שמופרשת עולים למעלה, וזה עושה את תחושת החומצה". רוזמן טענה כי "זה לא קשור לאם אכלת עגבנייה או לא. הרבה דברים גורמים להחלשת הסוגר, כמו הורמונים בהיריון, לכן יש הרבה צרבות, וגם מאכלים כמו קפה, שוקולד, מנטה ופירות הדר שיש להם חומציות יותר גדולה מעגבניות".

"בגלל שאת אוכלת דברים מצוינים, כדי להפחית את החומציות אצלך את יכולה לנסות להפריד לגמרי שתייה מהאוכל", המליצה הדיאטנית. "לא לאכול דברים נוזליים כמו מרק, את שיבולת השועל תעשי יותר סמיכה. ככל שהאוכל יהיה יותר מוצק ופחות מדולל, יהיה לו יותר קשה לעלות למעלה, וזה יפתור לך את הבעיה".

אישה סובלת מצרבת (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג)
אישה סובלת מצרבת (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג)

עוד המליצה רוזמן: "אל תשתי קפה עם ארוחת הבוקר, מים או שום דבר עם האוכל, תחכי גם לאחר מכן. בארוחת צוהריים, לחכות, תנסי להפריד. תשתי מים, תחכי 20 דקות. תאכלי מה שאת רוצה, אבל תנסי שהאוכל יהיה מוצק ומרוכז, וזה לא יעלה לך בחזרה. אפשר גם לנסות לאכול דברים יותר יבשים שסופחים חומצה כמו טחינה".

עצה נוספת שנתנה רוזמן למאזינה היא להפוך את הלחם לצנים כדי ש"יהיה יבש, והוא יספח לעצמו". רוזמן הוסיפה: "בננה זה מצוין, ולדעתי לא אמור לעשות צרבת. הייתי מנסה להחליף לשקדים או אגוזים במקום ארוחות ביניים. אחרי שלועסים אותם היטב, הם מאוד מתנפחים בקיבה מחומצה, וזה יכול לעזור למניעת עלייה.

העצה האחרונה שנתנה רוזמן למאזינה: "אחרי ארוחת צוהריים לא ללכת לישון. אחרי שאוכלים כמות גדולה, לא להיות במצב מאוזן, או לשכב על הספה ולראות טלוויזיה. במצב מאוזן יותר קל לחומצה לחזור, לכן לא לישון או לנוח אחרי האוכל. לא להיות בשכיבה ישרה, כי יותר קל לזה לעלות למעלה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm