האם אפשר לחיות ללא פחמימות כמעט בכלל? זאת השאלה ששאל מאזין את ד"ר מאיה רוזמן בתוכניתה ב-103FM. והתשובהף קשה מאוד, אבל אפשרי. "מאוד קשה להימנע מפחמימות בכלל, כי איפה שאתה לא תסתכל, כמעט בכל הדברים אתה תמצא פחמימה", אמרה התזונאית.

איך אני אוהבת את השאלה. אני עונה בשני חלקים. הראשון, מאוד קשה להימנע מפחמימות בכלל כי איפה שלא תסתכל אתה כמעט בכל הדברים תמצא פחמימה. למשל, החלב איך שהוא יוצא מהפרה או בגבינות יש לנו כבר את הלקטוז שזה פחמימה. זה סוכר החלב שנותן אנרגיה לעגל ויש שם פחמימה. תסתכל על חלב 3 אחוז במקרר תראה שרשום 3 גרם חלבון ו-4.5 גרם פחמימה למאה גרם.

"אני לא צורך חלב".
גם אני לא. בקטניות למשל או בטופו יש חלבון איכותי ויש שם גם 60 אחוז פחמימות. בקטניות יבשות, בירקות ובפירות יש סוכרים וזה פחמימות. גם אם אתה מוריד את הצריכה רק לירקות ירוקים שזה נורא קשה, אז אתה על מינימום, אבל אם אתה אוכל ירקות באופן כללי – גזר, עגבניות, בכל אלה יש פחמימה. קשה מאוד להגיע לתזונה של 0 פחמימות. זאת דיאטה קטוגנית שאסור בה מוצרי חלב רגילים, רק ביצים, בשר, גבינות מאוד שמנות. 

שנית, יש את הקטע של חיוני, שאי אפשר לחיות בלעדיו. כשאני בודקת מה נחשב לחיוני ואני מתייחסת לאבות המזון הגדולים – חלבונים פחמימות ושומנים, יש דבר כזה חומצות אמינו שזה חלבון שהגוף לא יכול לייצר בעצמו, יש חומצות שומן חיוניות שחייבים לקבל מהמזון כי הגוף לא יכול לייצר בעצמו אבל אין דבר כזה פחמימות חיוניות כי הגוף יכול לייצר בעצמו. הוא מייצר את האנרגיה שהוא צריך. תיאורטית מה שאתה אומר אפשרי.

"לחיות רק מחזה עוף ושעועית ירוקה או מחזה הודו, לאכול את זה יום יום?"
זה המבחר? שני דברים?

"זה מה שאני הכי אוהב".
אבל אנחנו מדברים על דברים אחרים.  אני רוצה שיהיה לך מספיק ברזל, ויטמין B12, מספיק ויטמין C שאין לך במה שציינת, מספיק ויטמין A שאני חושבת שאין לך, גם מספיק סוגים של סיבים תזונתיים. יש לך עוד כל מיני מינרלים שאין לך אותם בשעועית ירוקה וחזה עוף. אנחנו מסתכלים על מכלול. היה מחקר שבוצע לא מזמן ולדעתי פרופ' קרסו השתתף בו שנסעו ליפן ובדקו מה בתזונה של היפנים שונה שיש הם פחות מכל מיני סוגים של מחלות והתוצאה הייתה שהם אוכלים קצת מכל דבר, מגוון גדול על הצלחת בכול ארוחה יש להם 10 דברים, קצת מכל דבר, וברגע שאתה מגיע לגיוון מאוד גדול מהרבה דברים ולא מסתפק בסוג אחד, יש סיכוי שהגוף יקבל את כל מה שהוא צריך. נגיד אתה יכול להגיד אני אוכל חזה עוף ושעועית ירוקה ואקח מולטי ויטמין, יכול להיות אבל אנחנו עדיין מתעלמים מחלק גדול של דברים שצריך מעבר לוויטמינים ומינרליים. נגיד סידן – מאיפה יש לך בתפריט כזה? ויטמין K? יכול להיות שיש לך יותר מדי. אני בעד גיוון. תאכל את זה בכל יום אבל עוד דבירם. אפשר להגיע לתפריט מושלם שעושים כל יום אבל לא רק משני דברים.

"שאלה אחרונה – בקולה זירו אין קלוריות, זה בעצם ערימה של כימיקלים אבל אין בזה קלוריות. אז אני יכול לצרוך את זה חופשי בזמן דיאטה?".
כן. יש כמה דברים עם העניין הזה שמתוק לפעמים לאנשים מסוימים לא משנה שזה מסוכרזיות למיניהן או ממתיקים מלאכותיים עושה חשק לעוד מתוק הרבה פעמים. הדבר השני שנמצא שבדקתי על עצמי, הרבה זמן, שנמצא שצריכת יתר של ממתיקים מלאכותיים מסוגים שונים עלולה לגרום בטווח הרחוק לעמידות לאינסולין ועלייה בשומן בטני. אצלי זה לא קרה ובדקתי את זה. הדבר הנוסף זה שבכל זאת אם אתה שותה רק את זה במקום מים אז זה בכל זאת ערימה של כימיקלים. זה לא יקלקל לך את הדיאטה ואם זה עונה לך על הצורך במתוק זה אולי עוזר, אבל רק את זה לשתות? לא יודעת.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm