תוצאות מהירות? לא כל כך מהר: מי שמנסה לשמור על המשקל נתקל במהלך חייו בתפריטים מגוונים ביותר לירידה במשקל. לא אחת הבטיחו לנו "תוצאות מהירות" בשריפת הקילוגרמים, השאלה היא האם מבחינה פיזיולוגית ותזונתית הדבר הזה ישים. בדברים האלה עשתה סדר הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, בתוכניתה השבועית ברדיו.

"ירידה מהירה במשקל גורמת לגוף לנזקים רבים", אמרה תחילה, והסבירה, "בזמן דיאטת כסאח הגוף נאלץ להשתמש גם בשרירים כמקור אנרגיה, ולא רק בשומן, ויש ירידה במסת השרירים בגוף. בנוסף, הגוף מסתגל, באופן מסוים, למצב ההרעבה, ולומד להיות יותר חסכן וקמצן ולא לשרוף הרבה קלוריות, על אותן פעילויות בדיוק".

"תהליך זה אינו הפיך", הדגישה רוזמן, "לכן אחרי כמה דיאטות דלות מדי בקלוריות, קשה מאוד לרדת שוב במשקל, וקל מאוד לעלות בחזרה למשקל הקודם. ובדרך כלל אפילו יותר ממנו, ואז כל תהליך דיאטה הוא איטי מאוד, רק בגלל העובדה שהגוף כבר לא שורף הרבה".

"אפשר להחליט להיצמד לתפריט כזה או אחר שקראנו עליו ברשת, להחליט "לסבול" תקופה קצרה ולרדת במשקל, מתוך מחשבה ש'אחר כך כבר נשמור על ההישגים'. אבל זה לא קורה. מה הסיבה? שבדיאטות כאלו לא לומדים הרגלים חדשים, לא משנים התנהגויות שגרמו להשמנה, לא לומדים להסתכל אחרת על מאכלים לא בריאים", אמרה עוד.

ממתקי גומי (צילום: מרק ישראל סלם)
ממתקי גומי (צילום: מרק ישראל סלם)

"אני רוצה לשתף בשני סיפורים", המשיכה רוזמן, "כשהייתי בת 20 לערך, עם עודף משקל קל, קראתי בעיתון על דיאטה לשבוע אחד בה אוכלים ביום ראשון רק ירקות, ביום שני רק פירות, בשלישי ירקות ופירות, ברביעי בננות וחלב, בחמישי עגבניות ובשר, שישי אורז – בכמות לא מוגבלת. היה נראה לי אפשרי בהחלט, ורק שבוע של הקפדה כזו לא נראה אפילו קשה".

"אכלתי ביום ראשון רק ירקות, ביום שני רק פירות. אבל כדי לא להרגיש שאני מפסידה את המאכלים שאני אוהבת, החלטתי לרשום על פתק כל פעם שאני רוצה לאכול משהו אבל לא אוכלת אותו בגלל הדיאטה. הסתובבתי עם פנקס בתיק, ורשמתי כל פעם שרציתי משהו ונמנעתי. הרגשתי שאני לא מפסידה והמחשבה שביום ראשון הבא כשאסיים את הדיאטה אוכל לאכול כל מה שרשום בפנקס – עודדה אותי מאוד", היא סיפרה.

"הגיע יום ראשון, ירדתי באמת 2 ק"ג, ואז קניתי את כל מה שרשום בפנקס – לחמניה עם חצילים, שוקולד רוזמרי, חלבה, ואכלתי את הכל באותו יום בהנאה רבה. כמובן שעליתי את כל 2 הק"ג שירדתי עוד באותו יום. ומה המסר? בשביל מה עשיתי את הדיאטה הזו? לא למדתי בה שום דבר, הלכתי כמו 'תוכי' אחרי תפריט מטופש, וכל ירידה במשקל סופה עליה בוודאות. לסיכום – גם נזקים בריאותיים, גם עולים בחזרה במשקל, אז מיותר", סיכמה.