E - מה שמי? רובנו מכירים את רשימות החומרים שמופיעה במדבקה שמאחורי מוצרי המזון, אבל מעטים יודעים מה המשמעות של כל הרכיבים. מהם למשל הרכיבים שמתחילים באות E ובצידם מספר? האם הם טובים או רעים לבריאותינו, ואיך אפשר לזהות ולהבדיל ביניהם? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, נדרשה לשאלה והסבירה למאזינים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"התוספים האלו כוללים – חומרים משמרים, צבעי מאכל, מונעי חמצון, חומרי טעם וריח, חומרי עיבוי, מונעי התגיישות (יצירת גושים) ועוד ועוד כימיקליים שמוסיפים למזונות מעובדים. גם כאלו שלא נראים לנו ממש מעובדים, כמו יוגורט או חלב או לחם, מכילים תוספים כאלו. רוב התוספים הכימיים מזיקים לבריאות, והם מוגבלים לשימוש".

"חשוב להגיד, לא כל תוספי ה-E מסוכנים", המשיכה רוזמן. "יש חומרים שמופקים בצורה כימית אבל הם דומים במבנה שלהם לחומרים טבעיים, ואז הם לא מזיקים בכלל. לדוגמה, E-300 הוא ויטמין C שברור שאינו מזיק לבריאות ואפילו רצוי לבריאות. במקרים מסויימים, היצרן רשאי לכתוב על האריזה 'ויטמין C כחומר משמר', במקום לכתוב את המספר הקטלוגי ואת האות E. אף אחד מאיתנו לא אמור ללמוד את ספר התוספים הזה בעל פה".

עם זאת הדיאטנית סייגה מעט את דבריה: "אפשר בהחלט לצאת מהנחה שכל מספר עם E על האריזה מזיק לבריאות, ולהימנע מקניית המוצר הזה, לחפש מוצר אחר מקביל שהרכיבים שלו נראים לנו טבעיים. לכל מוצר כמעט יש תחליף מרכיבים טובים – ללחם למשל (גם אם זה אומר לקנות אורגני בבית טבע, ולא בסופר), לממרחים, רטבים, גבינות וכל מוצר אחר".

תירס שימורים (צילום: אינגאימג)
תירס שימורים (צילום: אינגאימג)

"צריך לזכור, שגם אם הכימיקליים האלו נמצאים בכמויות קטנות במזון – גם כמות קטנה מזיקה לבריאות או לפחות משפיעה על הבריאות. גם תרופות ניתנות בכמויות של אלפיות הגרמים, והן משפיעות", טענה בהמשך. "בנוסף לזה, אם יש בכמות קטנה בלחם, וגם בכמות קטנה בגבינה, ואז בכמות קטנה בשניצל, ובעוגייה, ובעוד מזונות. זה בסוף היום מצטבר לכמות יחסית משמעותית".

למה זה גורם? הדיאטנית ענתה: "חלק מהחומרים האלו מסרטנים, אבל אם נעזוב את זה לרגע בצד, חלק גדול גורמים לכאבי ראש, לסוכרת, לעליה במשקל, לבחילות, ויש גם צבעי מאכל שגורמים להיפראקטיביות בילדים. מה עושים? קוראים את רשימת הרכיבים ולא קונים דברים שמזיקים לבריאות. כמו שברכב שלכם לא תשימו דלק מהול במים או שלא מתאים, אל תכניסו לגוף שלכם מזונות לא טבעיים".