תפריט השוקולד המיוחד: חלק מאיתנו כל כך אוהבים שוקולד, שנדמה לנו שאנחנו מכורים. האם באמת ישנה התמכרות מוכחת לשוקולד? ומה יכולים לעשות אלו מאיתנו שפשוט לא יכולים לוותר עליו במהלך היום - ועדיין רוצים לרדת במשקל? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, נתנה למאזיניה את כל העצות הנבונות - כך תשלבו שוקולד בדיאטה ועדיין תשמרו על מאזן קלורי תקין.

תחילה הסבירה רוזמן על מרכיביו העיקריים של השוקולד: "הקקאו מכיל נוגדי חמצון שחשובים נגד מחלות לב וסרטן, אפילו מאטים תהליכי הזדקנות, וגם נמצאו כמשפיעים על המוח ומשפרים מצב רוח". עם זאת, הסבירה על סוגיית ה"התמכרות": "אין הוכחה מדעית להתמכרות לשוקולד. אומרים שאולי יש התמכרות לתחושה הנפלאה שהוא נותן לכמה דקות לאחר אכילתו, להשפעתו על גופי חוש הטעם בלשון ומרקמו הרך והנמס".

"צריך לשים לב, הצורך הבלתי נשלט לאכול עוד ועוד קורה רק אחרי שמתחילים באכילה, וזה תהליך פיזי שלא בהכרח קשור להתמכרות", הסבירה הדיאטנית בהמשך. "הסוכר בשוקולד גורם לקפיצה ברמות הסוכר בדם, והאינסולין שמופרש בגוף גורם לירידה מהירה מאוד ברמות סוכר אלו. רמות הסוכר יורדות לרמה נמוכה כל כך, שהגוף מאותת לנו לאכול משהו שיעלה את הסוכר חזרה ובאופן טבעי נמשכים שוב לשוקולד", המשיכה.

קוביות שוקולד, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
קוביות שוקולד, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

"המעגל הזה עלול להמשך כך שעות עליה וירידה בסוכר - זו לא בהכרח התמכרות", אמרה עוד. מה הפתרונות, אם כך? רוזמן לא היססה לשתף את מאזיניה: "לאכול שוקולד ללא סוכר או לשלב שוקולד עם שקדים או אגוזים, או - לאכול שוקולד מיד אחרי הארוחה מייד, כי אז הסוכר לא קופץ בדם. אם אוכלים שוקולד על קיבה ריקה לגמרי זה לא טוב, זה עלול לגרום לצורך מוגבר בעוד שוקולד".

לבסוף, כפי שהבטיחה הדיאטנית בתחילה, שיתפה את מאזיניה בתפריט מאוזן שאותו הרכיבה - שבו כל הנשנושים במהלך היום הם שוקולד (וסך הקלוריות היומי - 1,200). עם זאת, אם יש נטייה לסוכרת עדיף לבחור בשוקולד ללא סוכר.

תפריט שוקולדי

  • ארוחת בוקר:

כריך קל עם גבינה צהובה וירקות (אפשר טוסט)

  • נשנוש ביניים:

אפשר חטיף שוקולד או שורת שוקולד (אפשר לשלב עם כמה אגוזים או שקדים)

  • ארוחת צוהריים:

עוף/דג/פשטידה/טופו עם מלא ירקות בתנור ו-3 כפות קינואה או אורז מלא

  • נשנוש אחה"צ:

שורה של שוקולד עם 7 שקדים

  • ארוחת ערב:

ביצה, פרוסת לחם מלא עם קופסת טונה/חצי קוטג' וסלט

  • נשנוש לילה:

עוד שורת שוקולד, 7 שקדים או אגוזים (אפשר גם כוס קקאו חם)

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm