פינת המחקר: האם יכול להיות שמצאנו את התוספת האולטימטיבית לכל ארוחה - שאפילו יכולה לתפקד כמנה העיקרית בעצמה, ולא רק כתוספת? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, שיתפה את מאזיניה בסוד הקסם של הקטניות. ומה הקסם? שאפילו לא מדובר בקסם, אלא במאות מחקרים מדעיים שמוכיחים מדוע הן הכי טובות לדיאטה שלנו.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"נמצא שדיאטה עשירה בקטניות יכולה לסייע לירידה במשקל, ולא משנה כמה קלוריות היו בהן. כלומר, אפשר לאכול יותר וזה עדיין עוזר לירידה במשקל", סיפרה רוזמן תחילה. "השערת החוקרים היא שהדבר נובע מתחושת השובע בדיאטה עשירה בקטניות, וכן מהסיבים התזונתיים שמפחיתים את ספיגת השומן", המשיכה הדיאטנית.

מה הן קטניות? למי שלא בטוח, רוזמן מנתה רשימה: "עדשים, גרגירי חומוס, אפונה, פולי סויה, פול, שעועית לבנה, חומה, שחורה, אדומה". מסתבר שהן אפילו יכולות להחליף את מנת הבשר בצוהריים: "הן מכילות 20% חלבון איכותי, ולכן יכולות להוות מקור טוב לחלבון טבעוני בתזונה שלנו במקום בשר, עוף או דגים. בכוס קטניות אחרי בישול – לא משנה איזה – יש כ-100 קלוריות וכ-9 גרם חלבון".

קטניות (צילום: אינגאימג)
קטניות (צילום: אינגאימג)

"יש בקטניות גם 60% פחמימות", הוסיפה רוזמן, "ואלו הן פחמימות טובות עם אינדקס גליקמי נמוך, כלומר, מתאימות יותר מאורז אם יש נטייה לסוכרת, וגם משביעות לזמן ארוך, כלומר אם רוצים לצרוך אותן במקום מנת פחמימה בארוחה, לצד מנת בשר או דג או חלבון אחר. אז גם יש להן יתרון". עוד היא אמרה כי: "בקטניות יש גם הרבה סיבים תזונתיים, וגם כמות גדולה של ברזל, מגנזיום וסידן".

אז איך לשלב אותן בדיאטה שלנו? הדיאטנית המליצה: "אפשר במקום פחמימה, במקום חלבון וגם במקום נשנוש. נניח, בין לבין הצוהריים לערב, כוס גרגרי חומוס עם מיץ לימון, מלח ופלפל שחור מול הטלוויזיה זה אפילו עוזר לשינה טובה יותר כי יש בחומוס את חומר המוצא לסרוטונין, החומר המרגיע שנוצר במוח".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm