תפודים, רבותיי: הם משמשים כתחליף נהדר למנת פחמימה במהלך הפסח, והם גם נפוצים מאוד בשגרה כמעט על כל צלחת ברחבי העולם - אך מה אנחנו באמת יודעים על הערכים התזונתיים של תפוחי האדמה? הדיאטנית המומחית של 103fm, ד"ר מאיה רוזמן, חלקה עם מאזיניה שבעה טיפים שבלעדיהם אי אפשר לשים אף תפוח אדמה על השולחן.

תחילה רוזמן סיפרה למאזיניה פיסה קטנה מהעבר: "כשהייתי קטנה לא היה קמח תופח כשר לפסח, לא היו עוגיות כשרות לפסח, אולי את אלו מהקוקוס והבוטנים, אבל לא היו חטיפים כשרים לפסח, לא היה כמעט כלום כשר לפסח. מה היו עושים? היו אוכלים הרבה יותר תפוחי אדמה במקום פסטה, פתיתים, קוסקוס ולחם בערב".

כמה דברים שכדאי לדעת על תפוחי אדמה

1. הוא משביע לזמן קצר

תפוחי אדמה ממלאים את הבטן, אך תחושת השובע מטעה במקצת. בהשוואה לפחמימות כמו פסטה, פתיתים, לחם, אורז, תירס - תפוח האדמה קל יותר לפירוק ועיכול, ולכן השובע ממנו קצר יחסית. עקב העיכול והספיגה המהירים, תפו"א נחשב לפחות מתאים אם יש נטייה לסוכרת. אם צורכים תפוח אדמה בנפרד ממזונות אחרים, כדאי לדעת שהאינדקס הגליקמי שלו גבוה מאוד.

2. כמות הקלוריות

המיתוס גורס כי תפוח אדמה מכיל 70 קלוריות, אך כמובן שאין אפשרות לומר בוודאות כמה קלוריות יש בתפוח אדמה אחד, כי זה תלוי בגודל ובמשקל שלו. תפוח אדמה בגודל של חצי כוס הוא מנת פחמימה, כמו 3 כפות אורז/פסטה/פתיתים. מחית תפוח אדמה (פירה) מכילה בדרך כלל כמות גדולה של שומן כלשהו, כמו תוספת של חמאה או שמנת. 3 כפות כאלו מכילות גם יותר (קלוריות).

תפוח אדמה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
תפוח אדמה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

3. המסוכנות שבצ'יפס

בצ'יפס שהוכן מתפוח אדמה אחד כבר עלולות להיות 600 קלוריות. משך הטיגון וגודל פרוסות הצ'יפס משפיעים על כמות השמן שנספגת ועל הקלוריות. בצ'יפס הקפוא המיועד לחימום בתנור יש כ-5% שומן ופחות קלוריות, כ-140 קלוריות למאה גרם (בערך 10-15 יחידות, וזה כמובן, לא משביע אדם מבוגר).

גם הלטקעס של פסח – לביבות מתפוח אדמה מגורר – סופחות הרבה שמן בזמן הטיגון. זה עלול להגיע ליותר מ-150 קלוריות ללביבה אחת קטנה (!).

4. בת הדודה - הבטטה

מכילה מעט יותר סוכר וקלוריות מאשר תפוחי האדמה. בערך 100 קלוריות במאה גרם (פחות מחצי כוס של מחית בטטה שוקלת מאה גרם). היתרון התזונתי של הבטטה הוא כמות ויטמין A העצומה שיש בה. חשוב לדעת כי ויטמין A אינו נהרס במידה משמעותית בזמן בישול או אפיה, ולכן הבטטה היא מקור מצוין לוויטמין זה, אשר חשוב לראיית לילה, לחיוניות עור, ולמניעת מחלות רבות.

יש לשים לב לכך שבטטה בינונית שוקלת מעל 300 גרם, כלומר היא מכילה כמות קלוריות הדומה לזו הקיימת ב-3 כריכים (6 פרוסות) לחם קל עם גבינה.

בטטה, בטטות (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
בטטה, בטטות (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

5. הוא לא שורש

לא תאמינו, אבל תפוח האדמה הוא בעצם גבעול. גבעול עבה מאוד, העשיר מאוד בעמילן, המשמש כאיבר אגירה לצמח, ומצוי מתחת לאדמה. תשובה זו נכונה גם לגבי הבטטה, אך לא לגבי הגזר.

6. כמות יפה של ויטמין C

בתפוח אדמה יש כמות יפה של ויטמין C, פי 5-4 מפירות כגון אגסים, שזיפים, או בננות, ואף גבוהה מזו הקיימת בתפוחי העץ. אבל בזמן בישול, אפיה או טיגון – יש פירוק ואובדן של ויטמין C. ככל שהחימום ארוך יותר, כך גם מתפרק יותר ויטמין C. זהו יתרון מסוים של טיגון תפוחי אדמה, שהוא בדרך כלל קצר יותר מבישול (בצ'יפס יש יותר ויטמין C מאשר בפירה).

תפוח אדמה, תפוחי אדמה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
תפוח אדמה, תפוחי אדמה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

7. טוב לשלשולים

בתפוחי אדמה יש כמות גדולה יחסית של אשלגן, ולכן ממליצים על צריכתם לאחר הקאות או שלשולים, כי אז יש אובדן של מינרל זה מן הגוף. חלק מן המינרלים שבתפוחי האדמה עוברים בזמן הבישול אל מי הבישול, ולכן, מי שאינו חש בטוב ואינו יכול לאכול עקב הקאות או שלשולים, יכול לנסות לשתות את המים בהם בושלו תפוחי האדמה.

טיפ נוסף

יש לשמור תפוחי אדמה בחושך, האור גורם להיווצרות חומרי "הגנה" של תפוחי האדמה, חומרים רעילים שנועדו להגן מפני חרקים, שבדרך כלל אינם מגיעים אל מתחת לפני האדמה.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm